رفع موانع پروژه‌های ۸ منطقه شهری اصفهان

جلسه بررسی وضعیت پیشرفت پروژه‌های عمرانی هشت منطقه شهری اصفهان با حضور شهردار، مدیران مناطق و با محوریت معاونت برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بررسی وضعیت پروژه‌های عمرانی مناطق پانزده‌گانه در دستور کار شهرداری قرار دارد که در این راستا نشست نخست بررسی پروژه‌های هشت منطقه با حضور «علی قاسم‌زاده» شهردار اصفهان برگزار شد.

آزادسازی خیابان زاهد از اواخر آبان‌ماه

میثم بکتاشیان، مدیر منطقه یک شهرداری اصفهان با بیان اینکه ۸۴ پروژه برای این منطقه تعریف شده است، اظهار کرد: ۲۵ پروژه از ۸۴ پروژه این منطقه در دست احداث، چهار پروژه به اتمام رسیده، ۳۳ پروژه در دست مطالعات و طراحی و عملیات اجرایی ۵ پروژه هنوز آغاز نشده است.

وی با اشاره به پروژه اندیشکده شهید بهشتی، گفت: آخرین تصمیم‌گیری ها درباره این پروژه به نظر شورای سیاست‌گذاری بستگی دارد، پروژه فضای سبز شاداب نیز که عمر ۱۵ ساله دارد، در مرحله آزادسازی و تملک قرار است.

مدیر منطقه یک شهرداری اصفهان در خصوص اجرای مسیر اتوبوس تندرو میدان جمهوری تا پل فلزی به عنوان پروژه شاخص شهری، تصریح کرد: برای آغاز این پروژه منتظر نظر شورای سیاست‌گذاری هستیم.

وی با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود از اواخر آبان‌ماه سال جاری آزادسازی خیابان زاهد انجام شود، خاطرنشان کرد: آزادسازی خیابان زاهد اولین پروژه مشارکتی است که شهرداری با همکاری بنیاد مسکن به شیوه تجمیع اجرا می‌کند و در این راستا شهرداری با اعتبار ۲۰ میلیارد تومان ابتدای خیابان را آزادسازی خواهد کرد.

بکتاشیان از بازگشایی گلوگاه گذر جوزدان به عنوان آرزوی مردم منطقه یاد کرد و گفت: برای پروژه منبع آب پارک کودک در اصلاح بودجه هفت میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده است که مناقصه آن هفته آینده برگزار می‌شود.

رفع موانع و مشکلات پروژه‌های عمرانی مناطق شهری اصفهان روی میز شهرداری

وی با اشاره به پروژه تئاتر شهر چهارباغ عباسی که در میز فرهنگ اصلاحیه آن انجام شد، گفت: تعیین تکلیف نهایی برای مشخص شدن ارتفاع آن با حضور نمایندگان میراث و سرمایه‌گذار به‌زودی انجام می‌شود و درباره آن به جمع‌بندی نهایی می‌رسیم.

مدیر منطقه یک شهرداری اصفهان خاطرنشان کرد: برای به ثمر نشستن پروژه‌ها در این منطقه به صورت جدی پیگیر هستیم، اما ۹۰ درصد پروژه‌های وابسته به دیگر مناطق و سایر دستگاه‌ها است.

ضرورت تعیین تکلیف کلان پروژه گستره ویژه بین النهرین محله شمس آباد

محمد صیرفی‌نژاد، مدیر منطقه دو شهرداری اصفهان در این نشست اظهار کرد: ۳۹ پروژه در منطقه دو شهرداری اصفهان تعریف شده است که عملیات اجرایی هشت پروژه آغاز شده است و پنج پروژه در مرحله تملک، هفت پروژه در دست مطالعه و طراحی، پنج پروژه تکمیل و ۱۴ طرح در حال احداث است.

