۱۷ مهر ۱۴۰۱ - ۰۴:۵۸
روزهای سخت شاهزاده

به نظر می‌رسد که روزهای سختی در انتظار بن‌سلمان باشد و طی هفته‌های آتی، رگ حیاتی سعودی یعنی صنایع استخراج نفت و صادرات آن، به طور موثر هدف حملات یمنی‌ها قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا و براساس یادداشتی که علیرضا تقوی‌نیا، کارشناس مسائل بین‌الملل درباره «سرنوشت جنگ یمن» در اختیار خبرگزاری ایمنا قرار داده است: تسلیحات رونمایی شده ارتش یمن طی ماه‌های اخیر، حاکی از تسلیح نیروهای یمنی به سلاح‌های جدید و تأثیرگذار است. امروز پهپادها، موشک‌های پیشرفته زمین به زمین، زمین به دریا و مین‌های ضدکشتی از جمله دستاوردهای جدید ارتش یمن است.

درحال‌حاضر شرایط ویژه‌ای را در جنگ یمن شاهد هستیم؛ امروز انصارالله تمدید آتش بس را نپذیرفت و ادامه جنگ را ترجیح داد. انصارالله در شش ماه گذشته خود را آماده شرایط جدیدی در منطقه کرده که توازن قدرت میان طرفین را جابه‌جا خواهد کرد.

شرایط امروز جهان نسبت به شش ماه پیش تفاوت محسوسی دارد؛ تحریم نفتی روسیه شدت گرفته، توافق هسته‌ای ایران به سرانجامی نرسیده، اوپک دو میلیون بشکه از تولید خود کاسته و هرگونه اخلال در صادرات نفت سعودی و امارات تلاطم زیادی در بازار انرژی دنیا ایجاد و بیشترین ضررش نیز متوجه اروپا خواهد شد.

رژیم سعودی نقش عمده‌ای در آشوب‌های اخیر ایران از نظر مالی و رسانه‌ای ایفا کرده است و بدون تردید با توجه به رابطه نزدیک صنعا و تهران، این امر نیز بر شدت حملات نیروهای یمنی به سعودی تأثیر خواهد داشت.

روسیه امروز موافق این است که ارتش یمن بر واردات انرژی دنیا تأثیر بگذارد و از این طریق، اروپا فشار بیشتری بر خود احساس کند. بنابراین به نظر می‌رسد روزهای سختی در انتظار بن‌سلمان باشد و طی هفته‌های آتی رگ حیاتی سعودی یعنی صنایع استخراج نفت و صادرات آن به طور مؤثر هدف حملات یمنی‌ها قرار گیرد.

عربستان و امارات مجموعاً حدود ۱۰ میلیون بشکه نفت در روز صادر می‌کنند و بخش عمده‌ای از بازار جهانی این ماده ارزشمند را در اختیار دارند. البته بعید نیست موارد ذکر شده، در هفته‌ها و ماه‌های آتی به یک نقطه ضعف بزرگ بدل شود و سعودی‌ها که وابستگی شدیدی به وجوه حاصل از صادرات نفت دارند بر اثر حملات یمنی‌ها دچار خسران شدید و بحران گردند.

کد خبر 610638

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.