آیین‌نامه اجرایی «ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی» ابلاغ شد

معاون اول رئیس‌جمهور، آیین‌نامه اجرایی مربوط به ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی را ابلاغ کرد.

به گزارش ایمنا و به نقل از «پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر هیئت دولت» هیئت وزیران در جلسه مورخ شانزدهم شهریورماه ۱۴۰۱، در اجرای تکلیف قانونی مقرر در بند (ک) تبصره (۱۱) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور موضوع واگذاری اراضی در مالکیت وزارت راه و شهرسازی به متصرفین با اولویت سکونتگاه‌های غیررسمی، آئین‌نامه اجرایی این بند از قانون را به پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی به تصویب رساند.

آئین‌نامه مذکور با هدف سنددارکردن اراضی متصرفی در مالکیت وزارت راه و شهرسازی با اولویت سکونتگاه‌های غیررسمی و نیز واگذاری اراضی متصرفی به مالکین اعیانی براساس طرح‌های مصوب شهری (از جمله طرح‌های جامع و تفضیلی و هادی شهری) مصوب شد.

ملاک تعیین زمان تصرف اراضی، براساس تصاویر ماهواره‌ای و هوایی مأخوذه از سازمان فضایی ایران، سازمان نقشه‌برداری کشور و سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح است.

اراضی که بنای ساختمانی با مصالح بادوام در آن‌ها احداث شده، مشمول این آئین‌نامه بوده و آن دسته از اراضی که در آن‌ها ساختمان‌های پیش ساخته، دیوارکشی، غرس اشجار و زراعت به عمل آمده، از شمول این آئین‌نامه خارج است.

همچنین سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران موظف است نسبت به اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به مشمولان این آئین نامه اقدام نماید و وزارت راه و شهرسازی نیز مکلف است سامانه‌ای ایجاد کند تا متقاضیان بتوانند از طریق آن درخواست خود را تا پایان سال ۱۴۰۱ اعلام کنند. متقاضیان همچنین می‌توانند با مراجعه به ادارات راه و شهرسازی ذیربط تقاضای خود را به صورت مکتوب ارائه کنند.

در صورتی که متصرفان اراضی موضوع این آئین نامه واجد شرایط لازم نباشند، اراضی تصرفی با رعایت نصاب مقرر به قیمت کارشناسی واقعی روز به آنها واگذار می‌شود.

عرصه اعیانی‌های تجاری و خدماتی به نرخ کارشناسی واقعی روز واگذار می‌شود و در خصوص اعیانی‌های صنعتی که عرصه آن در مناطق مسکونی واقع شده است، مشروط به رعایت مقررات زیست‌محیطی، واگذاری به نرخ قیمت واقعی کارشناسی روز و اخذ اجرت المثل ایام تصرف بلامانع است.

متقاضیان می‌توانند با تسویه حساب ارزش معین شده عرصه، مطابق این آئین‌نامه نسبت به تملک و دریافت سند رسمی و یا دریافت قرارداد واگذاری زمین از اداره کل راه و شهرسازی استان اقدام نمایند.

کد خبر 611571

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.