ماموریت اصلی پارک‌های علم و فناوری ایجاد اشتغال نیست

رئیس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان با تاکید بر اینکه ماموریت اصلی پارک‌های علم و فناوری ایجاد اشتعال نیست، گفت: از دهه ۹۰ تاکنون عوامل پیشران اقتصاد به توسعه مبتنی بر دانش نوآوری، نیروهای کارآفرین، واحدهای تحقیق و توسعه، دانشگاه‌های کارآفرین و پارکهای علم و فناوری تغییر یافته است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، قاسم مصلحی صبح امروز _شنبه شانزدهم مهرماه_ در تور ملی فناوری ویژه روسای پارک‌های علم‌وفناوری کشور که به میزبانی شهرک علمی‌وتحقیقاتی اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: نام‌گذاری امسال به عنوان «تولید؛ دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین» نشان‌دهنده توجه رهبر معظم انقلاب به این موضوع است؛ نگاه «تولیدِ ثروت و قدرت از دانش» در گذشته کمتر مورد توجه قرار می‌گرفت و امیدواریم این نام‌گذاری زمینه‌ساز توجه به شرکت‌های دانش بنیان و پارک‌های علم و فناوری شود.

وی با مقایسه روند رشد و توسعه کشور از دهه ۵۰ تا ۸۰ و از دهه ۹۰ به بعد افزود: مقایسه عوامل پیشران نشان‌دهنده آن است که در دوره نخست سرمایه، نیروی کار ماهر، واحدهای صنعتی، توجه به جنبه‌های مهندسی در دانشگاه‌ها و شهرک‌های صنعتی بوده است، اما از دهه ۹۰ تاکنون این عوامل پیشران به توسعه مبتنی بر دانش نوآوری، نیروهای کارآفرین، واحدهای تحقیق و توسعه، دانشگاه‌های کارآفرین و پارک‌های علم و فناوری تغییر یافته است.

رئیس شهرک علمی‌وتحقیقاتی اصفهان ایجاد شرایط تأمین خدمات و حمایت برای کسب و کارهای دانش بنیان را یکی از اهداف پنج ساله شهرک دانست و گفت: فضای کسب و کار تنها در اختیار شهرک یا یک پارک علم و فناوری نیست؛ یکی دیگر از اهداف تولید ثروت از علم و تجاری‌سازی ایده‌ها است، اما این موضوع تنها وظیفه پارک نیست بلکه امکان سرمایه‌گذاری صندوق‌های پژوهش و فناوری و بخش خصوصی در این زمینه وجود دارد.

وی با اشاره به اهمیت مشارکت پارک‌های علم و فناوری در توسعه منطقه‌ای خاطرنشان کرد: یکی از رمزهای موفقیت پارک‌های علم و فناوری ایجاد و اجرای نقش مهمی در منطقه است؛ موضوع اشتغال فارغ‌التحصیلان هدف چهارم به شمار می‌آید و می‌توام گفت که هدف اصلی ایجاد شرکت‌ها، اشتغال نیست.

مصلحی ایده اولیه ایجاد شهرک را مربوط به سال ۷۲ دانست و ادامه داد: این ایده خام از ابتدا با شراکت سازمان‌های بزرگ‌استان مانند ذوب‌آهن، فولادمبارکه و استانداری اجرا شد تا اینکه در سال ۷۵ اساسنامه شهرک در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید و از سال ۷۷ به وزارت علوم پیوست.

وی دریافت موافقت‌نامه برای ایجاد مراکز رشد را رؤیای محقق شده توصیف کرد و گفت: در ابتدا شناختی نسبت به موضوعات مربوط به شهرک وجود نداشت و تعامل با وزارتخانه دشوار بود، اما با گذشت زمان همراهی معاونت فناوری و وزارت علوم را به دست آورده و پارک‌های علم و فناوری نیز تأسیس شد.

رئیس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان با اشاره به بازدید رهبر معظم انقلاب در سال ۸۰ از شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان یادآور شد: با این حمایت‌ها یک قطعه زمین به شرایط کنونی رسیده است، اما نکته مهم این است که بخش خصوصی ۲۰ برابر سرمایه‌گذاری شهرک در منطقه سرمایه‌گذاری کرده است و این نسبت همواره در حال افزایش است.

وی یکی از نیازهای مهم شرکت‌های دانش بنیان را برخورداری از فضایی برای انجام کار دانست و تصریح کرد: ایجاد مرکز علمی کودکان و نوجوانان نیز در راستای تسهیل بازدید دانش‌آموزان و رفت و آمد افراد مختلف به شهرک است که در آشنایی با فعالیت‌های شهرک بسیار راهگشا است.

گردش مالی ۳۱ هزار میلیارد تومانی

وی مراحل رشد واحدهای فناور در شهرک را شامل رشد مقدماتی، رشد شرکت‌ها، ورود به پارک و فناوری‌صنعت‌ساز عنوان کرد: گردش مالی سال گذشته بالای ۱۳ هزار میلیارد تومان، فروش بیش از پنج هزار میلیارد، محصولات تجاری‌سازی دو هزار میلیارد و نیروی انسانی بیش از هشت هزار نفر بود همچنین حجم محصولات صادراتی در سال گذشته به ۴۵ میلیون دلار رسید.

