محدودیت صادرات محصولات جالیزی کشاورز و صادرکنندگان را متضرر می‌کند

عضو اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات کشاورزی اصفهان گفت: در شرایط فعلی اقتصاد کشور، افزایش صادرات محصولات غیرنفتی ضروری است و با محدودیت کشت و صادرات محصولات آب‌بر جالیزی، نه تنها کشاورزان و صادرکنندگان متضرر می‌شوند بلکه بخش قابل توجهی از درآمد دلاری کشور کاهش می‌یابد.

احمدرضا همتی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درخصوص ممنوعیت یا محدودیت کشت و صادرات محصولات جالیزی، اظهار کرد: با توجه به آب‌بر بودن کشت این محصولات، در نگاه اول به نظر می‌رسد این محدودیت‌ها اقدام صحیحی باشد.

وی افزود: اما باید به این نکته نیز توجه داشت که اجرای موفق چنین طرح‌هایی با تدوین برنامه‌ای جامع و رعایت شروطی امکان‌پذیر می‌شود.

عضو اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات کشاورزی اصفهان با بیان اینکه محدودیت‌های کشت محصولات آب‌بر اعم از گلخانه‌ای و دیمی منجر به بلاتکلیفی کشاورزان می‌شود، گفت: پیش از اجرای چنین تصمیماتی باید ابتدا جایگزینی برای این محصولات درنظرگرفته شده و با ارائه مشوق‌ها و تضمین برای خرید محصولات، از متضرر شدن کشاورزان جلوگیری شود.

همتی اضافه کرد: به عنوان مثال در چندین شهرستان اصفهان، کشت سیب‌زمینی از جمله فعالیت‌های اصلی کشاورزان است و اگر محدودیت صادرات آن اعمال شود، افراد زیادی که در این بخش مشغول به کار هستند، بیکار خواهند شد.

وی تصریح کرد: بنابراین لازم است پیش از اجرایی کردن چنین تصمیماتی، درخصوص اشتغال افراد و سرمایه‌گذاری‌هایی که تاکنون انجام شده تصمیم‌گیری شود.

عضو اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات کشاورزی اصفهان گفت: حتی صادرکنندگان نیز از اجرای این قانون متضرر می‌شوند و درآمدی که از این طریق نصیب ایران می‌شد از بین می‌رود. علاوه بر این، بازارهای هدف از دست رفته و رقبا جایگزین ایران می‌شوند.

همتی خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی اقتصاد کشور، افزایش صادرات محصولات غیرنفتی ضروری است و با محدودیت کشت و صادرات محصولات آب‌بر جالیزی، نه تنها کشاورزان و صادرکنندگان متضرر می‌شوند بلکه بخش قابل توجهی از درآمد دلاری کشور کاهش یافته و ایران بازارهای هدف خود را نیز از دست می‌دهد.

کد خبر 611384

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.