چند سالی است که اصفهانی ها آرزو به دل مانده اند تاکسی های شهر شان را همان شکل وشمایل آبی وسفید ببینند!
تاکسی هایی که رنگ آبی لاجوردی گنبدهای مساجد و سفیدی صفای مهمان نوازی اصفهانی ها را تداعی می کرد.حالا این روزها به غیر از تعداد انگشت شماری از تاکسی های که رنگ ولعاب نصف جهان را دارد خبری نیست. اما در انگلستان،تاکسي ها شکل متفاوتي دارد. تاکسي هاي اين کشور شکلي قديمي و سنتي دارند.
در لندن، تاکسي ها با رنگ مشکی استفاده مي شوند، هر چند که از نظر راحتي و زيبايي نسبت به خودروهاي جديد کمي فرسوده به نظر مي رسند ولی اين تاکسي ها در دنیا شناخته شده اند و نمادی از انگلیسی ها به شمار می رود. 
حال با این اوصاف جولان تاکسی های زرد خورشیدی با شکل و شمایل متفاوت تر از تاکسی های پیکان آبی و سفید برای اصفهانی ها به راحتی قابل هضم نیست، چه برسد به مردم شهرهای دیگر و مسافران خارجی.
با ورود تاکسی های زرد که دور تا دور آن شطرنجی است،این تضاد در شهر گنبدهای فیروزه ای به اوج رسیده و هر روزه بر بهار تاکسی های خورشیدی در نصف جهان افزوده می شود و بر خزان تاکسی های آبی و سفید بیشتر!
این در حالی است که برخی از مسوولان وزارت کشور بر سر ذوق آمده اند تا برای یکسان سازی رنگ تاکسی ها و نه مشکلات معیشتی رانندگان، آستینهای شان را بالا بزنند و همه تاکسی های سراسر کشور را بدون در نظر گرفتن ویژگی های شهرهای تاریخی به رنگ زرد خورشیدی تبدیل کنند! 
بیگانه با شهر
احمد رضا قنبری روان شناس بالینی در رابطه با رنگ تاکسی های شهر اصفهان میگوید: پرسش این است که مردم دنیا آثار تاریخیِ شهر اصفهان را تا اندازه ای می شناسند و از این شهر با نام گنبدهای فیروزه ای یاد می کنند، لذا رنگ آبی و سفید برای تاکسی های این شهر بهترین انتخاب بوده، به طوری که نمادی از نصف جهان است.
او میافزاید: رنگ آبی و سفید از لحاظ روانی نشاط آفرین و انرژی دهنده است و خیلی با دقت خاصی این رنگ ها برای تاکسی های شهر اصفهان برگزیده شده بود و کماکان این رنگ برای تاکسی های شهر قابل دفاع است.
این روانشناس ادامه می دهد: رنگ آبی و سفید كماكان جایگاه ویژه خود را در ناوگان شهری و رونق گردشگری اصفهان ، حفظ کرده و شهروندان در تاکسی های قدیمی احساس امنیت بیشتری می کردند چرا که تمام شهر برای سوار بر تاکسی های آبی و سفید تربیت شده بودند و این واقعیت از مسافران زیادی که در پی تاکسی خالی میگردند، آشکار است.
قنبری اضافه می کند: مردم گرفتار در چنبره روزمرگی نباید با هویت شهرهای خود بیگانه شوند و حتی گردشگران نیز از اصفهان به عنوان یک کلان شهر پُر دود و مه، بیهویت و پرغوغا یاد کنند بلکه بگویند حتی تاکسی های این شهر نیز با هویت آن همخوان است.
زرد خورشیدی تحمیلی بر گنبدهای فیروزه ای
حال فرض کنید اگر گردشگری رهسپار نصف جهان شود و بخواهد با سوارشدن تاکسی به دیدن آثار تاریخی برود تاکسی های با رنگ آبی و سفید را انتخاب می کند یا زرد خورشیدی.
هر گردشگری می داند حتی رنگ تاکسیهای اصفهان همانند آشنایی با بناها، آثار هنری، مکانها و آثار تاریخی مهم است.
این گفته مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر اصفهان است که می گوید: این کلان شهر را با عنوان شهر گنبدهای فیروزه ای می شناسند، از این رو رنگ آبی و سفید برای تاکسی های شهر با ساختار اصفهان بسیار همخوانی دارد اما تاکنون مصوبه ای برای تغییر رنگ تاکسی های زرد از سوی وزارت کشور برای شهر اصفهان ابلاغ نشده است.
علیرضا تاجمیر ریاحی می افزاید: چنین اتفاقاتی بدون نظر این سازمان، تحمیلی از سوی وزارت کشور بوده است.
