لزوم پیگیری حقوقی تعرض به سفارتخانه‌های ایران

یک کارشناس مسائل بین‌الملل با انتقاد از موضع انفعالی کشورهای اروپایی نسبت به برگزاری تظاهرات و تجمع اعتراضی منافقان، سلطنت‌طلبان و کارتن‌خواب‌های اجاره‌ای در برابر سفارتخانه‌های ایران گفت: وزارت خارجه باید اقدام جدی‌تری از جمله پیگیری حقوقی انجام دهد.

حسن هانی‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص تعرض به سفارت‌خانه‌های ایران در برخی کشورهای اروپایی مانند لندن و دانمارک اظهار کرد: با توجه به پروتکل‌های موجود از جمله پروتکل وین و ژنو، کشورهای میزبان مسئولیت حفظ سفارت‌خانه و همچنین جان دیپلمات‌های کشورهای خارجی مقیم را به عهده دارند و دولت‌ها موظف هستند از هرگونه تعرضی نسبت به سفارتخانه‌ها یا جان دیپلمات‌های مقیم آن جلوگیری کنند.

وی با بیان اینکه کشورهای اروپایی پس از پیروزی انقلاب اسلامی موضوع تأمین امنیت سفارتخانه‌های جمهوری اسلامی ایران را سیاسی کردند، افزود: هدف آنها تضعیف ایران و ایجاد نوعی بی‌تفاوتی نسبت به جان دیپلمات‌های ایرانی بود، در سال ۱۹۸۰ نیز یک حمله تروریستی برضد سفارتخانه ایران در لندن صورت گرفت که با تأخیر پلیس لندن برای اخراج تروریست‌ها، خسارت‌های زیادی به سفارت و دیپلمات‌های ایرانی وارد شد.

وی نتیجه این اقدام تروریستی را شهادت و مجروحیت چهار تن از کارکنان سفارت ایران در انگلیس دانست و گفت: پس از این اتفاق دولت انگلیس هیچ‌گونه عذرخواهی از ایران نکرد و این بی‌تفاوتی نشان می‌دهد که آنها و برخی از کشورهای اروپایی با تروریست‌ها همراهی می‌کنند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به تعرض‌های اخیر به سفارت‌خانه‌های ایران در برخی کشورهای اروپایی ادامه داد: در این حوادث عناصر تروریستی، منافقان، سلطنت‌طلبان و کارتن‌خواب‌های اجاره‌ای کشورهای اروپایی به سفارت تعرض کردند و قصد داشتند سفیر جمهوری اسلامی ایران در دانمارک را ترور کنند. در حمله به سفارتخانه جمهوری اسلامی ایران در پاریس و لندن نیز اتفاقات مشابهی رخ داد که در واکنش به آن انگلیس، دانمارک و فرانسه اقدام اساسی انجام ندادند.

وی هوشیاری کارکنان سفارتخانه‌های جمهوری اسلامی ایران در دانمارک، انگلیس و فرانسه را موجب خنثی‌سازی این حمله‌ها دانست و یادآور شد: بر اساس قوانین بین‌الملل افرادی که قصد حمله به سفارتخانه‌های ایران در این کشورها را داشتند باید دستگیر و به ایران تحویل داده شوند اما تاکنون چنین اقدامی انجام نشده است.

هانی‌زاده با انتقاد از موضع انفعالی کشورهای اروپایی نسبت به برگزاری تظاهرات و تجمع اعتراضی منافقان، سلطنت‌طلبان و کارتن‌خواب‌های اجاره‌ای در برابر سفارتخانه‌های ایران در این کشورها گفت: کشورهای میزبان نباید اجازه می‌دادند که تجمعاتی در برابر سفارتخانه‌های ایران شکل بگیرد، بنابراین وزارت خارجه باید اقدام جدی‌تری در این خصوص انجام دهد از جمله پیگیری حقوقی و فراخواندن سفرای سه کشور دانمارک، انگلیس و فرانسه همچنین لازم است که این سه کشور اروپایی خسارت ناشی از حمله به سفارتخانه‌های کشورمان را پرداخت کنند.

کد خبر 612381

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.