نحوه قرارداد نویسی و تنظیم قرارداد بصورت حرفه ای

قرارداد نشان‌ دهنده تعهد و اراده طرفین جهت ایجاد یک اثر حقوقی همراه با پذیرفتن مسئولیت‌ها و تعهدات بوده که با امضای آن، تمام اسناد ذکر شده به‌ عنوان اساس و پایه تفسیر قصد طرفین به حساب می‌آید.

توجه داشته باشید نقص شرط و بند قرارداد از اعتبار و حمایت قانونی برخوردار بوده و برحسب طرفین، تعهدات و موضوعات آن به دسته‌های مختلفی تقسیم می‌شوند. نحوه قرارداد نویسی و تنظیم قرارداد بصورت حرفه‌ای نیز یکی از مهم‌ترین مهارت‌هایی است که می‌تواند سرنوشت شرکت، افراد و کسب و کارهای مختلف را رقم بزند.

طی چندین سال گذشته، قرارداد نویسی و تنظیم آن اکثر توسط مشاوران حقوقی و وکلا صورت می‌گرفت اما امروزه هر کسی می‌تواند با در نظر گرفتن یک‌سری نکات و جزئیات ساده، به راحتی قراردادهای خود را تنظیم نماید. از این رو اگر شما هم می‌خواهید با طریقه نوشتن یک قرارداد حرفه‌ای بیشتر آشنا شوید و اطلاعات بیشتری در این خصوص کسب کنید، پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای مقاله همراه ما بمانید.

رایج‌ترین قراردادها شامل چه مواردی می‌شوند؟

همان طور که در ابتدای مقاله نیز گفته شد قراردادها به طور معمول دارای انواع مختلفی هستند و موضوعات آن‌ها نیز به دسته‌های گوناگونی تقسیم می‌شود. از جمله مهم‌ترین و رایج‌ترین موارد می‌توان قرارداد ساخت ساختمان، قرارداد استخدام، قرارداد پیمانکاری، قرارداد مشارکت مدنی، قرارداد فروش و قرارداد اجاره را نام برد.

دقت داشته باشید برای نوشتن و تنظیم هر کدام از این قراردادها باید موارد اصولی را در نظر بگیرید تا بعداً به مشکل برنخورید. به همین دلیل هم اگر تجربه و تخصص کافی جهت نوشتن قراردادهای مختلف را ندارید، بهتر است بدون آگاهی اقدام به انجام کاری نکنید. همچنین توصیه می‌شود هر زمانی که درگیر مشکلات حقوقی ناشی از تنظیم قرارداد شدید، از یک وکیل در کرج با حرفه و مهارت کافی، کمک بگیرید.

مهم‌ترین نکات برای نوشتن و تنظیم قرارداد به صورت حرفه‌ای

برای تنظیم قراردادهای مختلف به شکل حرفه‌ای، ذکر برخی مسائل بسیار مهم و حائز اهمیت بوده که نباید نسبت به آن‌ها بی‌تفاوت باشید. به همین خاطر نیز توصیه می‌شود مواردی که در ادامه ذکر می‌شود را نادیده نگیرید.

