همچنان یک‌صندلی خالی در فدراسیون فوتبال!

با گذشت بیش از ۶ ماه، نایب‌رئیس زنان فدراسیون فوتبال به‌دلیل جرایم مالی در بازداشت به سر می‌برد و در زمان مدیریت مهدی تاج نیز هنوز خبری از عزل شهره موسوی و انتخاب نایب‌رئیس جدید نیست.

به گزارش خبرنگار ایمنا، هشتم شهریورماه ۱۴۰۱ بود که پس از قیل‌وقال‌های فراوان در حوالی ساختمان سئول و مرکز ملی فوتبال، مجمع عمومی انتخاباتی فدراسیون فوتبال پس از اینکه یک‌بار به‌وسیله حسن کامرانی‌فر دبیرکل فدراسیون فوتبال کنسل و سپس با تشکیل جلسه‌ای فوری توسط اعضای هیئت‌رئیسه فدراسیون مجدداً قطعی شد با حضور کاندیداهای ریاست فدراسیون فوتبال، نواب‌رئیس پیشنهادی، مدیران باشگاه‌ها و بازیکنان ملی‌پوش به انجام رسید و درنهایت مهدی تاج با ۵۱ رأی از مجموع ۸۱ رأی، بالاتر از میرشاد ماجدی که چند ماهی سرپرستی فدراسیون فوتبال را برعهده داشت و عزیزالله محمدی، به‌مدت حدوداً دو سال و ۶ ماه، بر کرسی فوتبال ایران نشست.

در ساختمان سئول همه جابه‌جا شدند به‌جز نایب‌رئیس زنان!

مهدی تاج با انتخاب مجدد اعضای مجمع، مجدداً سکان ریاست فدراسیون فوتبال را در اختیار گرفت؛ وی پس از حضور در رأس فدراسیون، مهدی محمدنبی و منصور قنبرزاده را به‌عنوان نواب‌رئیس خود معرفی کرد که انتخاب تاج با موافقت اعضای مجمع نیز همراه شد. در ادامه و به‌دنبال کناره‌گیری حسن کامرانی‌فر از سمت دبیرکلی فدراسیون فوتبال، مهدی تاج در حکمی داوود پرهیزکاری را به‌عنوان سرپرست دبیرکلی فدراسیون فوتبال مشخص کرد.

رئیس فدراسیون فوتبال در یکی از مهم‌ترین تصمیمات خود، با «دراگان اسکوچیچ» سرمربی تیم‌ملی قطع همکاری کرد؛ او کارلوس کی‌روش را مجدداً به ایران آورد و هدایت تیم‌ملی فوتبال را در آستانه جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر به مرد پرتغالی سپرد. تاج تغییرات دیگری را نیز در بدنه فدراسیون فوتبال انجام داد تا پازل‌های فدراسیون را همان‌گونه‌که مطابق میل خودش بود بچیند.

در این‌بین با وجود تغییرات گسترده در فدراسیون فوتبال، نه در روز مجمع انتخاباتی فدراسیون فوتبال و نه در دو ماه گذشته، یک‌جای خالی دست‌نخورده باقی‌مانده است؛ عنوانی‌که نه‌تنها در زمان فعلی، بلکه در طول مدت شش‌ماه گذشته نیز بدون صاحب بوده و فقط یک‌نام را آن‌هم به‌طور کاملاً عجیب‌وغریبی با خود یدک می‌کشیده است.

نایب‌رئیس زندانی، بی‌خیال پست و مقام خود نمی‌شود!

قطعاً در ماه‌های اخیر حداقل یک‌بار داستان شهره موسوی به گوشتان خورده است؛ وی دو سال پیش به‌همراه شهاب‌الدین عزیزی‌خادم رئیس فدراسیون فوتبال وقت، به‌عنوان نایب‌رئیس زنان وارد فدراسیون شد و در مدت‌زمان چندماهه حضورش در ساختمان سئول، وظایفش را در قبال فوتبال و فوتسال زنان کم و بیش به انجام می‌رساند؛ اما مدیرعامل اسبق شرکت بادران‌گستران، در تاریخ بیست‌وهفتم اسفندماه به اتهام کلاه‌برداری در پرونده رمزارز، بازداشت و در نهایت با رأی دادگاه به زندان اوین منتقل شد. با این‌حال موسوی به‌علت کنار رفتن عزیزی‌خادم از سمت ریاست فدراسیون فوتبال، بی‌توجهی اعضای هیئت‌رئیسه به بخش زنان فدراسیون و به حدنصاب نرسیدن جلسات هیئت‌رئیسه، همچنان سمت نایب‌رئیسی زنان فدراسیون را پشت اسم خود به‌همراه دارد.