وی با بیان اینکه پروژه‌های منطقه دو شهرداری ۴۶ درصد پیشرفت واقعی و ۷۶ درصد پیشرفت برنامه‌ای داشته است، افزود: پروژه گستره ویژه بین‌النهرین شمس‌آباد، توسعه پایانه سه راه صمدیه، خیابان ۳۰ متری مهران شهرک رسالت و خانه کودک پارک قلمستان از جمله پروژه‌های منطقه دو شهرداری محسوب می‌شود.

مدیر منطقه دو شهرداری اصفهان ادامه داد: دو پروژه گستره ویژه بین‌النهرین شمس‌آباد، همچنین پایانه سه راه صمدیه باید از سوی شهرداری اصفهان تعیین تکلیف شود، زیرا پروژه گستره ویژه بین‌النهرین محله شمس آباد یک فضای سبز ۱۸ هکتاری است که نیاز به تملک دارد.

صیرفی‌نژاد تصریح کرد: برآورد اولیه از میزان اعتبار مورد نیاز برای این کلان پروژه، ۳۵۰ میلیارد تومان است که رقم بسیار بالایی بوده و در محدوده اختیارات و اعتبارات منطقه نیست، از این رو شهرداری مرکزی باید نسبت به اجرای آن و چگونگی روند آن تصمیمات جدیدتری داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: تملک پروژه پایانه سه راه صمدیه نیز به ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که باید پیرامون سیاست گذاری، بهره برداری و سرمایه‌گذاری در این پروژه، تصمیمات دقیق و مدونی از سوی شهرداری مرکزی گرفته شود.

مدیر منطقه دو شهرداری اصفهان با اشاره به اجرای پروژه خیابان ۳۰ متری مهران شهرک رسالت، گفت: این پروژه برای دسترسی شهروندان ساکن شهرک رسالت به شبکه حمل‌ونقل عمومی طراحی شده است، اما در مسیر خیابان، به ساختمان پژوهشکده مواد و انرژی برخورد می‌کنیم که طبق برآورد کارشناس رسمی دادگستری، هزینه تملک آن در سال گذشته ۲۴ میلیارد تومان بود که چنین اعتباری در بضاعت شهرداری نیست.

رفع موانع و مشکلات پروژه‌های عمرانی مناطق شهری اصفهان روی میز شهرداری

وی اظهار کرد: پیش‌بینی می‌شود اجرای این پروژه با مشکل مواجه شود، لذا برای دسترسی شهروندان شهرک رسالت به حمل‌ونقل عمومی، پیشنهادهای دیگری مطرح شده است که مهمترین آنها استفاده از ظرفیت اتوبوس‌های کوچک در این محله است.

صیرفی‌نژاد با اشاره به احداث خانه کودک پارک قلمستان گفت: با اصلاح طراحی این پروژه به‌زودی به سمت برگزاری مناقصه و انتخاب پیمانکار می‌رویم.

وی ادامه داد: احداث ۳۵۰ واحد پارکینگ به صورت مشارکتی در میدان جمهوری اسلامی از جمله پروژه‌های شاخص سال آینده این منطقه خواهد بود.

آزادسازی میدان جلوخان مسجد جامع در دستور کار است

محمد باقر کلاهدوزان، مدیر منطقه سه شهرداری اصفهان نیز در این جلسه اظهار کرد: مهم‌ترین پروژه این منطقه آزادسازی میدان جلوخان مسجد جامع است، لذا با مالکان مجتمع‌های تجاری طلافروشی در این مسیر در حال توافق برای آزادسازی هستیم و امیدواریم تا پایان سال کل توافقات نهایی شود.

وی با اشاره به احداث گذر اتصال میدان جلوخان به خیابان کمال، ادامه داد: با احداث این گذر انتهای میدان امام علی (ع) که اکنون شرایط متروکه دارد، رونق خواهد گرفت.