نحوه قرارداد نویسی و تنظیم قرارداد بصورت حرفه ای

  • افرادی که با نحوه قرارداد نویسی و تنظیم قرارداد بصورت حرفه‌ای چندان آشنا نیستند، برای اطمینان خاطر بیشتر بهتر است این کار را زیر نظر یک شخص باتجربه انجام دهند.
  • بعد از ذکر نام خدا بر روی برگه موردنظر، لازم است حتماً عنوان قرارداد را هم بنویسید. دقت داشته باشید عنوان از جمله بندهای واجب قرارداد به شمار می‌رود و اگر به خوبی تعیین نکنید که قراردادتان چه نوع قراردادی است، ممکن است بعداً با مشکل مواجه شوید.
  • در بند بعدی باید نام طرفین قرارداد، مشخصات کد ملی، شماره شناسنامه و آدرس‌شان به طور کامل ذکر شود. توجه داشته باشید اگر یکی از طرفین زمانی آدرس خود را در حین قرارداد تغییر دهد، باید آن را به طور دقیق به شخصی دیگر اعلام نماید و آدرس جدید را هم پیوست قرارداد نماید.
  • پس از ذکر این عناوین، لازم است چند بند را هم به توضیح موضوع قرارداد بپردازید و در آن به جزئیات دقیق‌تری اشاره کنید.
  • یک قرارداد حقوقی و اصولی، به طور معمول دارای مدت زمان شروع و پایان بوده و می‌تواند به صورت نامحدود یا محدود باشد. به همین خاطر لازم است حتماً تاریخ شروع و پایان آن را بنویسید.
  • معمولاً برای تنظیم اکثر قراردادها، مبلغی بین طرفین جا به جا می‌شود و این مبلغ می‌تواند به صورت قطعی یا برآورد باشد. دقت داشته باشید در هر ۲ مورد باید مبلغ آن، نحوه پرداخت و دریافت را به همراه تاریخ دقیق ذکر کنید.
  • ناگفته نماند در متن قرارداد به غیر از موضوع و سایر مواردی که ذکر شد، باید تعهدات طرفین هم به طور مشخص و کامل ذکر شود. گاهی اوقات این تعهدات می‌تواند به صورت توافقی و گاهی اوقات نیز واجب باشد. افرادی که با نحوه قرارداد نویسی و تنظیم قرارداد بصورت حرفه‌ای آشنا باشند، در این بند تعهدات لازم را به طور کامل ذکر می‌نمایند تا از این طریق به کاهش دعواهای حقوقی در قراردادها کمک کنند.
  • لازم است بدانید افرادی که بهترین وکیل در کرج را برای تنظیم قرار دادهای خود انتخاب کنند، کمتر با مشکلات احتمالی مواجه خواهند شد. به همین دلیل نیز اگر می‌خواهید قراردادتان را به بهترین شکل ممکن و کاملاً قانونی تنظیم کنید، پیشنهاد می‌کنیم از وکیلی خبره در زمینه مورد نظر راهنمایی بگیرید.
  • پس از ذکر تمامی موارد لازم در قرارداد و امضاء کردن آن نیز بهتر است مدارک و اسنادتان را در مکانی امن نگهداری کنید تا بعداً دچار مشکل نشوید.

نحوه قرارداد نویسی و تنظیم قرارداد بصورت حرفه ای

مزایای نوشتن و تنظیم قرارداد

  • حفظ حرمت‌های میان روابط اشخاص
  • مدیریت و کنترل روابط طرفین قرارداد
  • جلوگیری از ایجاد هزینه‌های گزاف و اضافه
  • پذیرش تعهدات توسط طرفین
  • جلوگیری از هدر رفتن وقت و زمان طرفین قرارداد
  • کاهش مشکلات و درگیری‌های احتمالی
  • اطمینان خاطر بیشتر

کلام آخر

همان طور که تا این بخش از مقاله متوجه شدید نحوه قرارداد نویسی و تنظیم قرارداد بصورت حرفه‌ای در زمینه‌های مختلف، کاملاً متفاوت است. برای مثال شما نمی‌توانید از یک نمونه قرارداد استخدام به عنوان قرارداد طراحی استفاده نمایید. از این رو بهتر است با انجام تحقیقات و بررسی‌های لازم، اقدام به آماده سازی قرارداد مورد نظرتان کنید و تمام کارهایی که موجب پیشرفت و امنیت موضوع آن می‌شود را نیز به خوبی انجام دهید. در صورتی هم که توانایی انجام این کار را ندارید، بهتر است کار را به متخصص‌ترین وکیل در کرج بسپارید تا عالی‌ترین نتیجه ممکن به دست آید.

منبع: وکیل از ما

کد خبر 610776

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.