پیشنهادهای هفت‌گانه ایران؛ زمینه‌ساز همگرایی خزر

یک کارشناس امور بین‌الملل با اشاره به هفت پیشنهاد ارائه شده توسط ایران در دومین مجمع اقتصادی خزر گفت: پیشنهاداتی که از سوی ایران در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی و انرژی مطرح شده است، می‌تواند زمینه همگرایی برای کشورهای متحد باشد تا با توان بیشتری این اتحاد را حفظ کنند و به پیشرفت‌های چشمگیری دست یابند.

پاتریک ساهاکیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص هفت پیشنهاد ایران به کشورهای حوزه دریای خزر اظهار کرد: از دیدگاه نظام بین‌الملل، چند قطبی بودن دنیا را شاهد هستیم. در سال ۱۹۱۹ میلادی رابینسون پیشنهاد ایجاد جامعه ملل برای جلوگیری از جنگ‌ها را ارائه کرد و دنیا نیز این موضوع را پذیرفت اما آمریکا هرگز عضو جامعه ملل نشد تا اینکه بعدها به عضویت سازمان ملل درآمد.

وی هدف آمریکا را به رخ کشیدن جهان شمولی خود دانست و افزود: غرب به ویژه آمریکا برای نشان دادن هژمونی خود تلاش می‌کند که جهان شمولی خود را به رخ بکشد و همه کشورها را تحت سلطه خود حفظ کند.

این کارشناس امور بین‌الملل آغاز جنگ سرد، دو قطبی شدن دنیا و بعضی همگرایی‌ها در جهان را زمینه‌ساز سقوط قدرت‌های مختلف در نقاط مختلف جغرافیایی دانست و گفت: یارگیری‌هایی در اثر این اتفاق رقم خورد و پس از فروپاشی اتحادیه جماهیر شوروی که نتایج مختلفی به دست آمد. یکی از اندیشمندان آمریکایی به نام میشل فوکویاما در سال ۱۹۹۲ در نظریه‌ای اعلام کرد دنیا به سمت لیبرال حرکت کرده است و دنیا دیگر جدایی نخواهد داشت، در حالی‌که یک سال بعد او اعلام کرد که دنیا به سمت فرهنگ‌های مختلف پیش رفته است.

وی با اشاره به تغییرات بسیار زیادی که همزمان با این اتفاقات در دنیا ایجاد شد، یادآور شد: بازیگران جدیدی در عرصه بین‌الملل وارد میدان شدند؛ پس از هجوم به ساختمان پنتاگون در سال ۲۰۰۱، جهان به طور کامل چند قطبی شده بود و خصوصیت همگرایی برخی از کشورها باعث تشکیل اتحادهایی شد تا با همکاری منافع یکدیگر را حفظ و از خصومت دوری کنند.

ساهاکیان اساس سیاست را منطق و عقلانیت معرفی کرد و افزود: در وضعیت کنونی اتحادیه اروپا بین کشورهایی منطقه خود نوعی همگرایی را ایجاد کرده است که همزمان برای حفظ منافع خود با آمریکا سازش دارند.

وی با اشاره به هفت پیشنهاد ارائه شده توسط ایران در دومین مجمع اقتصادی خزر گفت: پیشنهاداتی که از سوی ایران در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی و انرژی مطرح شده است می‌تواند زمینه همگرایی برای کشورهای متحد باشد تا با توان بیشتری این اتحاد را حفظ کنند، در این صورت همه طرف‌ها به پیشرفت چشمگیری خواهند رسید، همان‌گونه که این تجربه در جنوب شرق آسیا نیز دیده می‌شود که ژاپن با متحدان خود وارد کار شد و شرکت‌هایی چند ملیتی را تأسیس کرد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل حفظ منافع این کشورها را نخستین گام برای تبدیل آنها به یک قدرت منطقه‌ای دانست و افزود: زیاده‌خواهی‌های الهام علی‌اف در قبال ارمنستان پذیرفته نیست، اگر از دیدگاه کشوری به اختلافات بین ارمنستان و ترک‌زبانان نگاه کنیم باید شرایط دو کشور را در نظر بگیریم.

وی هر کشور را دارای چهار مؤلفه معرفی کرد و گفت: ملت، سرزمین، حاکمیت و حکومت این چهار مؤلفه را تشکیل می‌دهند که با در نظر گرفتن آنها می‌بینیم از قرن ۱۶ میلادی اختلافات بین ارمنستان و عثمانی وجود داشت و عثمانی‌ها همواره در نظر داشتند که کشورهای اطراف خود را تحت سلطه خود داشته باشند تا قلمرو فرمانروایی خود را گسترده‌تر کنند، به همین دلیل امروزه نیز ترکیه به بهانه‌های مختلف به سوریه و عراق حمله می‌کند و حتی با ایران نیز برای الحاق بخش آذری زبان دچار اختلافاتی است.

ساهاکیان با اشاره به محاصره ارمنستان از دو طرف توسط کشورهای ترک‌زبان اظهار کرد: ترک‌زبانان علاقه‌مند به حفظ خط ارتباطی با هم‌زبان‌های خود هستند تا به ترویج فرقه پانترکیسم کمک کنند و پس از آن به عنوان قدرت منطقه‌ای اعلام حضور کنند و قصد نفوذ به خاک ارمنستان به این دلیل است.

وی این اتفاق را باعث نقض حاکمیت ارمنستان دانست و گفت: سیاست کشور ارمنستان با ترکیه متفاوت است زیرا ترکیه قرن‌ها است که به دنبال اجرای یک سیاست کلی بوده است و تلاش می‌کند آن را به نتیجه برساند، البته این سیاست‌ها امنیت ایران را به خطر می‌اندازد؛ چرا که غربی‌ها خواستار مداخله در منطقه هستند.

کد خبر 611216

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.