مدیر منطقه سه شهرداری اصفهان تصریح کرد: ۷۰ درصد پلاک‌های این منطقه در محدوده تاریخی قرار دارد که این موضوع بر درآمد منطقه تأثیرگذار است، زیرا روند وصول استعلامات و ضوابط از میراث فرهنگی فرایندی زمان‌بر است و به دلیل این محدودیت‌ها سرمایه‌گذاران به مناطق دیگر می‌روند، لذا در نظر گرفتن مشوق‌های گردشگری می‌تواند بافت‌های فرسوده را به بافت گردشگری تبدیل کند.

وی با ارائه پیشنهاد ایجاد دفاتر تسهیلگری در شهرداری برای کمک به سرمایه‌گذاران و احیا کنندگان خانه‌های تاریخی در منطقه سه، افزود: این دفاتر می‌تواند سرمایه‌گذاران را برای مرمت خانه‌های تاریخی راهنمایی کند تا احیای بافت فرسوده با سرعت بیشتری انجام شود.

رفع موانع و مشکلات پروژه‌های عمرانی مناطق شهری اصفهان روی میز شهرداری

کلاهدوزان نگاه ویژه به بافت‌های فرسوده در محدوده بافت‌های تاریخی را ضروری دانست و خاطرنشان کرد: در تمام مناطق برای بافت‌های فرسوده مشوق طبقه دیده شده است، اما به دلیل میراثی بودن این منطقه و خانه‌های ستاره‌دار ساخت و ساز در بافت‌های فرسوده مجاور بافت تاریخی رونقی ندارد که باید تدابیری اندیشیده شود.

تحقق ۶۰ درصدی درآمد منطقه ۴ در سال جاری

محمدحسین جعفری‌فشارکی، مدیر منطقه چهار شهرداری اصفهان در ادامه این نشست گفت: از مجموع ۴۷ پروژه تعریف شده در این منطقه، شش پروژه به اتمام رسیده است، هفت پروژه در مرحله مطالعات و طراحی، دو پروژه در مرحله تملک قرار دارد و سه پروژه هنوز آغاز نشده است.

وی با بیان اینکه طبق آمار معاونت برنامه‌ریزی، ۱۲ درصد پیشرفت واقعی انجام پروژه‌ها و ۳۲ درصد پیشرفت برنامه‌ای بوده است، افزود: ساماندهی مادی چشمه باقرخان با برآورد ۴۵ میلیارد تومان تاکنون بیش از ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و تا یک ماه آینده به اتمام می‌رسد.

مدیر منطقه چهار شهرداری اصفهان ادامه داد: پروژه خیابان بازارچه با برآورد کل ۳۵ میلیارد تومان در حال انجام است که آزادسازی املاک مربوطه آن صورت گرفته و شش واحد تجاری در این مسیر باقی مانده است که به دلیل انجام نشدن توافق نهایی با این شش واحد تجاری در بحث تملک با توجه به هزینه زیاد، به سمت یک‌طرفه کردن این خیابان خواهیم رفت.

وی افزود: سومین پروژه در دست اقدام، احداث تصفیه خانه در خیابان فردوس است که جانمایی مکان جدید از سوی خدمات شهری انجام شده است و در صورت توافق نهایی با مکان جدید عملیات اجرایی آن آغاز می‌شود.

جعفری تصریح کرد: خیابان‌سازی بلوار گل‌ها با برآورد بالغ بر ۳۸ میلیارد تومان از دیگر پروژه‌های این منطقه است که ۱۸ درصد انحراف از برنامه در آن دیده می‌شود، همچنین ساماندهی خیابان شهید رضایی کردآباد با برآورد ۱۵ میلیارد تومان و پروژه خط انتقال پساب از منبع روشن شهر تا بلوار روشن‌شهر، دیگر پروژه مهم در منطقه است که پیگیری و اجرای آن بر عهده منطقه چهار بوده است.

