"دپو" دغدغه این روزهای متروی کرج

شهروندان کرجی سال‌های زیادی است در انتظار استفاده از متروی این کلان‌شهر هستند و حالا پس از بحث‌های پیاپی در خصوص هزینه‌ها و اعتبارات پروژه، موضوع محل دپوی تاسیسات قطار شهری کام شهروندان را تلخ کرده است، چراکه افتتاح پروژه بدون وجود این محل ممکن نیست.

به گزارش خبرنگار ایمنا، نزدیک به دو دهه است که عملیات احداث پروژه قطار شهری کرج کلید خورده است، اما از همان ابتدا با مسائلی همچون نبود اعتبار و بودجه مواجه بود و در حال حاضر پس از عبور از کش و قوس‌های فراوان در اجرای پروژه، موضوع محل دپوی قطار شهری ذهن مسئولان را درگیر کرده است.

این مسئله اوایل دهه ۹۰ بارها مورد بحث و بررسی قرار گرفت، به طوری که شهرداری کرج سال ۱۳۹۳ لایحه تغییر کاربری اراضی ۱۲۰ هکتاری مرغ مادر واقع در مجاورت پل حصارک به پایانه دپوی قطار شهری را به صحن شورای اسلامی شهر وقت ارائه کرد که با اکثریت آرا به تصویب رسید؛ این تغییر کاربری برای تجهیزات شهری در حوزه وظایف شهری است که با تعامل با جهاد کشاورزی انجام می‌شود و نفع بسیاری برای شهر دارد، از جمله اینکه بخشی از این طرح در اجرای تعریض پل حصارک قرار دارد و سبب تسریع در انجام عملیات این پروژه می‌شود، همچنین با استقرار دپوی قطار شهری، باقیمانده این زمین نیز به عنوان فضای سبز، پارک و خدمات شهری اجرا می‌شود.

در حال حاضر محل دپوی قطار شهری در دانشگاه خوارزمی کرج قرار دارد و به گفته سرپرست سابق شهرداری کرج در صورت انتقال این پایانه به اراضی مرغ مادر، سه کیلومتر به مجموعه قطار شهری نزدیک‌تر شده است و میلیاردها تومان به نفع مدیریت شهری تمام می‌شود؛ این مصوبه باید در کمیسیون ماده ۵ مورد تصویب قرار گیرد، ضمن اینکه این امر مورد تأیید استاندار و معاون عمرانی استانداری البرز به عنوان رئیس شورای سازمان قطار شهری و رئیس هیئت مدیره این مجموعه قرار گرفته است.

به گفته مسئولان، پروژه قطاری شهری کرج برای انجام تست گرم و سرد و بهره‌برداری در حال آماده‌سازی است، اما اینکه محل دپوی تأسیسات آن کجای این شهر قرار گیرد، به دغدغه‌ای برای مدیران شهری کرج تبدیل شده است.

قطار شهری کرج باید در دوره ششم شورا به بهره‌برداری برسد

به تازگی مجتبی عبداللهی، استاندار البرز در حاشیه بازدید از روند اجرایی پروژه قطار شهری اعلام کرده بود که باید از تمام ظرفیت‌های استانی و ملی برای بهره‌برداری از پروژه قطار شهری استفاده کرد، چراکه مترو، آبروی استان است و باید با استفاده از تمام توان و ظرفیت در جهت تکمیل و بهره‌برداری از این پروژه گام برداشت.

وی با بیان اینکه مترو و کنارگذر شهید سلیمانی دو پروژه مهم استان البرز به‌شمار می‌رود که با بازدیدهای هفتگی، روند پیشرفت این دو پروژه مهم بررسی و مشکلات آن رفع خواهد شد، تصریح کرده بود: پروژه قطار شهری باید در دوره شورای ششم به بهره‌برداری برسد و در این مسیر از تمام ظرفیت‌ها استفاده خواهد شد.

استاندار البرز ضمن تاکید بر اجرای پروژه منطبق با برنامه زمان‌بندی، خواستار افزایش سرعت پیشرفت پروژه شده است، با اشاره به محل دپو قطار شهری کرج در زمین دانشگاه خوارزمی، گفته بود: احداث محل دپوی تأسیسات مترو زیرِ زمین بسیار هزینه‌بر و زمان‌بر است و می‌تواند کار بهره‌برداری از پروژه را چندسال به تأخیر بیندازد، لذا محل دپوی قطار شهری باید روی زمین دنبال شود و این موضوع را شخصاً پیگیری خواهم کرد.

برای محل دپوی قطار شهری طبق مصوبه شورای اسلامی شهر اقدام خواهیم کرد

این در حالی است که مهرداد کیانی، سرپرست شهرداری کرج که چند روزی از حضور وی در این سمت نمی‌گذرد و در انتظار کسب تأییدیه از وزارت کشور جهت ادامه فعالیت خود به عنوان شهردار کلان‌شهر کرج است، مسئله قطار شهری کرج را موضوع مهم و اولویت اول مدیریت شهری می‌داند.

