سناریوهای پیش روی مذاکرات برجامی چیست؟

یک کارشناس امور بین‌الملل عقب‌نشینی آمریکا در زمینه مبادله زندانیان با پول‌های بلوکه شده ایران را دستاورد مثبتی دانست و گفت: کوتاه آمدن آمریکا پس از سال‌ها مقاومت نشان می‌دهد که راهکار جمهوری اسلامی در این زمینه و جنگ اراده‌ها جواب داده است.

محمد خوش‌چشم در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درخصوص باز بودن پنجره دیپلماسی در مسیر مذاکرات احیای برجام اظهار کرد: تبادل زندانیان با آمریکا و آزادی پول‌های بلوکه شده ایران به شکل جداگانه در حال پیگیری است و جمهوری اسلامی از سال‌ها پیش برای مبادله زندانیان با پول‌های بلوکه شده ایران اعلام آمادگی کرده بود اما آمریکا همواره این مسئله را به مذاکرات گره می‌زد.

وی با اشاره به تصمیم اخیر مقامات آمریکا برای انجام این مبادله در خارج از روند مذاکرات افزود: باید دید که آمریکایی‌ها این روند را ادامه می‌دهند یا مجدداً در مسیر آن سنگ‌اندازی می‌کنند، اما مسئله مذاکرات برجام معطل تصمیم سیاسی طرف آمریکایی درباره سه خواسته مشخص ایران است.

جنگ اراده برای پیشبرد مقاصد دیپلماتیک

این کارشناس امور بین‌الملل، یکی از دلایل افزایش تنش در کشور را مقاصد دیپلماتیک دانست و گفت: در این مرحله طرف ایرانی و آمریکایی وارد یک جنگ اراده شده‌اند و پس از آن تلاش می‌کنند که در یک جنگ ترکیبی با استفاده از اغتشاش‌ها، افزایش تحریم‌ها، خرابکاری از سوی اسرائیل، فشار دیپلماتیک از طرف آژانس، توقیف محموله نفتی ایران در سواحل یونان، جنگ سایبری فشار را بر طرف ایرانی مضاعف کنند.

وی با اشاره به روند طی شده در مذاکرات احیای برجام خاطرنشان کرد: در آخرین دور مذاکرات در وین نیز طرف آمریکایی با همین روش در برابر خواسته‌های طرف ایرانی مقاومت می‌کرد و اکنون نیز شاهد هستیم آمریکا با استفاده از هر روشی سعی می‌کند ایران را وادار به عقب‌نشینی کند.

خوش‌چشم با اشاره به تجربه دور قبل و مذاکرات دوحه گفت: در آن زمان که اروپا با ایستادگی ایران بر مواضع خود روبه‌رو شد و از سوی دیگر چشم‌انداز فصل سرما، افزایش تورم و ضربات مهلک اقتصادی را پیش روی خود می‌دید، تلاش کرد به برخی خواسته‌های ایران پاسخ دهد اما خواسته‌های کلیدی را همچنان را معطل نگه داشتند.

وی با تاکید بر ادامه ایستادگی جمهوری اسلامی در برابر فشارهای ترکیبی که به کشور وارد می‌شود، ادامه داد: زمستان سرد پیش روی اروپا است و به نظر می‌رسد که در آبان ماه دو طرف به نتیجه‌گیری در این جنگ اراده خواهند رسید، قطعاً با ورود به آبان ماه و اواخر آن فشار بسیار بیشتری را بر اتحادیه اروپا خواهیم دید و طرف امریکایی باید تصمیم سیاسی خود را بگیرد.

برنامه‌ریزی آمریکا برای ادامه جنگ اراده

این کارشناس امور بین‌الملل اظهار کرد: بایدن به خوبی نشان داده که در جنگ اوکراین و در تقابل با چین، همچنین در مسئله پرونده هسته‌ای ایران تلاش می‌کند که با هزینه کردن از دیگران به مقاصد خود برسد، همچنان که در برابر چین از تایوان خرج می‌کند و در جنگ اوکراین نیز از اروپا هزینه می‌کند.

وی صادرات یک‌ونیم میلیون بشکه نفت در روز را موجب کاهش سرعت افزایش قیمت کالا و انرژی در اروپا عنوان کرد و گفت: اما طرف آمریکایی به دنبال این است که همچنان با وارد آوردن هزینه به طرف اروپایی مقاومت کند، این دور از جنگ اراده‌ها در دو مقطع از سوی آمریکا ادامه می‌یابد که نخستین تنش در اواخر آبان و دومین آن در اواخر سال و ماه بهمن خواهد بود.

خوش‌چشم با اشاره به سناریوی پیش روی روند مذاکرات وین تصریح کرد: به نظر می‌رسد در دو مقطع آبان و آذر و حداکثر تا اسفندماه، طرف اروپایی کوتاه بیاید، البته شاید این اتفاق نیفتد اما زمستان بر صادرات نفت ایران تأثیر دارد و باید تا زمانیکه شرایط و خواسته‌های ایران محقق شود، منتظر ماند زیرا در غیر این صورت توافقی شکل نخواهد گرفت و طرف آمریکایی به خوبی این را درک کرده است.

وی عقب‌نشینی آمریکا در مسئله مبادله زندانیان با پول‌های بلوکه شده ایران را دستاورد مثبتی دانست و افزود: کوتاه آمدن آمریکا پس از سال‌ها مقاومت نشان می‌دهد که راهکار جمهوری اسلامی ایران در دو نوبت که یکی همین زمینه و دیگری پس از جنگ اراده‌های بهار جواب داده است و این موضوع جمهوری اسلامی را ترغیب می‌کند تا در مقابل این فشارهای ترکیبی ایستادگی کند تا به خواسته‌های خود برسد.

کد خبر 610684

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.