وی یادآور شد: تا به امروز بالغ بر ۶۰ درصد از درآمد منطقه از بودجه ۴۷۷ میلیاردی سال ۱۴۰۱ وصول شده است که درصدد اجرای پروژه‌های عمرانی مختلف هستیم.

اجرای فاز اول پروژه پارکینگ زیر سطحی خیابان توحید طبق برنامه‌بندی

حسین کارگر، مدیر منطقه پنج شهرداری اصفهان در این نشست اظهار کرد: فاز اول پروژه پارکینگ زیر سطحی خیابان توحید طبق برنامه زمانبندی انجام شد و در بهمن‌ماه این پارکینگ با ظرفیت ۳۶۰ خودرو در اختیار شهروندان قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به پروژه فرهنگسرای محله حسین آباد که ۹۸ درصد پیشرفت داشته است، گفت: برای تملک زمین فرهنگسرا بالغ بر پنج میلیارد تومان و برای احداث آن ۱۱ میلیارد تومان هزینه شده است و آماده بهره‌برداری است.

مدیر منطقه پنج شهرداری اصفهان از آزادسازی و تملک محدوده شنبه بازار قدیم برای ساخت پارکینگ سه راه نظر خبر داد و افزود: ۸۰ درصد از روند تملک انجام شده و پروژه آماده طراحی است.

وی پیاده‌روسازی خیابان شهید موحدی‌نیا، ساماندهی پیاده‌رو برای عابران نابینا و ارتقای کیفی سنگ‌فرش محله تاریخی جلفا و شروع عملیات پیاده‌روسازی خیابان باغ دریاچه را از دیگر پروژه‌های این منطقه برشمرد و گفت: بودجه امسال منطقه ۹۴۰ میلیارد تومان است که با توجه به کاهش ساخت و ساز تا شهریورماه ۲۰ درصد بودجه محقق شده است.

رفع موانع و مشکلات پروژه‌های عمرانی مناطق شهری اصفهان روی میز شهرداری

وی با بیان اینکه در تلاش هستیم تا با جذب سرمایه‌گذار پروژه‌ها را طبق برنامه زمان‌بندی جلو ببریم، افزود: بر اساس طرح مسکن و شهرسازی که به شهرداری ابلاغ شده در بافت‌های تاریخی و ناکارآمد شهری به صورت مشارکتی آپارتمان سازی خواهیم کرد تا صدور پروانه ساخت‌وساز رونق یابد.

مدیر منطقه پنج شهرداری اصفهان تصریح کرد: ابتدای خیابان وحید زمینی با کاربری پارکینگ در طرح تفصیلی مشخص شده است که در بودجه دیده شد، اما به دلیل اینکه این محدوده اوقافی است، تاکنون با اداره اوقاف به توافق نرسیدیم.

وی یادآور شد: به منظور تسریع در اجرای پروژه‌ها، سایر دستگاه‌های خدمت‌رسان نیز باید به کمک و مشارکت شهرداری بیایند و ما نیز حاضر به پرداخت همه حق و حقوق آنها هستیم، زیرا معتقدیم توافق و همراهی برای پیشرفت و شروع پروژه‌ها در شهر بسیار مهم است.

مطالعات پروژه رینگ چهارم حفاظتی از کیلومتر ۶۲ تا ۷۲ امسال انجام می‌شود

حمیدرضا فرهنگ، مدیر منطقه شش شهرداری اصفهان در این نشست اظهار کرد: ۸۹ پروژه در منطقه شش شهرداری اصفهان تعریف شده است که ۱۲ پروژه آن انجام شد، ۴۶ پروژه در مرحله احداث، ۱۹ پروژه در مرحله مطالعات و طراحی و ۱۲ پروژه در مرحله تملک قرار دارد و چهار پروژه به اتمام رسیده است.

