چرا باید جدول تناوبی عناصر شیمیایی ارتقا یابد؟

یک دکترای شیمی آلی گفت: جدول مندلیف با تمام ضعف‌هایی که داشت تا به امروز مورد استفاده قرار می‌گرفت و اکنون نیز برخی از عناصر موجود در این جدول به‌خصوص عناصر قرارگرفته در تناوب آخر ناشناخته است و هنوز می‌توان پیرامون این عناصر تحقیق کرد.

حمیدرضا یوسفی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به لزوم تغییر جدول تناوبی عناصر اظهار کرد: در طول زمان جداول مختلفی برای عناصر شیمایی معرفی شده، اما تا به امروز تنها جدول مندلیف به عنوان منبع اصلی انتخاب شده است.

وی افزود: دانشمندان دیگر، جداول مختلفی را برای قرارگیری عناصر شیمایی معرفی کرده بودند که تمام این نمونه‌ها توالی و قواعدی را نقض می‌کرد و در این جدول‌ها عناصر از نظر تناوب و دوره در جایگاه درستی قرار نداشتند.

این دکترای شیمی آلی ادامه داد: جدول تناوبی عناصر مانند پازل است و همان‌طورکه نمی‌توان قطعات پازل را تغییر داد، قواعد قرارگیری عناصر شیمیایی را نیز نمی‌توان تغییر داد.

وی اشاره کرد: تا به امروز نظریه‌های متعددی برای جایگزین‌شدن جدول تناوبی ارائه شده و با انتقادهایی روبه‌رو شد. جدول تناوبی مندلیف نیز منتقدانی داشت و بسیاری از دانشمندان معتقد بودند که این جدول محدود است و امکان ندارد تمام جهان از ۱۱۸ عنصر تشکیل‌شده باشد.

یوسفی تاکید کرد: جدول مندلیف با تمام ضعف‌هایی که داشت تا به امروز مورد استفاده قرار می‌گرفت و اکنون نیز برخی از عناصر موجود در این جدول به‌خصوص عناصر قرارگرفته در تناوب آخر ناشناخته است و هنوز می‌توان پیرامون این عناصر تحقیق کرد.

وی افزود: با این وجود افرادی که در علم شیمی صاحب نظر هستند، معتقدند که جدول تناوبی باید گسترش یابد و بهتر است هرچه زودتر جایگاهی برای عناصر جدیدی که در آینده کشف می‌شود، تأمین کنیم.

این دکترای شیمی‌آلی در همین رابطه خاطرنشان کرد: با توجه به این مسئله قطعاً جدول تناوبی تا سال ۲۰۳۰ منسوخ خواهد شد و در آن هنگام جدول جدیدی برای قرارگیری عناصر ارائه می‌شود؛ البته برای ارائه جدولی جدید باید منتظر کشف عناصر دیگر باشیم.

وی در همین رابطه ادامه داد: در حال حاضر جدول تناوبی مندلیف مورد استفاده قرار می‌گیرد و قطعاً جدولی که جایگزین آن می‌شود باید مشکلات آن را برطرف کند؛ البته نیاز به جدولی جدید با گنجایش حداقل دوبرابر جدول مندلیف احساس می‌شود.

کد خبر 612557

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.