ذوب‌آهن - استقلال/ نه دربی و نه الکلاسیکو؛ به خاص‌ترین جدال فوتبال ایران خوش‌آمدید

گاندوهای اصفهانی و آبی‌پوشان پایتخت در ایستگاه نهم لیگ‌برتر به تور یکدیگر برخورد کردند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، تیم‌های فوتبال ذوب‌آهن اصفهان و استقلال تهران از ساعت ۱۷:۳۰ امروز _جمعه بیست‌ودوم مهرماه_ در چارچوب هفته نهم رقابت‌های لیگ‌برتر فوتبال ایران، در ورزشگاه فولادشهر مقابل یکدیگر قرار خواهند گرفت.

پیام حیدری (داور وسط) - حسین ظهیری (کمک‌داور اول) - محمدجواد مداح (‌کمک‌داور چهارم) - روح‌الله شریفی (داور چهارم) و خداداد افشاریان (ناظر)؛ گروه داوری تقابل حساس امروز ذوب‌آهن و استقلال خواهند بود.

آمار و ارقام تقابل‌های ذوب‌آهن - استقلال

از آنجا که ذوب‌آهن و استقلال در تمامی بیست‌ودو دوره لیگ‌برتر فوتبال ایران، جام خلیج‌فارس حضور داشته‌اند، امروز باید چهل‌وسومین مصاف تاریخ خود را مقابل یکدیگر برگزار کنند؛ در ۴۲ جدال قبلی، استقلال ۱۵ مرتبه به پیروزی رسیده و سهم ذوب‌آهن ۱۲ پیروزی بوده است، همچنین ۱۵ بازی نیز میان دو تیم با تساوی و تقسیم‌امتیازات به پایان رسیده است. ورزشگاه فولادشهر نیز ۷ بار پیروزی ذوب‌آهن را به‌خود دیده و استقلال نیز ۵ مرتبه در بازی اصفهان برابر گاندوها به برتری رسیده است.

نکته جالب، طلسم پیروزی‌های ذوب‌آهن مقابل استقلال است؛ آخرین پیروزی گاندوها در ورزشگاه فولادشهر مقابل استقلال، به ۱۱ دیدار قبلی برمی‌گردد؛ آن‌هم در چارچوب مرحله یک‌هشتم نهایی لیگ‌قهرمانان آسیا که با تک‌گل گیورگی گولسیانی به‌سود ذوب‌آهن به پایان رسید و جالب‌تر اینکه ۱۲ بازی قبلی بین دو تیم در لیگ‌برتر نیز ذوب‌آهن با نتیجه ۲ بر یک در ورزشگاه فولادشهر از سد استقلال گذشت. از آن‌زمان تا امروز، ذوب‌آهن در لیگ‌های هجدهم، نوزدهم، بیستم و بیست‌ویکم در خانه برابر استقلال به برتری نرسیده و آخرین پیروزی‌اش نیز به فصل بیستم مربوط می‌شود.

ذوب‌آهنِ مدال ۱۴۰۱ به‌راحتی نمی‌بازد

ذوب‌آهن در هشت هفته اخیر فصل بیست‌ودوم لیگ‌برتر، با آمار یک پیروزی و هفت تساوی، یکی از دو تیمی است که باختی مقابل حریفان خود متحمل نشده، ۴ گل وارد دروازه رقبا کرده و تنها ۳ گل دریافت کرده است و با ۱۰ امتیاز در جایگاه نهم جدول قرار دارد. به‌جز ذوب‌آهن، فقط فولاد خوزستان مقابل باخت‌هایش خط‌تیره قرار گرفته است و گاندوها تلاش می‌کنند که آمار شکست‌ناپذیری‌شان را افزایش بدهند. ذوبی‌ها حسابی حرص رقبا را درآورده‌اند؛ این تیم در هشت هفته قبلی، نه به پرسپولیسِ کهکشانی باخت، نه به سپاهانِ ورژن پرتغالی و نه به تراکتور و مس رفسنجانِ پرمهره. آنان برای گلزنی تلاش زیادی می‌کنند اما پس ناکامی، به هیچ طریقی گل نمی‌خوردند. حتی کار به جایی رسیده که ذوب‌آهن پس از ارائه یک‌بازی منطقی مقابل نساجی در مازندران و باوجود مردود شدن گل سالم، خون نساجی‌چی‌ها را به جوش آورد که چرا شما نمی‌بازید!