وی با بیان اینکه پیشرفت واقعی انجام پروژه‌ها ۶۶ درصد و پیشرفت برنامه‌ای پروژه‌ها ۷۵ درصد است، گفت: پروژه‌های متعددی در منطقه شش در حال اجرا است که مهمترین پروژه‌های خاص در مجموعه تخت فولاد قرار دارد و بالغ بر ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی تاکنون داشته است و سایر پروژه‌ها در مرحله عقد قرارداد با پیمانکار است.

مدیر منطقه شش شهرداری اصفهان تصریح کرد: پروژه مرکز همایش‌های بین‌المللی اصفهان با ۹۵ درصد پیشرفت، میدان هزار جریب، ساماندهی خیابان میر، تصفیه خانه تکمیلی پساب جنوب، پارکینگ زیر سطحی خیابان شیخ صدوق شمالی، فضاسازی داخلی سالن شمع گلستان شهدا، مسجد مرکز همایش‌های بین‌المللی، ایستگاه مترو سپاهان شهر و رینگ چهارم حفاظتی از کیلومتر ۶۲ تا ۷۲ از جمله پروژه‌های مهم این منطقه است.

وی خاطرنشان کرد: پل ورودی شهید کشوری از جمله پروژه‌های در دست اقدام است که سال‌ها تعطیل بوده است و به محض موافقت نیروی هوایی، احداث آن در منطقه شش انجام می‌شود.

رفع موانع و مشکلات پروژه‌های عمرانی مناطق شهری اصفهان روی میز شهرداری

فرهنگ با بیان اینکه پروژه میدان هزار جریب در صورت تعیین تکلیف از سوی معاونت ترافیک و حمل و نقل شهرداری امکان اجرا دارد، گفت: پروژه ساماندهی خیابان میر نیز در مرحله مطالعات و طراحی است که نیاز به ورود جدی شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان است و مشارکت آنها را در این خصوص می‌طلبد.

وی افزود: اجرای پروژه رینگ چهارم حفاظتی از کیلومتر ۶۲ تا ۷۲ برای سال ۱۴۰۲ تعریف شده است، اما مراحل مطالعاتی آن امسال انجام می‌شود.

مدیر منطقه شش شهرداری اصفهان در تشریح وضعیت پروژه پارکینگ زیر سطحی شیخ صدوق شمالی نیز گفت: این پروژه در مرحله تعیین گزینه اجرایی است که پس از تصمیم‌گیری شورای سیاست‌گذاری و تعیین گزینه نهایی، برآوردهای هزینه آن انجام می‌شود.

وی با اشاره به پروژه فضاسازی سالن شمع گلستان شهدا، اظهار کرد: نحوه اجرای این پروژه از سوی سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری تعیین تکلیف شده و اداره کل طراحی شهرداری برای گرفتن مشاور پیمانکار نیز مصمم است تا اجرای انجام شود.

فرهنگ در خصوص پروژه ایستگاه مترو سپاهان شهر، گفت: برآورد اولیه اجرای این پروژه ۱۵۰ میلیارد تومان بوده که برای سال ۱۴۰۱، ۵۰ میلیارد تومان اختصاص یافته است، در این راستا به دنبال اجرای مشارکتی این پروژه هستیم، البته هنوز به نتیجه مطلوب نرسیده‌ایم.

وی با اشاره به پروژه تصفیه‌خانه تکمیلی پساب جنوب نیز، گفت: به نظر می‌رسد نیاز به تقویت مشاور پیمانکار برای تحقق این مهم است چرا که این موضوع از پروژه‌های حساس و شاخص شهری بوده است و باید با نگاه عمیق‌تر و دقیق‌تری آن را انجام داد.

اختصاص ۱۵ میلیارد تومان برای اجرای پروژه‌های منطقه ۷ شهرداری

علی‌اصغر شاطوری، مدیر منطقه هفت شهرداری اصفهان نیز در این نشست، اظهار کرد: بودجه پروژه‌های تعریف شده منطقه ۱۵ میلیارد تومان است که تصفیه‌خانه پساب شمال، ساماندهی پایانه شهید محرابی، ادامه بلوار جانبازان دولت آباد، بزرگ راه غیر همسطح شهید چمران در جلسه کنترل پروژه‌ها مورد بررسی قرار گرفت.