همچنان یک‌صندلی بلاصاحب در فدراسیون فوتبال!

اکنون دیگر می‌توانیم اعلام کنیم که شهره موسوی و فدراسیون فوتبال به پایان خط رسیده‌اند، البته مشروط به اینکه مهدی تاج به‌عنوان رئیس فدراسیون فوتبال، همان‌طورکه به فوتبال مردان توجه ویژه‌ای دارد بخشی از وقت خود را دلسوزانه صرف امور بانوان فوتبالیست و فوتسالیست کند و با تشکیل جلسات و اتاق‌فکر همراه اعضای هیئت‌رئیسه، نایب‌رئیس زنان فدراسیون فوتبال را انتخاب و معرفی کند.

ازآنجاکه طبق مفاد قانون فدراسیون فوتبال، با غیبت در چهار جلسه هیئت‌رئیسه، یک‌عضو عزل می‌شود، شهره موسوی پس از غیبت در دو جلسه، اگر در دو جلسه بعدی هیئت‌رئیسه که تاریخ معینی هم برایش تعریف نشده حاضر نشود، به‌طورخودکار و براساس قانون از سمت خود کنار می‌رود. البته راه‌حل‌های دیگری همچون استعفا و عزل توسط هیئت‌رئیسه نیز برای کنار رفتن موسوی وجود دارد که ظاهراً قرار نیست اجرایی شود.

چنین موضوع مهمی به پیگیری مصرانه مهدی تاج، نواب‌رئیس و اعضای هیئت‌رئیسه احتیاج دارد تا دیگر شخصی از زندان اوین خواهان نظارت و مدیریت بر فوتبال چه در بخش بانوان و چه مردان نباشد و شخصیت جدیدی سکان نایب‌رئیسی زنان فدراسیون فوتبال را برعهده بگیرد.

نامزدهای جانشینی موسوی در فدراسیون فوتبال چه‌کسانی هستند؟

اگر روزی از راه برسد که مهدی تاج و کابینه‌اش در فدراسیون فوتبال نسبت به انتخاب نایب‌رئیس جدید بخش زنان تصمیم بگیرند، قطعاً باید شخصی به این منصب برسد که لیاقت حضور در سمت مهم نایب‌رئیسی زنان فدراسیون فوتبال را داشته باشد.

همین حالا نیز چندین گزینه برای نایب‌رئیسی زنان فدراسیون فوتبال روی‌میز است که می‌شود با چشمانی‌باز و بدون قصد قبلی شایسته‌ترین فرد را انتخاب کرد؛ البته شنیده می‌شود مهدی تاج طبق یک برنامه‌ریزی، در آستانه برگزاری جلسه‌ای با مریم کاظمی‌پور معاون امور بانوان وزارت ورزش‌وجوانان قرار دارد تا پس از مشورت با وی، نایب‌رئیس جدید زنان فدراسیون را انتخاب و معرفی کند تا فوتبال و فوتسال بانوان‌مان از بلاتکلیفی رهایی پیدا کند.

براساس شنیده‌ها گلاره ناظمی، منصوره‌سادات هاشمی و فریده شجاعی نامزدهای نایب‌رئیسی زنان فدراسیون فوتبال هستند و از بین این سه گزینه یک‌نفر جانشین شهره موسوی خواهد شد.

همچنان یک‌صندلی بلاصاحب در فدراسیون فوتبال!

کدام شخص برای نایب‌رئیسی زنان اصلح‌تر است؟

فریده شجاعی در زمان ریاست علی کفاشیان، به‌مدت هفت‌سال نایب‌رئیس زنان فدراسیون بوده و سابقه حضور در فدراسیون بسکتبال به‌عنوان نایب‌رئیس زنان را نیز در کارنامه خود دارد. وی یکی از متحمل‌ترین و البته دم‌دستی‌ترین گزینه‌ها برای نایب‌رئیسی زنان فدراسیون فوتبال است.

منصوره‌سادات هاشمی در ۱۳ سال اخیر، به‌عنوان نایب‌رئیس زنان در هیئت‌فوتبال استان تهران حضور داشته است؛ وی همین چندماه پیش برای چندمین‌بار در این سمت ابقاء شد.

و درنهایت گلاره ناظمی داور پرافتخار فوتسال ایران در جهان و مدیر برگزاری مسابقات لیگ‌برتر فوتبال زنان طی دو سال‌ونیم گذشته که باوجود سن کم نسبت به دیگر نامزدها، می‌تواند بهترین گزینه برای نایب‌رئیسی زنان فدراسیون فوتبال باشد.