به‌جز مسعود ابراهیم‌زاده که چند هفته‌ای است از ناحیه کشاله دچار مصدومیت شده و در مقابل استقلال غایب خواهد بود، تمامی شاگردان مهدی تارتار آماده و در دسترس‌اند تا در بازی مهم و حساس امروز برای ذوب‌آهن به میدان بروند. از بین بازیکنان فعلی ذوب‌آهن، دارکو بیدوف و آرمان قاسمی با لباس پیکان سابقه گلزنی به استقلال را دارند؛ دارکو بیدوف یکی از آخرین گل‌هایش در لیگ‌برتر ایران برای ذوب‌آهن را به استقلال زده است و حالا پس از بازگشت دوباره به اصفهان، شوق گلزنی به آبی‌های پایتخت را دارد.

سبزپوشان اصفهانی در شرایط مساعدی به‌سر می‌برند و اگرچه تنها به یک پیروزی در این فصل رسیده‌اند امار فقط ۵ امتیاز کمتر از استقلال دارند و با کسب پیروزی مقابل این تیم، ضمن جلوگیری از هم‌امتیاز شدن آبی‌ها با پرسپولیس، می‌توانند موقتاً سه پله در جدول صعود کنند و به رده ششم برسند.

اما یکی از آمارهای عجیب و پرماجرا، تقابل‌های مهدی تارتار با استقلال است؛ باوجود اینکه همیشه صحبت‌های زیادی مبنی بر شکست‌های این سرمربی به پرسپولیس (تیم سابقش) مطرح می‌شود؛ تارتار در تاریخ لیگ‌برتر به‌عنوان سرمربی، مقابل استقلال ۱۱ بار متحمل شکست شده، در ۴ بازی یک‌امتیاز از این تیم گرفته و فقط ۲ بار همراه تیم‌هایش، استقلال را شکست داده که آماری بسیار بالاتر نسبت به شکست‌هایش در برابر پرسپولیس است. تارتار در ذوب‌آهن نیز ۲ بار برابر استقلال قرار گرفته که حاصل آن ۲ شکست در فصل پیش بوده است و این مربی کهنه‌کار علاوه‌بر حفظ روند شکست‌ناپذیری، می‌خواهد بعد از مدت‌های طولانی برابر استقلال به برتری دست پیدا کند.

نگاه آبی‌ها به صدر جدول

استقلال تهران نیز پس از گذشت هشت هفته از فصل بیست‌ودوم لیگ‌برتر، با عملکردی مناسب، به ۴ پیروزی و ۳ تساوی رسیده و تنها شکستش نیز برابر دیگر تیم اصفهانی یعنی سپاهان بوده و هم‌اکنون با ۱۵ امتیاز در تعقیب پرسپولیس، سپاهان و گل‌گهر است. این درحالی است که آبی‌پوشان پایتخت فصل گذشته تا پایان هفته هشتم ۴ پیروزی و ۴ تساوی به‌ثبت رسانده بودند و فقط یک‌امتیاز بیشتر نسبت به این فصل داشتند.

ساپینتو در تمامی پست‌ها بازیکنان آماده و نام‌داری در اختیار دارد که آرزوی خیلی از تیم‌های لیگ‌برتر هستند؛ به‌جز درون دروازه‌، در سایر پست‌ها استقلال علاوه‌بر بازیکنان‌اصلی، نیمکت‌نشینان خوبی دارد. البته که امسال به هیچ‌وجه مانند سال گذشته روی فرم نبوده‌اند، کوین یامگا و محمد محبی با ۳ گل‌زده بهترین تمام‌کننده‌های تیم ساپینتو هستند و آرش رضاوند، مهدی مهدی‌پور، مهدی قایدی، محمدحسین مرادمند، کوین یامگا و پیمان بابایی هرکدام یک پاس‌گل به‌ثبت رسانده‌اند.