وی با اشاره به پروژه بازارچه باغ فدک، افزود: برای احداث این پروژه به هفت میلیارد تومان اعتبار نیاز است، اما با بودجه منطقه نمی‌توان آن را عملیاتی کرد.

رفع موانع و مشکلات پروژه‌های عمرانی مناطق شهری اصفهان روی میز شهرداری

شاطوری خاطرنشان کرد: هزینه جاری باغ فدک را منطقه هفت تأمین می‌کند، این در حالی است که باغ فدک بار کل شهر را در طول سال بر دوش می‌کشد.

ضرورت مشارکت مردم در تملک و آزادسازی پروژه‌ها

علی باقری، مدیر منطقه هشت شهرداری اصفهان گفت: در مجموع ۶۶ ردیف پروژه در منطقه هشت شهرداری اصفهان تعریف شده که هفت مورد آن تکمیل، ۳۷ پروژه در دست اقدام و مابقی پروژه‌ها در مرحله تعیین پیمانکار و یا طراحی مطالعات است.

وی با اشاره به اینکه ضریب SPI برنامه زمان‌بندی اجرای پروژه‌ها این منطقه، بالای ۸۰ درصد بوده است که عدد بسیار خوبی است، گفت: تا پایان شهریور ماه ۱۴۰۱، ۳۵ درصد از درآمد سالانه این منطقه تحقق پیدا کرده است.

مدیر منطقه هشت شهرداری اصفهان با تاکید بر اینکه چهار ردیف پروژه‌ای در این منطقه قرار دارد که تملک پلاک‌های در مسیر طرح‌ها در آن پررنگ است، تصریح کرد: بالغ بر ۱۰۰ میلیارد تومان از بودجه سالانه منطقه برای این تملک‌ها باید اختصاص یابد.

وی با بیان اینکه پروژه خیابان شهید دوران در مرحله تملک قرار دارد، خاطرنشان کرد: همچنین پروژه خیابان شهید چمران محله بهرام آباد از جمله پروژه‌های محله محوری است که بر اساس مطالبه مردم این محدوده در دستور کار قرار دارد، اگر تملک و آزادسازی این خیابان سریع‌تر انجام شود، پروژه تا پایان سال اجرا می‌شود.

رفع موانع و مشکلات پروژه‌های عمرانی مناطق شهری اصفهان روی میز شهرداری



باقری با بیان اینکه پروژه بوستان شمس‌آباد باغ گله به عنوان یک بوستان فرهنگی تفریحی از دیگر پروژه‌هایی است که در مرحله تملک قرار دارد و تا پایان سال تکمیل می‌شود، افزود: احداث خیابان استاد شهریاری از دیگر پروژه‌هایی است که برای تملک و آزادسازی آن ۱۶۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است که امسال انجام نمی‌شود و باید طی چند سال صورت بگیرد، اما در نیمه دوم امسال این پروژه کلید می‌خورد.

وی خاطرنشان کرد: پروژه نصب حفاظ ایمنی و بتنی بزرگراه شهید ردانی پور در مرحله مطالعات و طراحی قرار دارد و در صورت ابلاغ اداره کل طراحی شهرداری اجرای آن آغاز خواهد شد.

باقری با بیان اینکه وضعیت پروژه‌های منطقه هشت شهرداری اصفهان مطلوب است، خاطرنشان کرد: تملک و آزادسازی پلاک‌ها مهمترین بخش اجرای پروژه‌ها به شمار می‌رود که در این زمینه مشارکت و همراهی مردم بسیار حائز اهمیت است.

کد خبر 611466

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.