فریده شجاعیِ ۶۵ ساله، با تجربه سال‌ها فعالیت در فدراسیون فوتبال و دیگر فدراسیون‌های ورزشی حالا شاید بهتر باشد وارد میدان نشود تا جوانانِ با انگیزه و توانمند به‌جای آنان وارد گود شوند؛ منصوره‌سادات هاشمی و تجربه حضور در ارگان‌های مختلف به‌عنوان مسئول فرهنگی نیز با ادامه‌دادن به حضور در هیئت‌فوتبال تهران می‌تواند به فعالیت متمادی و تکراری خود در سال‌های اخیر ادامه بدهد.

اما در این‌بین، بررسی افتخارات، دستاوردها و توانمندی‌های یک‌گزینه، بیش‌ازپیش مورد بحث و تأمل قرار می‌گیرد؛ گلاره ناظمی که از سال ۲۰۱۴ به لیست داوران بین‌المللی راه یافت در سال‌های اخیر، قضاوت‌های بزرگ و حساسی را در آوردگاه‌های بین‌المللی برعهده داشته و در فوتسال دنیا اعتباری برای خود دست‌وپا کرده است. انتخاب وی به‌عنوان ۱۰ داور برتر فوتسال جهان در سال ۲۰۱۸، قضاوت در جام ملت‌های فوتسال زنان اروپا و جام باشگاه‌های جهان مردان در سال ۲۰۱۹ بخشی از تجربیات اروپایی و جهانی ناظمی ۳۹ ساله به‌شمار می‌رود.

او یکی از پنج داور زن حاضر در جام‌جهانی فوتسال ۲۰۲۱ لیتوانی بود و حتی علاوه‌بر قضاوت در بازی مصر و گواتمالا به‌عنوان داور اول، به‌عنوان وقت‌نگهدار در فینال جام‌جهانی نیز حضور داشت. با وجود مصدومیتی که اخیراً ناظمی را همراهی می‌کرد، در رقابت‌های جام ملت‌های فوتسال ۲۰۲۲ مردان آسیا قضاوت کرد و عملکرد خوبی از خود برجای گذاشت.

همچنان یک‌صندلی بلاصاحب در فدراسیون فوتبال!

علاوه‌بر تمام این‌ها، ناظمی در زمینه مدیریتی نیز فعالیت پررنگی داشته و مدیریت وی در بخش لیگ‌برتر زنان در سازمان‌لیگ، در آستانه دو سالگی قرار دارد. ناظمی در طول این مدت، به‌خوبی وظایفش را به انجام رسانده است. او جوان است و با استفاده از نیروی جوانی، استعداد مدیریتی و اشراف به تمام مشکلات ریز و درشت فوتبال و فوتسال کشور، بهترین گزینه برای نایب‌رئیسی است.

با تمام این تفاسیر، قطعاً استفاده از ناظمی در فدراسیون فوتبال و سرمایه‌گذاری روی او، مهدی تاج و اعضای هیئت‌رئیسه را به‌هیچ عنوان پشیمان نخواهد کرد و می‌تواند در برهه حساس کنونی، فوتبال و فوتسال بانوان ایران را به ساحل‌امن و آرامی برساند.

فدراسیون فوتبال نباید زمان را از دست بدهد!

انتظار می‌رود رئیس، نواب‌رئیس و اعضای هیئت‌رئیسه فدراسیون فوتبال، هرچه‌زودتر فوتبال و فوتسال زنان را از بلاتکلیفی در بیاورد و این امر تنها با انتخاب نایب‌رئیس زنان فدراسیون فوتبال و استفاده از ظرفیت‌های بانوان کشور امکان‌پذیر است.

خصوصاً اینکه تیم‌ملی فوتبال زنان کشورمان پس از چشیدن طعم شیرین اولین حضور در جام ملت‌های آسیا، رقابت‌های انتخابی المپیک را در پیش‌روی خود دارد و تیم‌ملی فوتسال ایران نیز به‌عنوان پرافتخارترین تیم قاره‌کهن، باید علاوه‌بر فراهم‌کردن شرایطی به‌وسیله نایب‌رئیس زنان فدراسیون فوتبال ایران و استفاده از کرسی در کنفدراسیون فوتبال آسیا، برای زنده‌کردن مجدد رقابت‌های جام ملت‌های فوتسال زنان آسیا، برای قرار گرفتن در میان برترین تیم‌های جهان تلاش کند.

کد خبر 612586

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.