اجرای برنامه‌های معماری در اصفهان با رویکرد میان‌رشته‌ای

در شورای تخصصی معماری موزه گرمابه علیقلی‌آقا، نحوه اجرای برنامه‌های معماری در اصفهان با رویکرد میان‌رشته‌ای در پنج رشته نمایش، هنر، اخلاق، فلسفه و موسیقی تشریح شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، نشست تخصصی معماری با محوریت مباحث کلی پنجره‌های معماری شامگاه_ سه‌شنبه نوزدهم مهرماه_ در موزه گرمابه علیقلی آقا برگزار شد.

در این نشست مژگان ابراهیمی، عضو شورای تخصصی معماری اظهار کرد: با توجه به اینکه موزه گرمابه علیقلی‌آقا محوریت سیاست‌گذاری و اجرای برنامه‌ها و نشست‌های معماری در شهر اصفهان است، نیاز است در کنار پرداختن به مباحث تخصصی معماری برنامه و نشست‌های در این حوزه برنامه‌ریزی و اجرا شود تا افراد با گرایش تحصیلی به‌غیراز معماری بتوانند از مباحث معماری بهره ببرند.

وی افزود: معماری فقط به مباحث عمرانی و ساختمانی خلاصه نمی‌شود بلکه معماری یک هنر است که با تمام رشته‌های هنری، فلسفی، ادبیات ارتباط دارد، به همین جهت نیاز است که در پرداختن به مباحث معماری میان‌رشته‌ای نگاه شود.

این عضو شورای تخصصی معماری گفت: متأسفانه معماری هنوز به‌خوبی برای سطح عامیانه مردم بیان‌نشده، به همین جهت نیاز است به بطن جامعه آورده شود. وقتی گفته می‌شود معماری شعر فضاست، باید در کنار پرداختن به مباحث ساختمانی به سایر رویکرد معماری و ارتباط آن با ادبیات، فلسفه، سینما، تاریخ و هنر پرداخته شود.

وی افزود: نشست‌هایی برای بحث‌های میان‌رشته‌ای در حوزه معماری برای عموم مردم اصفهان در سال‌های اخیر ایجادشده است، اما این نشست‌ها کارکرد عمومی را خود را ازدست‌داده و به فضاهایی برای شرکت عده‌ای تشکیل تبدیل‌شده است، به همین خاطر افراد کمتری از مباحث این نشست‌ها بهره می‌برند.

ابراهیمی گفت: معماری با وجود کارکردهای و ارتباطی که با سایر رشته‌های دانشگاهی دارد، اما در برخی از دانشگاه‌های کشور دانشکده معماری به یک فضای ایزوله تبدیل‌شده و هیچ تعاملی با سایر دانشکده‌ها ندارد، درصورتی‌که دانشکده معماری می‌تواند نقش پیونددهنده با سایر رشته‌های دانشگاهی باشد.

وی تأکید کرد: نیاز است نشاط و پویایی به جامعه تزریق شود و برگزاری نشست‌ها و برنامه‌هایی که عموم مردم بتوانند از محتوای آن بهره ببرند، به‌طورقطع می‌تواند نقش بسزایی در ایجاد نشاط و پویایی جامعه داشته باشد.

این معمار ادامه داد: در قدیم قهوه‌خانه وجود داشت و این مکان کارکرد اطلاع‌رسانی و ارتقای سطح دانش عموم مردم برعهده داشت، در همین قهوه‌خانه‌ها بود که مردم با بحرطویل، شاهنامه، پرده‌خوانی آشنا شدند اما امروزه مکانی با کارکرد اطلاع‌رسانی و افزایش سطح دانش مردم در محیط شهرها وجود ندارد به همین خاطر شورای تخصصی معماری موزه گرمابه علیقلی آقا قصد دارد در سال جدید محوریت برنامه و نشست‌های حوزه معماری را بیشتر به بطن جامعه و مردم ببرد.

معماری تبدیل به محصول فرهنگی نشده است

فریدون فراهانی، دکترای معماری اظهار کرد: امروزه معماری در تمامی عرصه‌های فرهنگی، هنری جامعه جاری است و بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته سعی در تبیین و هویت‌سازی مکان‌های معماری خود برای عموم مردم خوددارند.

وی افزود: در کشوری همچون امارات که سابقه چندانی در معماری ندارد، شاهد هستیم معماری شاخص خود را همچون برج‌العرب را به محصولات فرهنگی، هنری و صنایع‌دستی تبدیل کرده‌اند اما متأسفانه این امر در کشور ما به‌ویژه شهر اصفهان اتفاق صورت نگرفته است.

