نقش موثر احزاب در حفظ آرامش جامعه/ ضرورت تشکیل کرسی‌های آزاداندیشی

یک فعال سیاسی اصولگرا با اشاره به طرح و برنامه‌های همیشگی دشمنان برای ضربه زدن به جمهوری اسلامی ایران گفت: آن‌ها از امکانات خود در همه زمینه‌ها برای رسیدن به این هدف استفاده می‌کنند، به همین دلیل نباید کاری کنیم که خلأ یا غبارآلودشدن فضای سیاسی در داخل، موجب نفوذ و بهره‌برداری دشمن شود.

حسین کنعانی‌مقدم در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درخصوص ایجاد «خانه ملی گفت‌وگوی آزاد» اظهار کرد: مدت‌هاست که رهبر معظم انقلاب موضوع کرسی‌های آزاداندیشی را مطرح کردند و این موضوع همواره در احزاب، گروه‌ها و تشکل‌های سیاسی پیگیری شده است زیرا نیاز جامعه به گفتگوی ملی احساس می‌شود.

وی فرارسیدن «هفته وحدت» را فرصت مناسبی برای بها دادن به گفت‌وگو بین مذاهب و اقوام دانست و افزود: مذاکرات ۱+۵ به آن معناست که گفت‌وگو با دشمنان خود را به رسمیت می‌شناسیم، بنابراین ضرورت دارد در کشور نیز احزاب و تشکل‌های دانشجویی دیدگاه‌های خود را مطرح کنند.

این فعال سیاسی اصولگرا، یکی از دلایل رونق نگرفتن کرسی‌های آزاداندیشی را دیدگاه نادرست نسبت به برگزاری این نشست‌ها دانست و یادآور شد: اشتباه در برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی این بود که تصور می‌شد حاکمیت متولی برگزاری آن‌ها و ایجاد گفت‌وگوی ملی است در حالی که این موضوع کاملاً متعلق به مردم است.

وی با اشاره به نقش محوری اندیشمندان، نخبگان، دانشگاهیان، اساتید، صاحبان فکر و اندیشه و احزاب و تشکل‌های سیاسی در مدیریت کرسی‌های آزاداندیشی و گفت‌وگوی ملی افزود: مشارکت این گروه‌ها باعث می‌شود همه دیدگاه‌ها مورد نقد و بررسی قرار گیرد، به همین دلیل واگذاری وظیفه ایجاد گفت‌وگوی ملی از همان ابتدا گام اشتباهی بود.

کنعانی‌مقدم درباره محور اصلی برنامه‌های خانه گفت‌وگوی ملی تاکید کرد: با توجه به اینکه کرسی‌های آزاداندیشی باید در دانشگاه‌ها و احزاب مشترک شکل گیرد، گفت‌وگوی ملی نیز بین احزاب رسمی خواهد بود که در کشور جایگاه و پایگاهی دارند و دولت تنها در حد ایجاد فضا، کمک به برگزاری اجتماعات و برقراری امنیت به برگزاری نشست‌های گفت‌وگوی ملی یا کرسی‌های آزاداندیشی مشارکت کند.

وی واگذاری این وظیفه به دولت را موجب شکست طرح دانست و گفت: هنگامی که نخبگان جامعه به بن بست سیاسی می‌رسند مردم را وارد خیابان می‌کنند و تلاش می‌کنند در داخل خیابان به اهداف خود برسند یا تسویه‌حساب سیاسی کنند اما اگر احزاب فعال بوده و در جامعه حضور مستمر داشته باشند، می‌توانند مطالبات مردم را نهادینه کنند و به عنوان یک پل ارتباطی بین آن‌ها و حاکمیت رفتار کنند.

این فعال سیاسی اصولگرا مشارکت احزاب در حل مشکلات را زمینه‌ساز کاهش التهابات و ناآرامی سیاسی عنوان کرد و ادامه داد: احزاب می‌توانند شرایط را به سمت آرامش و جهت‌گیری درست بر اساس اراده ملی سوق دهند.

وی با اشاره به طرح و برنامه‌های دشمنان برای ضربه زدن به جمهوری اسلامی ایران اظهار کرد: استکبار از تمام امکانات خود در همه زمینه‌ها برای ضربه زدن به ایران استفاده می‌کند، در این راستا لازم است که فضای سیاسی کشور غبار آلود و فضا برای نفوذ و بهره‌برداری دشمن مهیا شود.

کد خبر 611004

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.