تامین اجتماعی برای خود قلک درست کرده است

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران با بیان اینکه تأمین اجتماعی با افزایش حقوق برای خود قلک درست کرده است، گفت: وقتی یک کارگر حداقل حقوق را می‌گیرد کارفرما باید نزدیک به دو میلیون تومان برای او حق بیمه پرداخت کند.

سیدعبدالوهاب سهل‌آبادی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: مهم‌ترین مشکلی که یک تولیدکننده چه از زاویه توسعه و چه از زاویه تأسیس، زیرساخت است. درواقع امروزه بیشتر تولیدکنندگان با کمبود زمین روبه‌رو هستند زیرا شهرک‌های صنعتی به ویژه در استان‌های اصفهان آماده تحویل به متقاضی را ندارد.

وی افزود: تهیه، تکمیل و تأسیس شهرک‌های صنعتی بسیار هزینه‌بر است چون شرکت شهرک‌های صنعتی سازوکارش براساس هزینه و درآمد است و این نهاد باید درآمدی را که به دست می‌آورد را هزینه کند. بنابراین باعث شده بیشترین فشار بر تولیدکننده وارد شود.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران ادامه داد: اینکه قیمت خرید زمین‌های مناطق صنعتی سالیانه ۳۰ درصد افزایش می‌یابد برای بخش تولید، امری بسیار خطرناک به حساب می‌آید. علاوه بر این بردن زمین‌های صنعتی در بورس نیز اقدامی بسیار نامناسب است.

سهل‌آبادی با بیان اینکه دولت در ارتباط با کمک به صنعت گران برای تهیه زمین در شهرک‌های صنعتی هیچ گونه سوبسیدی نمی‌دهد، گفت: درواقع این خود صنعتگران هستند که بهای آن را می‌پردازند.

وی با بیان اینکه قول‌هایی که داده می‌شود در عمل چیز دیگری می‌شود، اضافه کرد: برای مثال یک تولیدکننده زمانی که می‌خواهد در یک شهرک صنعتی استقرار یابد، باید زیرساخت‌هایی مانند آب، برق و گاز درب کارخانه به آن تحویل داده شود در صورتی که این‌طور نیست.

نرخ تسهیلات بانکی در کشور بسیار بالاست

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران گفت: نرخ ۱۸ درصدی تسهیلات بانکی برای صنایعی که ۱۰ درصد هم بازدهی و سود ندارند جوابگو نیست. نتیجه آن این است که آن‌ها پس از دریافت تسهیلات نمی‌توانند به موقع پرداخت کنند؛ در این صورت نرخ بهره صنعتگر به بیش از ۳۰ درصد می‌رسد.

سهل‌آبادی با بیان اینکه تأمین اجتماعی با افزایش حقوق برای خود قلک درست کرده است، گفت: وقتی یک کارگر حداقل حقوق را می‌گیرد کارفرما باید نزدیک به دو میلیون تومان برای او حق بیمه پرداخت کند.

وی تاکید کرد: این قانون جریمه که توسط تأمین اجتماعی، دارایی و… دریافت می‌شود منجر می‌شود تا تولید کننده با کوچک‌ترین لغزش رو به تعطیلی حرکت کند.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران با بیان اینکه بهای برق صنایع افزایش بسیار زیادی داشته است، گفت: پیش از این وقتی یک تولیدکننده نمی‌توانست بهای برق را پرداخت کند درماه‌های بعد بازهم فرصت داشت تا آن را پرداخت کند اما درحال‌حاضر با جریمه این بها را از او دریافت می‌کنند.

سهل‌آبادی در پاسخ به این پرسش که در شرایط فعلی که تولید با اهرم تورم است آیا سرمایه گذاری در تولید صرفه اقتصادی دارد یا خیر؟ گفت: صنعتگران براساس تعهدی که دارند مشغول به فعالیت هستند درصورتی‌که بعضی از آن چاره‌ی دیگری به غیر از تولید ندارند. این در حالی است که و بعضی از آن‌ها با در دست داشتن بازار صادراتی در وضعیت نسبتاً مناسبی قرار دارند.

وی با بیان اینکه قوانینی که به طور ناگهانی تغییر می‌کند منجر به افت تولید می‌شود، خاطرنشان کرد: تغییر قوانین، بالا و پایین شدن تعرفه‌ها، ممنوعیت و آزاد شدن مقطعی صادرات از دیگر موانع برای تولید است.

نگاه خوبی به معادن نیست

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران با بیان اینکه نگاه خوبی به معادن نیست، گفت: درحالی‌که معادن که می‌تواند جایگزین فروش نفت شود، بخشنامه‌های مختلفی صادر می‌شود که نتیجه آن این است که معادن در این چندسال اخیر هیچ رشدی نکرده است.

سهل‌آبادی تصریح کرد: برای اینکه در جابه‌جایی و یا ثبت نام معادن رانت وجود نداشته باشد قوانینی مصوب می‌شود در صورتی که فقط منجر شده شرایط برای فعالیت معادن بدتر شود.

وی خاطرنشان کرد: حقوق دولتی معادن هرساله به طور ناگهانی افزایش می‌یابد زیرا مجلس معتقد است همه معادن درآمدزا هستند، در صورتی که معادنی که مدنظر آنهاست مس سرچشمه و گل گهر است و معادن شن ماسه‌ای که در بیابان استقرار دارند دیده نمی‌شود.

کد خبر 611122

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.