«جیمز وب» پنجره شناخت سیارات فراخورشیدی

یک پژوهشگر علوم فضایی گفت: توانمندی تلسکوپ فضایی جیمزوب باعث می‌شود که دانشمندان بتوانند سیارات فراخورشیدی را بهتر از قبل و با جزئیات بیشتر مورد بررسی قرار دهند.

عمران مرادی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به تصاویر جدید تلسکوپ فضایی جیمزوب گفت: به‌تازگی این تلسکوپ توانسته است با استفاده از ابزار فروسرخ خود از یک سیاره فراخورشیدی تصویربرداری کند.

وی افزود: یکی از اهداف مهم تلسکوپ فضایی جیمزوب تصویربرداری از سیاراتی است که به دور ستارگان دیگری می‌چرخند؛ این سیارات تحت عنوان سیارات فراخورشیدی شناخته می‌شود.

این پژوهشگر علوم فضایی ادامه داد: یکی از چالش‌هایی که در زمینه بررسی سیارات فراخورشیدی وجود دارد مربوط به شرایطی است که درخشانی و نور ستارگان صدها هزار برابر بیش از سیارات است و خود سیاره نیز نوری ساطع نمی‌کند.

وی اشاره کرد: این مسئله موجب می‌شود سیاره اطراف ستاره به دلیل کم‌نور بودن در نور مرئی مشاهده نشود؛ به همین دلیل هنگامی که به چنین منظومه‌ای نگاه می‌کنیم، نمی‌توانیم وجود سیاره در اطراف ستاره را تشخیص دهیم.

مرادی در رابطه با تلسکوپ فضایی جیمزوب گفت: یکی از ابزارهای مهم این تلسکوپ که به‌تازگی توانسته است از یک سیاره فراخورشیدی تصویربرداری کند، ابزار فروسرخ آن است که می‌تواند کوچک‌ترین انرژی و دما را نیز تشخیص دهد.

وی افزود: تلسکوپ فضایی جیمزوب توانسته با استفاده از ابزار فروسرخ خود سیاره فراخورشیدی را مشاهده کند که از سیاره مشتری بزرگ‌تر بوده و در فاصله قابل توجهی از ستاره مادر خود قرار گرفته است.

این پژوهشگر علوم فضایی تاکید کرد: این توانمندی تلسکوپ فضایی جیمزوب باعث می‌شود که دانشمندان بتوانند سیارات فراخورشیدی را بهتر از قبل و با جزئیات بیشتر مورد بررسی قرار دهند.

وی در همین رابطه ادامه داد: در گذشته باید منتظر می‌ماندیم تا سیاره حرکت کند و از روبه‌روی ستاره مادر خود رد شود تا نور ستاره در حد کمی کاهش یابد، در آن زمان می‌توانستیم سیاره را آشکار و از وجود آن آگاه شویم، اما اکنون تلسکوپ فضایی جیمزوب می‌تواند به طور مستقیم سیارات فراخورشیدی را بررسی کند.

کد خبر 612049

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.