ترسیم تصویر آسیای جدید در اجلاس سیکا

یک کارشناس روابط بین‌الملل با اشاره به تلاش دولت برای گسترش روابط با سران کشورهای منطقه و موضوع عضویت در اجلاس منطقه‌ای مانند شانگهای، سیکا و حتی اوراسیا گفت: به نظر می‌رسد که با این اقدامات آرام‌آرام جدول پازل‌های موجود برای گسترش روابط اقتصادی میان این کشورها در حال شکل‌گیری است.

حسن عابدینی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در خصوص برگزاری ششمین اجلاس سران سیکا اظهار کرد: دولت یازدهم تلاش می‌کند زمینه برای پیوستن به پیمان‌ها، گروه‌ها و سازمان‌های منطقه‌ای به ویژه اقتصادی را تقویت کند و تلاش برای تعمیق روابط با کشورهای همسایه نیز در همین چهارچوب انجام می‌شود.

وی گسترش روابط منطقه‌ای را نه تنها در حوزه نشست و برخاست‌های دیپلماتیک بلکه در حوزه تبدیل آنها به روابط تجاری دانست و افزود: یکی از مشکلاتی که همواره کشورها از آن رنج می‌برند این است که رفت و آمدهای دیپلماتیک تبدیل به موضوعات تجاری نمی‌شود تا تأثیرات تعیین‌کننده‌ای بر اقتصاد کشور داشته باشد.

این کارشناس روابط بین‌الملل تلاش دولت در هشت ماه گذشته برای تقویت رفت‌وآمدهای دیپلماتیک با کشورهای همسایه را در همین راستا معرفی کرد و گفت: در کنار گسترش روابط با سران کشورهای شمال و جنوب ایران، موضوع عضویت در اجلاس شانگهای، سیکا و حتی اوراسیا در دستور کار دولت قرار دارد و به نظر می‌رسد که با این اقدامات آرام‌آرام جدول پازل‌های موجود برای گسترش روابط اقتصادی میان این کشورها در حال شکل‌گیری است.

منظومه‌ای از همکاری‌های سیاسی و اقتصادی

وی با اشاره به پیامدهای شرکت ایران در اجلاس سیکا ادامه داد: حضور ایران در این اجلاس به اندازه پیوستن به سازمان همکاری‌های شانگهای و اوراسیا از اهمیت ویژه‌ای برای کشور ما برخوردار است زیرا عضویت در چنین اجلاس بزرگ و فرامنطقه‌ای می‌تواند زمینه را برای شکل‌گیری منظومه‌ای از همکاری‌های سیاسی ترجمه شده به زبان اقتصادی برای ایران فراهم کند که پیامدهای قابل توجهی برای کشور و منطقه به همراه خواهد داشت.

عابدینی همچنین عضویت در سازمان‌های اقتصادی مانند سیکا، شانگهای یا اوراسیا را زمینه‌ساز برقراری روابط با برخی از کشورهای عضو باشگاه تحریمی‌ها معرفی کرد و گفت: چنین روابطی برای کاهش فشار تحریم‌های اقتصادی بر کشور بسیار مؤثر است زیرا با توجه به تحریم کشورهایی مانند روسیه، چین و بسیاری از کشورهای دیگر از سوی آمریکا و غرب، آنها می‌توانند در چهارچوب همکاری‌های منطقه‌ای نیاز خود را برآورده کنند.

وی اقتصاد کشورهای منطقه را مکمل یکدیگر دانست و یادآور شد: یکی از ظرفیت‌های قابل استفاده در چهارچوب همکاری‌های منطقه‌ای استفاده از مسیر ایران به عنوان دالان شمال به جنوب است که می‌تواند زمینه پیوستن ارزان، کوتاه و امن از کشورهای اوراسیا، آسیای مرکزی و حتی حوزه قفقاز به آب‌های آزاد را از طریق خلیج فارس و دریای عمان فراهم کند.

این کارشناس روابط بین‌الملل استفاده از ظرفیت اقتصاد مکمل کشورهای منطقه را عامل تعیین‌کننده‌ای برای رشد اقتصادی این کشورها اعلام کرد و گفت: برخی از دستاوردهای همکاری با این سازمان‌ها اکنون قابل مشاهده است زیرا این مبادلات تابع فشارهای آمریکا نیستند و هنگام خریداری کالا از ایران، پول و ارز آن را به راحتی پرداخت می‌کنند.

وی فراهم بودن زمینه برای تهاتر کالاها را از دیگر پیامدهای گسترش همکاری با کشورهای عضو سیکا دانست و تصریح کرد: این ظرفیت نیز نقش مؤثری در بهبود اقتصاد ایران خواهد داشت، برخی از آثار این همکاری‌ها اکنون قابل مشاهده است و با گذشت زمان روز به روز وضعیت بهتر خواهد شد.

چشم‌انداز توسعه پیش روی نیمی از جمعیت جهان

عابدینی درباره تأثیر اجلاس سیکا در ایجاد مختصات آسیای جدید گفت: بسیاری از نظریه‌پردازان بر این باورند که قدرت در حال انتقال از غرب به شرق است و این موضوع تنها روی کاغذ نیست بلکه یک واقعیت انکارنشدنی است زیرا در منطقه آسیا کشورهایی وجود دارند که بخش زیادی از جمعیت دنیا را در خود جا داده‌اند.

وی با اشاره به جمعیت قابل توجه کشورهای عضو سازمان همکاری‌های شانگهای، اوراسیا و سیکا اظهار کرد: بیش از نیمی از جمعیت دنیا در کشورهای آسیایی زندگی می‌کنند همچنین دوسوم مساحت دنیا در این حوزه‌ها قرار دارد بنابراین قاره آسیا از ظرفیت بسیار بالایی برخوردار است.

این کارشناس روابط بین‌الملل ذخایر گاز و نفت دو کشور ایران و روسیه را جزو برترین منابع جهانی دانست و گفت: این ظرفیت فراهم است تا در صورتی که کشورهای آسیایی توان خود را در حوزه‌های اقتصادی روی هم بگذارند، ظرفیت عظیمی ایجاد شود، این کشورها حتی می‌توانند گام‌های نخست را برای دلارزدایی از مبادلات بین‌المللی بردارند.

وی با اشاره به تلاش کشورهای روسیه و چین برای جایگزینی دلار در مبادلات ادامه داد: این موضوع می‌تواند زمینه تقویت بنیه اقتصادی، پولی و مالی و پولی کشورهای عضو را فراهم کند و نفوذ دلار در تجارت بین‌الملل را کاهش دهد؛ بنابراین می‌توان چنین استنباط کرد که کشورهای آسیایی یک دوره نه چندان طولانی برای تقویت همه‌جانبه خود در پیش دارند.

کد خبر 612129

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.