این عضو شورای تخصصی معماری تصریح کرد: اصفهان سابقه درخشانی در معماری اسلامی دارد اما این شهر هنوز نتوانسته معماری شاخص خود را تبدیل به محصول فرهنگی و صنایع‌دستی باکیفیت تبدیل کند و محصولات فرهنگی و صنایع‌دستی که با موضوع بناهای شاخص معماری اصفهان تولیدشده است از کیفیت و ظرافت هنری لازم برخوردار نیست و همین امر باعث شده مردم نسبت به مقوله معماری بیگانه باشند.

نشست‌ها و برنامه‌های معماری مخاطبش عموم مردم نیست

علی رزازی، عضو شورای تخصصی معماری اظهار کرد: معماری در تمامی حوزه‌های ادبی، هنری، فلسفی و تاریخی حرفی برای گفتن دارد و برنامه‌ها و نشست‌های معماری می‌تواند طیف وسیعی از جامعه را در برگیرد.

وی افزود: با توجه به گستردگی مخاطب در برنامه‌های معماری اما شاهد هستیم برنامه‌ریزی برای برگزاری نشست‌های معماری به‌گونه‌ای است که فقط فارغ‌التحصیلان معماری در این برنامه‌ها شرکت می‌کنند و هنوز خلأ مخاطب از رشته‌های دیگر به‌غیراز رشته معماری در این نشست‌ها و برنامه‌ها حس می‌شود.

حفظ رویکرد میان رشته در اجرای برنامه‌های معماری

علی عطریان، رئیس شورای تخصصی موزه گرمابه علیقلی‌آقا اظهار کرد: در برنامه‌ریزی‌های فرهنگی و هنری عادت مالوفی به‌عنوان برگزاری نشست وجود دارد، متأسفانه هنوز این عادت دنبال و اجرا می‌شود.

وی افزود: این نگاه و سیاست‌گذاری اشتباهی است که در برنامه‌ریزی فرهنگی و هنری بخواهیم براساس همان مدل‌های و روش‌های متداول دهه‌های گذشته عمل کنیم، امروز نیاز است برنامه‌ها و فعالیت‌های فرهنگی در بطن جامعه و میان مردم اجرا شود.

رئیس اداره هنری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان تصریح کرد: این اداره و مراکز زیرمجموعه آن سیاست و راهبرد اصلی آن، اجرای برنامه‌های هنری در محیط شهری است که شاهد بیشترین حضور شهروندان هستیم و این سیاست در شورای تخصصی هم دنبال می‌شود.

وی ادامه داد: در کنار پرداختن به مباحث تخصصی معماری برای فارغ‌التحصیلان این رشته، شورای تخصصی معماری قصد دارد برنامه‌ها و نشست‌های معماری را در پنج حوزه میان‌رشته‌ای برگزار کند که شاهد پیوند فارغ‌التحصیلان رشته‌های دیگر و شهروندان با حوزه معماری شویم.

عطریان گفت: این پنج حوزه شامل نسبت معماری و موسیقی، نسبت معماری با ادبیات، نسبت معماری بااخلاق، نسبت معماری با فلسفه و نسبت معماری با ادبیات نمایشی است که خوشبختانه برای هر پنج حوزه برنامه‌ریزی‌های مطلوبی صورت گرفته و به‌زودی شاهد اجرای این برنامه‌ها خواهیم بود.

وی تأکید کرد: نشست‌های این پنج حوزه به‌صورت سخنران محور نیست بلکه به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی‌شده که این نشست به‌صورت تبادل‌نظر و اطلاعات شرکت‌کنندگان با سخنران نشست اجرا شود.

رئیس شورای تخصصی معماری اضافه کرد: شیوه اجرای این نشست‌ها و برنامه‌ها به شیوه آکادمیک نیست زیرا این برنامه‌ها برای عموم مردم قرار است، اجرا شود زیرا ادبیات فعالیت‌های دانشگاهی با ادبیات سطح شهر فرق دارد و می‌طلبد در اجرای این‌گونه برنامه‌ها سلایق و نیازهای شهروندان در نظر گرفته شود تا شاهد حضور هر چه بیشتر شهروندان در برنامه‌ها و نشست‌ها باشیم.

وی اظهار کرد: یکی از اهداف شورای تخصصی معماری برگزاری نمایش خیابانی با محوریت معماری است که به دو شیوه نمایش خوانی و اجرای نمایش برگزار خواهد شد و اداره هنری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان دو کار نمایش با محوریت معماری دارد که یکی از این نمایش‌ها با عنوان «طراحی از حالت» قرار است به‌صورت نمایش خوانی در شهر اصفهان برگزار شود.

کد خبر 611457

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.