وی تاکید می کند: سازمان تاکسیرانی شهر اصفهان آمادگی دارد رنگ تاکسی های نصف جهان را در صورت تصمیم واحد مسوولان مربوطه، به آبی و سفید تغییر دهد. این در حالی است که تغییر رنگ هر تاکسی حدود ۴۰۰ هزار تومان هزینه در بردارد.
سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان در این رابطه معتقد است، رنگ تاکسی های قبلی شهر اصفهان بهتر از رنگ زرد فعلی است چرا که با مباحث معماری و شهرسازی این شهر تاریخی همخوانی بیشتری دارد.
ابوالفضل قربانی ادامه می دهد: شورای اسلامی شهر اصفهان پیگیری های لازم را جهت تغییر رنگ تاکسی های نصف جهان انجام خواهد داد. 
جذابیت آبی و سفید برای نصف جهان
اما معاون هماهنگی امور مناطق و سازمان های شهرداری رنگ را مهم ترین عنصر برای تعریف فضاها و سکونت گاه ها با هزینه کمتر از ساخت و ساز می داند و می گوید: بررسی سابقه رنگی شهر یا به عبارتی پالت رنگی به ما کمک می کند تا بتوانیم به هویت و دورنمای تعیین شده برای شهر دست یابیم لذا لازم است برای هرشهر رنگ خاصی در نظر گرفته شود.
مهدی جمالی نژاد با اشاره به این که رنگ های نمادین تاحدی در ادبیات اجرایی شهرهای کشور به کار گرفته می شود می افزاید: رنگ آمیزی سیاه و سفید جداول و زرد ترافیکی در برخی نقاط شهر مصداق این نکته است .
وی با تاکید بر این که اگر بخواهیم بازگشتی به هویت شهر اصفهان داشته باشیم می افزاید: باید رنگ آبی را برای تمام فضا ها و مبلمان شهری از جمله تاکسی ها و حمل ونقل عمومی استفاده کرد تا گنبدهای فیروزه ای برای هر گردشگری تداعی شود و این کلان شهر نیز از آشفتگی رهایی یابد.
وی می افزاید: رنگ آبی وسفید برای تاکسی های شهر اصفهان جذابیت خاصی برای هر گردشگر دارد و مسوولان شهری اصفهان این مهم را در دستور کار خود قرار خواهند داد تا دوباره هویت رنگ نصف جهان احیا شود.
رنگ تاکسی جای چانه زنی ندارد
با این حال دیگر رنگ تاکسی های شهر اصفهان جای چانه زدن همانند نرخ تاکسی نیست چرا که رنگ هویتی نصف جهان از پیش مشخص شده است. یک راننده خط انقلاب – شهدا، شاید الزامی احساس نکند که به جز سوار کردن مسافر ، به رنگ تاکسی توجه نماید. او می گوید: تاکنون از هیچ راننده تاکسی در مورد رنگ تاکسی ها نظر خواهی نشده و چه خوب است تا پیش از هر کاری، برنامهها برای رانندگان تاکسی بازگو شود. اگر راننده تاکسی باور کند از او حتی در رنگ خودرواش نظر خواهی می شود و احساس کند به نوبه خود دارای وجهه اجتماعی است، مسئولیت بیشتری احساس خواهد کرد.
او معتقد است: «کافی نیست یک تاکسی ران تنها به یادگیری تاریخ شهر بپردازد؛ او باید از پیشینهِ تاریخی بناها نیز آگاه باشد. یک گردشگر میگفت زمانی که به لندن رفته بود، راننده تاکسی وی نیز از تاریخچه رنگ تاکسی این شهر برای وی گفته بود.»
او میگوید:رنگ زرد برای تاکسی های شهر اصفهان، بر وجههِ هویتی آن، سایه انداخته و چشماندازهای تاریخی این شهر را کور کرده در صورتی که رنگ های آبی و سفید تاکسی های قدیمی شهر همان گنبد های فیروزه ای را به یاد می آورد.
در حال حاضر تاکسی های زرد خورشیدی بدون نظر اصفهانی ها جولان می دهند. نکته جالب و قابل توجه در اين ميان اين است که هيچ مجوزي از شوراي شهر براي این نوع تاکسی ها اخذ نشده است. حال باید بگوییم نصف جهان با سابقه دیرینه تاریخی و به عنوان شهر گنبدهای فیروزه ای کمتر از لندن است که حتی تاکسی های آبی و سفید اش را از آن دریغ کرده اند!
گزارش:روح پرور شیرانی
ایمنا: مدتی است بهار تاکسیهای آبی و سفید نصف جهان، خزان شده و تاکسی های زرد خورشیدی در شهر گنبدهای فیروزه ای جولان می دهند و یکه تازی میکنند ...
کد خبر 61273




نظر شما