ذوب‌آهن فعلی بازیکنی در اختیار ندارد که روزی پیراهن استقلال را بر تن کرده باشد، اما در طرف مقابل، در تیم استقلال تا چشم کار می‌کند ذوب‌آهنیِ سابق قابل‌رویت هستند؛ از عارف غلامی و مهدی مهدی‌پور گرفته تا زبیر نیک‌نفس و امیرارسلان مطهری. ستاره‌های فعلی فوتبال ایران که در بدترین شرایط به ذوب‌آهن پیوستند و با لباس گاندوها دوباره احیا شدند.

کابوس ذوب‌آهن در استقلال اما کوین یامگا است؛ یامگا فصل گذشته قبل از بازی در هفته دوم لیگ‌برتر به استقلال پیوست و نخستین‌بار در ورزشگاه ذوب‌آهن با پیراهن آبی‌ها به‌میدان رفت؛ یامگا در آن بازی هر ۲ گل تیمش را وارد دروازه فرعباسی کرد و عامل پیروزی فرهاد مجیدی و تیمش در اصفهان شد. در بازی برگشت نیز، در روزی که ذوب‌آهن هرچه زد به در بسته خورد و به حقش نرسید، باز هم یامگا با تک‌گل حیاتی‌اش، سه امتیاز دوم مقابل ذوب‌آهن را به حساب استقلال واریز کرد؛ بدون‌شک مهدی تارتار برنامه‌های زیادی برای مهار وی ریخته و از طرفی، ساپینتو نیز نقشه‌های خاص خودش را دارد.

آبی‌پوشان پایتخت در بازی امروز، آرمان رمضانی، محمدحسین زواره‌ای، سیاوش یزدانی، عزیزبک آمانوف و سجاد شهباززاده را در اختیار ندارد؛ رمضانی و زواره‌ای از مدت‌ها قبل به‌دلیل مصدومیت بازی مقابل ذوب‌آهن را از دست داده بودند اما سه بازیکن دیگر شب قبل از بازی، توسط ساپینتو از لیست خط خوردند.

داور؛ خواهشا دقت کن

و حالا به مهم‌ترین و اصلی‌ترین داستان می‌رسیم؛ استقلالی‌ها به قضاوت حمید حاج‌ملک در بازی هفته گذشته تیم‌شان برابر فولاد انتقاد زیادی وارد کردند و ساپینتو به‌همراه سایر نفرات استقلال معتقد بودند داور برایشان سه پنالتی در بازی برابر فولاد نگرفته است؛ حتی صحبت‌هایی از جانب فرشید سمیعی معاون‌حقوقی باشگاه استقلال، درباره شنود مکالمات داوران برای جلوگیری از باندبازی و تبانی مطرح شد که البته بی‌جواب نماند و با اعتراض شدید خداداد افشاریان رئیس کمیته داوران روبرو شد.

از سوی دیگر باشگاه ذوب‌آهن نیز باتوجه به اینکه معتقد بود گل سالم این تیم در هفته هشتم مقابل نساجی به اشتباه مردود اعلام شده، علاوه‌بر احقاق‌حق خود برای رعایت عدالت و قضاوت بی‌نقص کوبل‌داوری در تمامی بازی‌های لیگ‌برتر، نگران تاثیرات منفی اتفاقات بازی استقلال مقابل فولاد و صحبت‌های تند مدیران استقلالی درباره داوران، روی قضاوت دیدار این هفته مقابل آبی‌پوشان تهرانی بود و عوامل این تیم بارها در مصاحبه‌های خود با رسانه‌ها در طول هفته گذشته، به این موضوع اشاره کردند تا حساسیت داوری این بازی باتوجه به اعتراض هر دو تیم مضاعف شود و چشم کمیته داوران، کارشناسان داوری و مدیران هر ذوب‌آهن و استقلال، به حرکات کوبل‌داوری بازی و گوش‌هایشان به سوت‌های داوران بازی خیره و تیز شود.

کار به جایی رسید که باتوجه به اشتباهات داوری و حواشی پیرامون قضاوت مسابقه دو تیم استقلال و ذوب‌آهن در هفته هشتم، خداداد افشاریان، رئیس کمیته داوران شخصاً به‌هنوان ناظر راهی اصفهان شود تا درصورت‌امکان کم‌حاشیه‌ترین بازی هفته را میان دو تیم ذوب‌آهن و استقلال شاهد باشیم.

کد خبر 611884

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.