با حذف قرعه‌کشی قیمت خودروها واقعی می‌شود؟

عضو هیئت علمی دانشگاه علم‌وصنعت گفت: اگر سیاست‌گذاران مکانیزم بازار را بپذیرند، آن را متعادل سازند و اجازه دهند قیمت خودرو در کارخانه یا با عرضه در بورس کالا به قیمت تعادلی برسد، خودبه‌خود قرعه‌کشی معنایی ندارد و تولید نیز متناسب با آن انجام خواهد شد؛ درنتیجه زیان‌دهی کاهش می‌یابد.

امیرحسن کاکایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: در خودروهایی که قیمت کارخانه واقعی شده و به قیمت بازار می‌رسد، قرعه‌کشی خودبه‌خود بی‌اثر می‌شود؛ زیرا از آن پس مشتری برای قرعه‌کشی صف نمی‌بندد که نمونه آن را در خودروی شاهین و کوئیک مشاهده کردیم؛ قیمت این خودروها به نسبت آزاد شده و تفاوت کمی با بازار آزاد داشت که باعث شد تا مشتری چندانی برای خودروهای کارخانه وجود نداشته باشد. بنابراین بودن یا نبودن قرعه‌کشی تفاوتی ندارد.

وی افزود: اگر سیاست‌گذاران مکانیزم بازار را پذیرفته و آن را متعادل کرده و اجازه دهند قیمت خودرو در کارخانه یا با عرضه در بورس کالا به قیمت تعادلی برسد، خودبه‌خود قرعه‌کشی معنایی ندارد و تولید نیز متناسب با آن انجام خواهد شد و زیان‌دهی کاهش می‌یابد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت گفت: در خودروهایی که قیمت‌گذاری دستوری برای آن انجام می‌شود، زیان‌دهی سنگینی برای تولیدکننده وجود دارد و رانت بزرگی نیز به بخشی از مردم که در قرعه‌کشی برنده می‌شوند، داده می‌شود. آنجاکه رانت وجود داشته باشد، صف بسته می‌شود و مجبورند قرعه‌کشی کنند تا عدالت حفظ شود که این اتفاق در سال‌های اخیر افتاده است.

کاکایی اضافه کرد: سیاست‌گذاران این تجربه تلخ را انجام می‌دهند و از آن کوتاه نیامده‌اند. با حذف خودروی پراید و تیبا، مشکل سایپا رفع شد و قیمت سایر خودروهای این مجموعه به بازار نزدیک شد که منجر شد دیگر نیازی به قرعه‌کشی نداشته باشد. اما متأسفانه همچنان درخصوص بیشتر خودروهای اصلی ایران خودرو که طرفداران زیادی نیز دارد، قیمت‌گذاری دستوری وجود دارد به نحوی که خودرو پژوپارس در برخی موارد تا ۱۰۰ میلیون تومان اختلاف با بازار دارد. این در حالی است که ایران خودرو برای تولید این خودروها زیان می‌دهد.

وی تصریح کرد: خودرو پراید و تیبا به دلیل ارتقای استانداردها و با توجه به دستور سازمان ملی استاندارد حذف شد. البته باید بررسی شود که حذف پراید به نفع مردم بود یا نه اما این اقدام باعث شد سایر خودروهای سایپا که پیش از این گران‌قیمت محسوب شده و دولت توجه چندانی به آن نداشت اکنون پر طرفدار و قیمت آن به بازار نزدیک شده است.

کد خبر 610929

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.