وی در روزهای آغازین فعالیت به بازدید از پروژه قطار شهری کرج پرداخت و در حاشیه این بازدید گفته بود: با حمایت استاندار البرز و شورای اسلامی شهر کرج می‌توانیم گام به گام به بهره‌برداری از این پروژه اولویت‌دار نزدیک شویم تا مردم بتوانند از خدمات سیستم حمل‌ونقل عمومی سریع استفاده کنند.

سرپرست شهرداری کرج ضمن قدردانی از پیگیری شورای ششم برای تکمیل قطار شهری کرج، اظهار امیدواری کرده است که با تسریع در روند تکمیل این پروژه، در آینده‌ای نزدیک شاهد به ثمر رسیدن تلاش همکاران در مجموعه مدیریت شهری باشیم.

"دپو" دغدغه این روزهای متروی کرج

وی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با تاکید بر اینکه در رابطه با مسئله دپوی قطار شهری طبق مصوبه شورای اسلامی شهر اقدام خواهیم کرد، می‌گوید: استاندار البرز در این خصوص نگاهی حمایت‌گرانه دارد و با حمایت وی و همکاری دانشگاه خوارزمی این مسئله بدون چالش انجام خواهد شد.

زمین دانشگاه خوارزمی محل مناسبی برای محل دپوی قطار شهری کرج است‌

خلیل کوزه‌کنانی، سرپرست سازمان حمل‌ونقل ریلی شهرداری کرج نیز با اشاره به آخرین وضعیت اجرایی پروژه قطار شهری کرج، اظهار می‌کند: طرح فروش ۴۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت قطار شهری کرج با مجوز بانک مرکزی به منظور تأمین بخشی از منابع مالی خط دو انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه بازپرداخت این اوراق مشارکت به صورت مشترک از سوی دولت و شهرداری کرج ضمانت شده است، ادامه می‌دهد: این میزان اوراق با نام و سود علی‌الحساب سالیانه ۱۸ درصد، چهار ساله و معاف از مالیات بوده است که با فروش کامل آن، اعتبار حاصله صرف تکمیل پروژه خط دو متروی این کلان‌شهر خواهد شد.

سرپرست سازمان حمل‌ونقل ریلی شهرداری کرج اظهار امیدواری می‌کند: با تأمین اعتبارات مورد نیاز، عملیات تکمیل پروژه خط دو ظرف مدت تعیین شود و پس از تعمیرات و آماده‌سازی دو رام قطار موجود و انتقال آنها به تونل و تکمیل و نصب تجهیزات باقی‌مانده، به پایان برسد و شاهد افتتاح ایستگاه f و k باشیم.

وی در خصوص مسئله دپوی قطار شهری کرج، تصریح می‌کند: زمین دانشگاه خوارزمی محل مناسبی برای محل دپو است و در این راستا کارشناسی لازم صورت گرفته است، در این میان نیاز داریم بنا بر توافقات صورت گرفته و ضمن رعایت فضای محیطی دانشگاه، این پروژه را به سرانجام برسانیم.

تغییر محل دپوی قطار شهری امکان پذیر نیست!

علی قاسم‌پور، رئیس شورای اسلامی شهر کرج به خبرنگار ایمنا می‌گوید: تا زمانی که به دنبال کلیات باشیم، موضوعات بین دانشگاه و شهرداری ادامه‌دار خواهد بود، بی‌شک با بررسی جزئیات و رساندن آنها به عدد و رقم، مشکلات موجود به حداقل خواهد رسید.

وی تاکید می‌کند: توافقی که انجام می‌شود باید جامع و کامل باشد و ضمن حفظ منافع شهرداری و دانشگاه، منافع شهر را نیز مورد توجه قرار دهد؛ اگر این اتفاق عملیاتی شود، این روند مورد حمایت شورای اسلامی شهر نیز خواهد بود.‌

عمار ایزدیار، سخنگوی شورای اسلامی شهر کرج نیز معتقد است که برای رفع مشکلات دانشگاه و شهرداری نیازمند نگاهِ دقیق هستیم؛ تعامل دانشگاه با شهرداری به سود دانشگاه نیز است و امیدواریم با توافقی که انجام می‌شود شاهد رفع مشکلاتی باشیم که سال‌ها پابرجا مانده است.

وی خاطرنشان می‌کند: یکی از موضوعاتی که مورد نظر دانشگاه است، تغییر محل دپوی قطار شهری است که با توجه به تصویب این محل در کمیته مستندسازی ریاست‌جمهوری، به نظر می‌رسد قابلیت اجرا ندارد.

نباید محیط دانشگاه تضعیف شود

علی حسن‌بیگی، رئیس دانشگاه خوارزمی در خصوص محل دپوی قطار شهری کرج، می‌گوید: نیازمند توافق جامع و کلی در خصوص موارد مطروحه هستیم؛ نباید محیط دانشگاه تضعیف شود و چهره نازیبا به خود بگیرد.

وی خاطرشان می‌کند: نگاه دانشگاه نگاه تعاملی است و با شناختی که از مدیران شهرداری و اعضای شورای اسلامی شهر داریم، این اتفاق پس از سال‌ها نهایی خواهد شد.

کد خبر 612345

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.