احترام بزرگان فوتسال حفظ نمی‌شود/تیم ملی بازی تدارکاتی کمی داشت!

«برخی کارشناسان می‌گویند که از لحاظ تاکتیکی چیزی کم نداشتیم، اما باید به این موضوع توجه کنیم که ملی‌پوشان ما در تیم‌های باشگاهی خود بازی کردند و مسابقات ملی تدارکاتی نداشتند.»

به گزارش خبرنگار ایمنا، تیم ملی فوتسال ایران _دوم مهرماه_ برای حضور در رقابت‌های جام ملت‌های آسیا عازم کویت شد که شمسایی سرمربی تیم ملی بهمن جعفری، سینا پرکاس، سعید مؤمنی، سعید احمدعباسی، سالار آقاپور، محمدحسین بازیار، محمدحسین درخشانی، علیرضا رفیعی‌پور، حمزه کدخدا، علیرضا جوان، مهدی اسدشیر، مهدی کریمی، حسین طیبی و مسلم اولاد قباد را برای این رقابت‌ها دعوت کرد و برای اولین بار بود که شاهد حضور بازیکنان باتجربه فوتسال مانند علی‌اصغر حسن‌زاده و سپهر محمدی نبودیم.

تیم ملی فوتسال کشورمان که در رقابت‌های جام ملت‌های فوتسال آسیا با پیروزی‌های پر گل به فینال رسیده بود، مقابل ژاپن به مشکل خورد و روی اشتباهات فردی بازی را واگذار کرد تا روند انتقادات از تیم ملی فوتسال شروع شود. تیم ملی فوتسال ایران که در دو دوره گذشته مسابقات جام ملت‌ها را با قهرمانی تمام می‌کرد، در این دوره با کسب مقام دوم به کار خود پایان داد. حمید بی‌غم کارشناس فوتسال در رابطه با عملکرد تیم ملی فوتسال گفت‌وگویی با خبرنگار ایمنا داشته که در ادامه می‌خوانید:

عملکرد تیم ملی فوتسال ایران در مرحله گروهی مسابقات جام ملت‌های آسیا چطور بود؟

تیم ملی فوتسال ایران در دوره‌های گذشته همراه بازیکنان بزرگی که داشت نتایج خوبی در مسابقات جام ملت‌ها به دست آورد، اما پشتوانه‌سازی انجام نشد که این موضوع کار را برای وحید شمسایی سخت کرد. تیم ما در مرحله گروهی این رقابت‌ها در هر بازی نسبت به مسابقات قبلی روان‌تر و بهتر بازی می‌کرد.

برخی کارشناسان می‌گویند از لحاظ تاکتیکی چیزی کم نداشتیم، اما باید به این موضوع توجه کنیم که ملی‌پوشان ما در تیم‌های باشگاهی خود بازی کردند و مسابقات ملی تدارکاتی نداشتند، به همین دلیل نمی‌توان توقع بیشتری از آن‌ها داشت؛ اگر مسابقات تدارکاتی بیشتری داشتیم، شمسایی می‌توانست تمرین بیشتری روی پاور پلی با بازیکنان داشته باشد و در ادامه مقابل ژاپن هم از طریق این سیستم به گل می‌رسیدیم.

شمسایی بازیکنان باتجربه‌ای ازجمله علی‌اصغر حسن‌زاده و سپهر محمدی را کنار گذاشت، با این سبک از جوان‌گرایی موافق هستید؟

برخی از افراد می‌گویند میانگین سنی بازیکنان تغییری نکرده است، در صورتی که در تیم ملی نمی‌توان یک مرتبه میانگین سنی را پایین آورد، همین که توانستیم در این سطح از مسابقات ۴ الی ۵ بازیکن زیر ۲۵ سال را بازی دهیم جوان‌گرایی است و برخی هم که جوان نبودند و انتخاب شدند به نظر سرمربی برمی‌گردد. در کل تیم ملی فوتسال ایران در مسابقات جام ملت‌های کویت عملکرد خوبی داشت.

در نیمه نخست بازی با ژاپن دیر به گل رسیدیم و در نیمه دوم هم روی اشتباه فردی بازیکنان گل خوردیم، راجع به این بازی توضیح می‌دهید؟

تیم‌های ژاپنی در قسمت آنالیز عملکرد خوبی دارند و این موضوع کار ایرانی‌ها را سخت می‌کند و همچنین مانند دیگر تیم‌های آسیایی در موقعیت یک در مقابل یک کمتر دریبل می‌خورند. ژاپن یک تیم تاکتیکی است، اما در نیمه دوم مقابل ایران حتی نتوانستند چند پاس به یکدیگر بدهند و قصد داشتند در موقعیت‌های یک در مقابل یک بازیکن ما اشتباه کند و روی برتری عددی بازیکن به گل برسند.

