ضرورت بسترسازی برای گفت‌وگو پیش از شکل‌گیری بحران

دبیر انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه تهران اعتراض را در صورت بیان مطالبات، نشان‌دهنده پویایی و آگاهی جامعه دانست و گفت: در صورتی که فضای آرام جامعه به سمت رادیکال شدن پیش برود و اعتراض منطقی به حرکتی غیرمنطقی منحرف شود، این انحراف محکوم و این رادیکالیسم نافی مطالبه‌گری منطقی خواهد بود.

علیرضا مقتدایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص ناآرامی‌های اخیر در بعضی از دانشگاه‌ها اظهار کرد: برخورد قانونی با دانشجویان و اساتید متخلف و مؤثر در ناآرامی‌های اخیر سطوح و پیچیدگی خاصی دارد که باید مفصل بررسی شود اما مهم‌ترین موضوع در موقعیت کنونی، ضرورت برقراری آرامش در جامعه به ویژه دانشگاه به عنوان نهاد علم و پژوهش است که قابل انکار نیست.

وی با بیان اینکه علم و پژوهش در فضای آشوب و تشنج پیشرفتی نخواهد داشت، افزود: اولویت و اصل بر این است که آرامش به جامعه و فضای آکادمیک و دانشگاه بازگردد و به نظر می‌رسد که این اقدام برای قشر دانشجو و نخبه مهم‌ترین اولویت است زیرا اعتراض و مطالبه‌گری نیز جز در فضای آرام، نتیجه مثبتی نخواهد داشت.

دبیر انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه تهران از برقراری آرامش نسبی در فضای دانشگاه تهران نسبت به هفته‌های گذشته خبر داد و تاکید کرد: یکی از دلایل بازگشت آرامش به دانشگاه برگزاری جلسات و گفت‌وگو میان نمایندگان دانشجویان با مسئولان ذی‌ربط و هیئت رئیسه دانشگاه انجام شد که در این جلسات مطالبات این دانشجویان به آنها بازگو شد و در نتیجه تعامل دو طرفه‌ای از سمت مسئولین دانشگاه و دانشجویان ایجاد شده است که امیدواریم ثمربخش باشد.

وی عامل اصلی برای ایجاد آرامش را خویشتن‌داری دو طرف معرفی کرد و گفت: اگر بحث و مطالبه‌ای وجود دارد در بستر منطقی شکل گیرد، دو طرف درگیر از فضای رادیکال و تحریک جامعه پرهیز کنند و در فضای آرام این مطالبه اتفاق بیفتد.

مقتدایی با اشاره به مطالبات مطرح شده دانشجویان ادامه داد: در جلسه هیئت رئیسه دانشگاه با نمایندگان تشکل‌های دانشجویی از جمله تشکل‌های اسلامی و سیاسی، شورای صنفی، انجمن‌های علمی دانشگاه حضور داشتند، وقایع اخیر مورد بررسی قرار گرفت و مطالبات دانشجویان مطرح شد، از جمله آن ضرورت بسترسازی به موقع برای گفت‌وگو پیش از شکل‌گیری بحران بود.

اعتراض نشان‌دهنده پویایی و آگاهی جامعه

وی پیگیری وضعیت دانشجویانی که در این برهه بازداشت شدند، شفافیت در این امر همچنین تلاش برای پرهیز از استمرار رادیکالیسم در فضای دانشگاه را از جمله دغدغه‌ها و مطالبات دانشجویان اعلام کرد و تصریح کرد: مسئله «اعتراض» باید به صورت دقیق مورد بررسی قرار گیرد، اعتراضی که هدف از آن، اصلاح یک امر یا رویه خاصی باشد، با «هنجارشکنی» متفاوت است، هنجارشکنی و هتک حرمت، جایی در اخلاق ندارد و اگر اعتراض بدون تکیه بر مبانی اخلاقی باشد، عقیم خواهد ماند.

دبیر انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه تهران اعتراض را در صورت بیان مطالبات، نشان‌دهنده پویایی و آگاهی جامعه دانست و گفت: نفس اعتراض و مطالبه‌گری برآمده از آن، نشان از اهمیت دادن مردم به وضعیت خویش و جامعه خویش است. فضای راکد اجتماعی که در آن مردم بیگانه از مسائل سیاسی و اجتماعی و رخدادهای پیرامون خود باشند بسیار مسموم است، در اسلام نیز اهمیت زیادی به پیگیری و توجه به اوضاع جامعه داده شده است.

وی با اشاره به آفت‌های اعتراض و مطالبه‌گری خاطرنشان کرد: در صورتی که فضای آرام جامعه به سمت رادیکال شدن پیش برود و اعتراض منطقی به حرکتی غیرمنطقی منحرف شود که در عمل نسبتی با اعتراض ندارد و پیامدهای آن رواج خشونت، زیر پا گذاشتن اخلاق و منطق باشد، این انحراف محکوم و این رادیکالیسم نافی مطالبه‌گری منطقی خواهد بود و حتی نتایج عکسی را در بر خواهد داشت.

مقتدایی افزود: اقدامات لازم برای مقابله با رادیکالیسم به تشخیص نهادهای متولی امر و متخصصان این حوزه انجام می‌شود اما در سطح دانشگاه به نظر می‌رسد که این رسالت جمعی نخبگان است که تلاش کنند تا مطالبه‌گری از محدوده منطق و اخلاق خارج نشود.

کد خبر 612275

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.