وحدت اسلامی باید در نظام‌های تربیتی جهان اسلام ریشه داشته باشد

مدیر حوزه‌های علمیه کشور با بیان اینکه وحدت اسلامی باید در نظام‌های تربیتی جهان اسلام ریشه داشته باشد، گفت: مراکز علمی که حوزه‌ها و مراکز علمی دینی هستند، دانشگاه‌های جهان اسلام و همین‌طور نظام تعلیم و تربیت و آموزش و پرورش در جهان اسلام باید پیشگامان و پیشاهنگ‌های عمق بخشیدن به هویت اسلامی باشند.

به گزارش ایمنا، آیت‌الله علیرضا اعرافی در وبینار چهارم سی‌وششمین کنفرانس وحدت اسلامی در باب مبانی علمی و دانشی وحدت، اظهار کرد: آنگاه که سخن از انسجام، وحدت و یگانگی به میان می‌آوریم باید به این نکته توجه کنیم که زمانی وحدت، انسجامی پایدار خواهد بود که بر مبانی اندیشه‌ای و فکری دقیق استوار باشد.
وی با بیان اینکه وحدت‌های ظاهری و سطحی نمی‌تواند یک امت بیافریند و یک جبهه واحد تولید کند، افزود: وحدتی می‌تواند ما را به سمت آرمان‌های بزرگ سوق دهد که ریشه در مبانی عقلی، فکری و اصول علمی داشته باشد.
مدیر حوزه‌های علمیه کشور با بیان اینکه وحدت اسلامی باید در نظام‌های تربیتی جهان اسلام ریشه داشته باشد، تصریح کرد: مراکز علمی که حوزه‌ها و مراکز علمی دینی هستند، دانشگاه‌های جهان اسلام و همین‌طور نظام تعلیم و تربیت و آموزش و پرورش در جهان اسلام باید پیشگامان و پیشاهنگ‌های عمق بخشیدن به هویت اسلامی و انگیزه یگانگی و یکدستی در میان امت و نسل جوان باشند.

وی خاطرنشان کرد: پیشرانی و پیشگامی نهادهای علمی، دینی و فرهنگی، آنگاه می‌تواند اثربخش و پایدار باشد که ریشه در علوم اسلامی و اندیشه پایه اسلام داشته باشد.
اعرافی دستیابی به وحدت، تقریب، انسجام و هماهنگی و یکدستی امت را نیازمند تفسیر و توجیه عقلانی فلسفه و کلام همه مذاهب اسلامی در مقوله وحدت و یگانگی دانست و تاکید کرد: باید این وحدت و انسجام در نظام فقهی و شریعت و آئین فقهی مذاهب اسلامی تفسیر شده باشد.

لزوم نفوذ ریشه‌های وحدت در اخلاق اسلامی

وی با تاکید بر لزوم حضور و نفوذ ریشه‌های وحدت در اخلاق اسلامی مذاهب مختلف اظهار کرد: اگر لااقل این سه زاویه نگرش اسلامی در سطح اندیشه کلامی و فلسفی آنها، اندیشه فقهی و شریعت آنها و اندیشه اخلاقی و ارزشی آنها را متناسب با وحدت ببینیم این وحدت عمق پیدا خواهد کرد و می‌توان گفت که ما در کنار هم به تعبیر رسول خدا مثل دانه‌های یک تسبیح و دندانه‌های یک شانه در آمده‌ایم و ید واحده شده‌ایم.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور خاطرنشان کرد: در فقه آنگاه می‌توانیم وحدت را تعمیق کنیم و عمق ببخشیم که مبانی فقهی ما، راه را برای این یگانگی، یکدستی و همدلی و همراهی باز کند، به گمان من فقه ما در چند بعد، بزرگراه دست یافتن به هویت واحده و یگانگی امت را به روی ما گشوده است.
وی روابط اجتماعی را یکی از مباحث مهم در فقه شیعه عنوان کرد و گفت: در فقه روابط اجتماعی روابط انسان‌ها در یک محیط کوچک و بزرگ مبتنی بر یک قواعدی است که اسلام آن‌ها را تشریح می‌کند، در این فقه، روابط اجتماعی و معاشرت میان مسلمانان آنجا که انسان‌ها در قواعد کلی اسلام با هم مشارکت دارند، قواعد مهمی وجود دارد که انسجام و وحدت را به ارمغان می‌آورد.
اعرافی بازگشت به قواعد فقهی را راهگشای تحکیم اتحاد اسلامی دانست و ادامه داد: این فقه اگر به درستی در همه مذاهب شناخته شود و در یک نگاه کلان مشترک عرضه گردد، راه را بر بسیاری از خشونت‌های مذهبی می‌بندد و مسیر را برای انسجام در جهان اسلام باز می‌کند.

نفوذ بیگانگان و تهدید منافع امت اسلامی

وی با اشاره به وجود نظیر مبحث فقهی در مباحث کلامی و فلسفی و مباحث اخلاقی و ارزشی گفت: مهم این است که پایه‌های استدلالی وحدت و هویت مشترک امت اسلامی در مبانی علمی و دانشی ما بازشناسی شود، اگر امروز رسول خدا (ص) در میان ما بود همه را از این پراکندگی‌ها پرهیز می‌دادند و بدون تردید قلب مبارک رسول خدا (ص) از این آشفتگی جهان اسلام آزرده است.
مدیر حوزه‌های علمیه کشور نفوذ بیگانگان و جهان‌خواران در جهان اسلام، تهدید منافع امت اسلامی، جنگ افروزی، اختلاف افکنی و پدید آمدن رژیم غاصبی مانند اسرائیل را موجب آزرده شدن قلب رسول خدا (ص) عنوان کرد و گفت: فرهیختگان و نخبگان امت اسلام باید به این دردهای بنیادین بیندیشند.
وی تصریح کرد: اگر نسیم وحدت بر امت اسلام با همه تفاوت‌های آن بوزد، یک قدرت بزرگ و اثرگذار در عالم خواهد شد.

کد خبر 610954

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.