استاد علی ظریفی‌اصفهانی درگذشت+ بیوگرافی

استاد علی ظریفی‌اصفهانی از هنرمندان برجسته قلم‌زنی اصفهان، درگذشت.

به گزارش ایمنا، استاد علی ظریفی‌اصفهانی از هنرمندان و اساتید برجسته قلم‌زنی اصفهان پس از طی یک دوره بیماری، امروز _شنبه بیست‌وسوم مهرماه _ساعت سه بامداد در ۸۶ سالگی درگذشت.

استاد ظریفی‌اصفهانی متولد دوازدهم اردیبهشت ۱۳۱۵ در محله مسجد جامع اصفهانی متولد شد. که از چهارسالگی کار قلم‌زنی را شروع کرد و بیش از ۷۰ سال در شاخه‌های مختلف قلم‌زنی می‌کرد. وی از چهار تا هفت‌سالگی نزد استادی در کاروانسرای حاجی‌علی کار می‌کرد. کاروانسرایی که در آن کار می‌کرد یک کاروانسرا در سطح عالی مملکت بود یعنی آنجا یک دانشگاه هنر بود که اکثر هنرمندان بزرگ اصفهان در زمینه نقاشی، قلم‌زنی و میناکاری در آنجا کار می‌کردند.

وی از سن هفت‌سالگی تا ۱۰ سالگی نزد استادی دیگر کار می‌کرد. در ۱۰ سالگی بود که فهمید قلم‌زنی را دوست دارد. مدام برای خود در شیوه‌های مختلف قلم‌زنی کار می‌کرد و همه شیوه‌ها را امتحان کرد. نزدیک به ۲۰ سال پیش برای اولین بار موفق به برجسته‌کاری روی ظرف به‌صورت نازک شد، به‌گونه‌ای که اساتید آن زمان به وی می‌گفتند که قطعه برجسته را جداگانه ساخته و آن را به بدنه لحیم کرده است، درحالی‌که در آن زمان لحیم مس وجود نداشت.

استاد ظریفی علاقه خاصی به گیاهان به‌ویژه برگ درخت انگور داشته و طرح‌های خلاقانه زیبایی به وجود آورده و بر اشیا فلزی قلم‌زنی کرده است. وی چندین سال در دانشکده پردیس (دانشگاه هنر) اصفهان برای هنرجویان تدریس کرد. از زندگی این هنرمند فرهیخته فیلم مستند «درویش فلزات» به کارگردانی محمد یارمحمدلو ساخته‌شده است.

تشییع پیکر این هنرمند امروز _شنبه بیست‌وسوم مهرماه_ ساعت ۱۰:۳۰ از درب منزلش واقع در ابتدای خیابان عسگریه از سمت خیابان پروین، کوچه گل‌ها برگزار می‌شود.

کد خبر 612069

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.