مسلم اولادقباد به عنوان بهترین بازیکن این دوره از رقابت‌های جام ملت‌ها انتخاب شد، نظر شما راجع به عملکرد این بازیکن چیست؟

اولادقباد در بهترین زمان به اسپانیا رفت و قبل از جام ملت‌ها برای پالما گلزنی هم کرد. این بازیکن علاوه بر بازی خوب، اخلاق خوبی هم دارد و در تیم‌هایی که حضور داشته با مربیان خود مشکلی نداشته است، این نشان می‌دهد او سطح تفکر حرفه‌ای دارد، به دنبال حاشیه نیست و می‌تواند الگوی خوبی برای جوانان باشد. اولادقباد، بازیکن باهوش و در اختیار تیم است که روی ۶۰ الی ۷۰ درصد گل‌هایی که تیم ملی در جام ملت‌ها به ثمر رساند، تأثیر گذاشت. از پیشرفت این بازیکن خوشحال هستم و انتخاب او به عنوان بهترین بازیکن بسیار درست است.

احمدعباسی در مرحله گروهی و حتی فینال جام ملت‌ها عملکرد خوبی از خود نشان داد، اما در نیمه دوم بازی با ژاپن یک پاس رو به عقب اشتباه داد که باعث به ثمر رسیدن گل برای ژاپن شد. چه اتفاقی می‌افتد که یک بازیکن در سطح بالا چنین اشتباهی از خود نشان می‌دهد؟

اشتباه از احمدعباسی نبود بلکه به دلیل تعداد مسابقات کم تدارکاتی بود. اگر این تیم چند بازی تدارکاتی بیشتر داشت در دو یا سه بازی می‌توانست روی پاور پلی کار کند و مقابل ژاپن هم عملکرد بهتری نشان دهد. آشنا نبودن بازیکنان با یک دیگر باعث چنین اشتباهاتی می‌شود وگرنه سعید، بازیکن کوچکی نیست که چنین اشتباهی انجام دهد، این بازیکن هر زمانی به زمین می‌آمد تیم حریف جرئت حمله پیدا نمی‌کرد زیرا می‌دانست در موقعیت یک در مقابل یک بازنده است.

شمسایی برای جام ملت‌ها دروازه‌بانان باتجربه را با خود نبرد و از مؤمنی درون دروازه ایران استفاده کرد که این گلر در بازی با ژاپن در شرایط حساس گلی دریافت کرد که می‌توانست جلوی آن را بگیرد. عملکرد مؤمنی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ آیا بهتر نبود دروازه‌بانان باتجربه مثل محمدی همراه تیم ملی عازم کویت می‌شدند؟

مؤمنی تا قبل فینال گلی نخورده بود و این نشان می‌دهد که او گلر فوق‌العاده‌ای بود. اگر تیم ملی ایران مقابل ژاپن بازی را واگذار نمی‌کرد مؤمنی به عنوان بهترین دروازه‌بان انتخاب می‌شد، اما در موقعیتی که می‌گوئید به نظرم هوش بازیکن خیلی بالا بود.

متأسفانه فوتسال جایی شده برای بی‌احترامی به بزرگ‌ترها که شامل حال حاضر نمی‌شود و از قدیم‌الایام بوده است. آدم‌های بزرگی مانند صمیمی، محمدی، شمسایی، کشاورز و نظری برای این فوتسال زحمت کشیدند که خیلی راحت کنار گذاشته شدند و کسی برنامه تجلیلی برای آن‌ها در نظر نگرفت. باید برنامه‌ای چیده شود و احترام افرادی که برای فوتسال زحمت کشیدند حفظ شود.

حضورنداشتن سپهر محمدی برای این رقابت‌ها و حضور دو گلر جوان، سلیقه شمسایی بود و شاید مربیان دیگر در کنار یک گلر باتجربه، یک گلر جوان هم می‌بردند. در کل عملکرد دروازه‌بانان خوب بود.

جام جهانی فوتسال را پیش رو داریم و حضور شمسایی در تیم ملی مشخص نیست، به نظر شما اگر این سرمربی به کار خود ادامه دهد با این جوانان می‌تواند موفق باشد؟

ما فقط شعار می‌دهیم و تنها مربیان تیم ملی بازی تیم‌های باشگاهی را نگاه می‌کنند و هیچ اتفاق دیگری رخ نمی‌دهد؛ این موضوع کار را برای سرمربی تیم ملی سخت می‌کند. اگر قرار است در جام جهانی نتیجه‌ای در خور تیم ملی بگیریم باید به برنامه‌ای که سرمربی می‌دهد عمل و مسابقات تدارکاتی برگزار کنیم. ژاپن با برزیل بازی تدارکاتی می‌گذارد و قهرمان آسیا می‌شود، ما فقط با چند بازی دوستانه در تایلند توقع قهرمانی هم داریم. باید به تیم ملی شخصیت بدهیم و برنامه‌های آن را پیش ببریم تا در جام جهانی نتیجه بگیریم.

کد خبر 611299

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.