پای لَنگ مرمت یک بنای تاریخی در افوس

حمام تاریخی افوس با بیش از ۲۰۰ سال قدمت یکی از بناهای تاریخی دوران قاجار است که قرار است پس از مرمت کامل با کاربری جدید مورد استفاده قرار بگیرد، اما این روند به کندی پیش می‌رود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، افوس در بخش مرکزی شهرستان بوئین‌میاندشت و در ۱۵۵ کیلومتری غرب استان اصفهان قرار دارد. این شهر از شمال با شهرستان خوانسار، از جنوب با فریدون‌شهر، از شرق با داران و از غرب با استان خرم‌آباد همسایه است. افوس تا قبل از سال ۱۳۷۵ روستا و مرکز دهستان گرجی بود و از سیزدهم خردادماه سال ۱۳۷۵ تبدیل به شهر شده است.

این شهر آثار تاریخی بنامی ازجمله یک حمام تاریخی دارد. حمام‌ها همواره در معماری شهری اهمیت زیادی داشته‌اند و یکی از بناهای مهم شهری به حساب می‌آیند. بیشتر حمام‌های تاریخی شهرستان بوئین‌میاندشت از جمله حمام افوس متعلق به دوران قاجاریه است که در گذشته مورد استفاده قرار می‌گرفته و به دلیل غیرقابل استفاده بودن به تدریج این به مخروبه تبدیل شده است.

طی سال‌های اخیر این بناهای توسط شهرداری‌ها با کاربری مشخص مرمت شده و مورد استفاده مختلف قرار گرفته است. حمام تاریخی افوس با بیش از ۲۰۰ سال قدمت یکی از بناهای تاریخی دوران قاجار است که سبک معماری آن به شکل هشتی گنبدی است. مرمت و بازسازی این حمام تاریخی پس از کاوش‌های باستان‌شناسان، از سال ۱۳۹۶ و زیر نظر میراث فرهنگی آغاز شد و اعتبارات مورد نیاز را شهرداری افوس تقبل کرده، اما هنوز اقدامات عمرانی و تزئینات بیرونی حمام معوق مانده و کار مرمت به دلیل تعویق در روند انجام عملیات دوباره از سر گرفته شده است.

مرمت دوباره حمام اتلاف بودجه است

احسان محمدی یکی از شهروندان افوس می‌گوید: سال ۱۳۹۶ بود که حمام قدیمی شهر افوس با هزینه شهرداری مرمت و بازسازی و به دست مسئولان وقت افتتاح شد، اما شهرداری و شورای اسلامی شهر با تحمیل هزینه‌های زیاد دو مرتبه قسمت‌های بیرونی این حمام را تخریب و بازسازی کردند.

وی با اشاره به اینکه شهروندان نسبت به دوباره‌کاری‌ها و اتلاف بودجه شهرداری که از جیب شهروندان پرداخت می‌شود انتقاد دارند، می‌گوید: با این هزینه‌ها می‌توان کوچه‌های شهر را آسفالت کرد تا ساکنان در زمستان از گل‌ولای و در تابستان از گرد و غبار ناشی از تردد خودروها در امان باشند.

حمام تاریخی افوس با کاربری مشخص مرمت شود

مجتبی بابایی یکی دیگر از شهروندان شهر افوس می‌گوید: شهروندان خواهان شفاف‌سازی شهرداری افوس در این خصوص هستند؛ آنان می‌گویند در دوره ششم شورای اسلامی شهر افرادی با رأی شهروندان روی کار آمدند که پاسخ‌گوی شهروندان و رسانه‌ها نیستند.

وی می‌افزاید: این بنای تاریخی می‌تواند با کاربری فرهنگی یا مرکز ماساژ درمانی مورد استفاده قرار گیرد.

کار مرمت نیمه‌تمام است / زه‌کشی حمام به صورت اصولی انجام نشده است

اردشیر رمازی، شهردار افوس در این خصوص می‌گوید: حمام تاریخی شهر افوس یکی از آثار تاریخی است که قدمتش به دوره ساسانی بازمی‌گردد. این حمام ۲۰ سال است که استفاده عمومی ندارد و به دلیل معماری خاصش جنبه گردشگری دارد.

وی می‌افزاید: مرمت و بازسازی این حمام قدیمی سال ۱۳۹۶ توسط پیمانکار شهرداری آغاز شد، اما قسمت خزانه حمام و سرویس بهداشتی و نمای بیرونی کاملاً مرمت نشد، حتی آب باران به دلیل اینکه زه‌کشی حمام به صورت اصولی انجام نشده است، به قسمت‌های بازسازی شده نفوذ کرده و خرابی‌هایی به بار آورده است.

شهردار افوس خاطرنشان می‌کند: در سال جاری شهرداری و شورای اسلامی شهر افوس از محل اعتبارات شهرداری کار مرمت و بازسازی حمام را در دستور کار قرار دادند و درحال‌حاضر قسمت‌های خراب شده توسط پیمانکار در حال انجام است.

رمازی تاکید می‌کند: کاربری این اثر تاریخی پس از مرمت و بازسازی مشخص می‌شود.

حمام تاریخی افوس نیاز به تزئینات بیرونی دارد

جواد فرهادی، رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بوئین‌میاندشت در این خصوص تصریح می‌کند: در شهرستان بوئین‌میاندشت شش حمام تاریخی وجود دارد و تنها حمام تاریخی روستای تخماغلو هنوز مورد استفاده عمومی است.

وی می‌افزاید: در شهرستان بویین‌میاندشت از ۱۲ بنای تاریخی دو بنا در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده و پنج بنای تاریخی دیگر در نوبت ثبت است، حمام تاریخی روستای کرز نیز با قدمت ۲۰۰ سال در فهرست آثار تاریخی کشور به ثبت رسیده است.

رئیس میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری بوئین‌میاندشت اظهار می‌کند: قدیمی‌ترین حمام شهرستان با قدمت بیش از ۳۰۰ سال در محله بوئین در زیر خاک مدفون است که برای عملیات کاوش به اعتبار نیاز دارد.

فرهادی با بیان اینکه حمام تاریخی شهر افوس با ۲۰۰ سال قدمت متعلق به اواخر دوران قاجاریه است، خاطرنشان می‌کند: این حمام که ۸۰ درصدش زیر خاک مدفون بود در کاوش‌های باستان‌شناسی کشف و با اجرای عملیات خاک‌برداری پشت‌بام و سایر قسمت‌های داخلی به صورت کامل و با نظارت میراث فرهنگی از محل اعتبارات شهرداری مرمت و بازسازی شد.

وی ادامه می‌دهد: درحال‌حاضر حمام تاریخی شهر افوس نیاز به تزئینات بیرونی دارد و قرار است مرمت آن توسط شهرداری افوس با نظارت میراث‌فرهنگی انجام شود، کاربری این اثر تاریخی می‌تواند فرهنگی و اقتصادی باشد یا به صورت حمام در قالب ماساژ درمانی مورد استفاده قرار بگیرد.

رئیس میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری بوئین‌میاندشت با بیان اینکه تکمیل مرمت حسینیه قدیم و حمام تاریخی محله میاندشت در دستور کار شهرداری قرار دارد، می‌گوید: امسال مرمت حسینیه تاریخی شهر با کاربری موزه مردم‌شناسی توسط شهرداری بوئین‌میاندشت انجام شده و مورد استفاده قرار گرفته است. مرمت حمام تاریخی محله میاندشت نیز در حال انجام است.

کد خبر 611817

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.