چشم‌انداز مذاکرات به نفع لبنان است/ پیروزی حزب‌الله در میدان گازی کاریش

یک کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به زیاده‌خواهی‌های رژیم صهیونیستی برای بهره‌برداری از میادین گازی و نفتی گفت: دو میدان گازی معروف بین لبنان و فلسطین اشغالی است که رژیم صهیونیستی مدعی تصاحب هر دوی آن‌ها بود اما مواضع حزب‌الله لبنان به‌طورکامل حاکمیت لبنان را بر میدان گازی و نفتی وانا تثبیت کرد.

مهدی شکیبایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درخصوص مذاکرات غیرمستقیم اخیر لبنان و رژیم صهیونیستی اظهار کرد: این مذاکرات غیرمستقیم بر سر استفاده از میادین گازی و نفتی قرار گرفته در خط مرزی بین لبنان و رژیم صهیونیستی نزدیک به ۶ ماه است که به‌طورجدی پیگیری می‌شود.

وی با اشاره به اختلافات این دو کشور بر سر استفاده از منابع مرزی افزود: رژیم صهیونیستی در ابتدا با استفاده از زور و شرایط دیپلماتیک و یاری گرفتن از آمریکایی‌ها و کشورهای هم‌پیمان خود سعی کرد که رژیم حقوقی متعلق به لبنان را نیز تصاحب کند که با رویارویی قاطع حزب‌الله لبنان به ویژه سخنرانی‌های متعدد دبیرکل محترم جنبش حزب‌الله لبنان روبه‌رو شد.

این کارشناس مسائل غرب آسیا خاطرنشان کرد: رژیم صهیونیستی در ابتدا این هشدارها را جدی نگرفت اما با گذشت زمان و هنگامی که مصادیق عملی هشدارهای حزب الله لبنان را مشاهده کرد، موقعیت متزلزل‌تری را در مذاکرات پیش گرفت و سرانجام رژیم صهیونیستی مجبور شد معادلات جدید حزب‌الله را بپذیرد و تهدیدهای خود را بر ضدلبنان پس گرفت، یا به عبارت بهتر به مطالبات لبنان تمکین کرد.

وی با اشاره به زیاده خواهی‌های رژیم صهیونیستی تصریح کرد: دو میدان گازی معروف بین لبنان و فلسطین اشغالی است که رژیم صهیونیستی مدعی تصاحب هر دوی آن‌ها بود اما مواضع حزب‌الله لبنان به طور کامل حاکمیت لبنان را بر میدان گازی و نفتی وانا تثبیت کرد.

شکیبایی مذاکرات غیرمستقیم طی یک ماه اخیر را تنها درمورد میدان کاریش دانست و ادامه داد: با توجه به مواضع حزب‌الله و پشتیبانی‌های دولت و ارتش لبنان در اتخاذ مواضع حمایتی از حزب‌الله، براساس آخرین اطلاعات رژیم صهیونیستی مجبور شده است که مذاکرات را در یک فضای آرام‌تری دنبال کند.

وی با اشاره به اهداف لبنان در مذاکرات غیرمستقیم خاطرنشان کرد: نخست‌وزیر لبنان ابراز خوش‌بینی کرده که رژیم صهیونیستی با توجه به حمایت‌های حزب‌الله و سلاح مقاومت، حاکمیت و یا حداقل منافع مشترک میدان گازی کاریش را بپذیرد.

این کارشناس مسائل غرب آسیا با توجه به بررسی روند مذاکرات گفت: با هجوم گسترده‌ای که رژیم صهیونیستی و آمریکا آغاز کردند، اتفاقات داخلی لبنان و انفجار بندر بیروت همه در راستای شانتاژ رژیم صهیونیستی برای به دست آوردن این میادین بوده است، چراکه آن‌ها متوجه منابع عظیمی که در این میادین وجود دارد شده بودند.

وی یادآور شد: اسرائیلی‌ها گمان می‌کردند که با به‌هم‌خوردن وضعیت داخلی لبنان و تضعیف دولت، ارتش و حزب‌الله می‌توانند پرونده میادین گازی را مطرح کرده و به دلیل ضعف چندجانبه لبنان بتواند این میادین عظیم انرژی را تصاحب کند که تیر آنان به سنگ خورد.

شکیبایی، چشم‌انداز این مذاکرات و مناقشه را به نفع لبنان عنوان کرد و ادامه داد: رژیم صهیونیستی می‌داند که لبنان توانست خود را از درون و با استفاده از سلاح مقاومت تجهیز کند و با وضعیتی یکپارچه به میدان بیاید و این اتفاق باعث عقب نشینی رژیم صهیونیستی شد، احتمال می‌رود که بخشی از میادین انرژی که حق ملت لبنان است را به دست آورند.

کد خبر 610674

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.