مصلحی عمده تعاملات شهرک را با دانشگاه دانست و گفت: مراکز رشد تخصصی کنونی عبارتند از: ICT، کشاورزی، منابع طبیعی و فولاد همچنین پارک‌های علم و فناوری فعال شامل: شیخ بهایی و ابوریحان و مراکز نوآوری در آران و بیدگل، زرین شهر و گلپایگان است که با نسخه‌های جداگانه فعالیت می‌کنند.

وی طرح جامع شهرک را پروژه ۵۲۰ هکتاری دانست و ادامه داد: این طرح در منطقه کنونی قرار دارد و به شکل یک شهر طراحی شده که مراکز خدماتی و واحدهای مسکونی در آن پیش بینی شده است تا طبقه خلاق در آن ساکن شوند.

رئیس شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان وجود بخش‌های ارائه خدمات در یک پارک را ضروری دانست و گفت: با افرایش جمعیت پارک باید سرویس‌های مختلف برای ایجاد جذابیت ارائه شود تا ورود افراد مختلف، رشد پارک‌ها را به دنبال داشته باشد.

وی یکی از ویژگی‌های شهرک را تعامل بسیار خوب با مدیریت استان بیان و تاکید کرد: بدون تعامل با مسئولان شهرک شکل نمی‌گرفت؛ این همکاری با استانداری باعث واگذاری بسیاری از کارها به شهرک شده که نقش موثری در پیشرفت شهرک ایفا می‌کند.

مصلحی از وجود دستگاه عریض و طویلی در شهرک برای کنترل طرح‌های فناورانه خبر داد و تصریح کرد: سیاستی که در پشت ایجاد ساختمان شهرک علمی و تحقیقاتی در شهر وجود دارد لکه‌گذاری در نقاط مختلف برای آشنایی اقشار گوناگون با فعالیت‌های نوآورانه است.

اهمیت پاسداری از معافیت‌های دانش بنیان

وی با اشاره به اهمیت تبدیل موضوعات به دغدغه مسئولان استان ادامه داد: انواع حمایت از شرکت‌ها عبارتند از آموزشی، مشاوره، استقرار، پرداخت اعتبارات و حمایت‌های مالی همچنین حمایت‌های قانونی برای صدور مجوز فناوری، حمایت‌های دانش‌بنیان، معافیت‌های مالیاتی، گمرک و بیمه که از ارزش زیادی برخوردار هستند.

مصلحی یادآور شد: نکته مهم در زمینه معافیت‌های‌های مالیاتی و حقوقی، پاسداری از آن‌ها است تا برخی اشتباهات موجب حذف معافیت‌ها نشود؛ همچنین در زمینه ارتباط با صنعت، مرکزی به نام طرح‌ها وجود دارد که موظف به تعامل با بخش‌های مختلف از جمله پالایشگاه، پتروشیمی، ذوب‌آهن و شرکت گاز است تا توانمندی شرکت‌ها شناخته شده و در کنار آن اعتبار برند را حفظ کنیم.

وی هدف از حضور شرکت‌ها در شهرک را قرار گرفتن در اتمسفر نوآوری بیان کرد و گفت: وظیفه ما اجاره دادن مکان یا دریافت هزینه خدمات نیست بلکه همه این‌ها بهانه‌ای برای پیشرفت شرکت‌ها در زمینه نوآوری و فناوری است؛ موظفیم فضایی فراهم کنیم که به‌جز نوآوری واحدهای فناور نتوانند فعالیت دیگری انجام دهند.

رئیس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان با اشاره به قرارداد بالای هزار میلیارد تومانی شهرک با فولاد مبارکه اظهار کرد: راهی که شرکت‌ها در شهرک سه ساله می‌پیمایند، ممکن است در خارج از آن بیش از ۱۰ سال به طول بی‌انجامد از سوی دیگر راه‌اندازی آزمایشگاه‌های مختلف یکی از برنامه‌های شهرک است که با همکاری بخش، خصوصی، در دستور کار قرار دارد.

وی با تاکید بر لزوم مدیریت پایدار شهرک‌های علمی و تحقیقاتی افزود: بخش خصوصی توان تحمل نوسان را ندارد و این مشکلات باعث بی اعتمادی شرکت‌های فناور برای جذب در شهرک خواهد شد؛ بنابراین وجود یک برنامه مداوم در مدیریت بسیار راهگشا خواهد بود.

مصلحی با اشاره به اشتغال حدود هشت هزار نفر در شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان ادامه داد: این آمار هر سال رو به افزایش است که حدود ۵۵۰ نفر از این افراد تحصیلات مقطع دکترا دارند که در صورت جذب نشدن به شهرک متقاضی استخدام در بخش دولتی یا مهاجرت بودند.

وی محیط، شرکت‌های مستقر در شهرک را برای بروز استعدادهای بانوان مناسب دانست و گفت: از دیگر ظرفیت‌های شهرک این است که هزینه اشتغال در آن یک سوم بخش‌های دیگر و آمار قابل توجه موفقیت مراکز رشد است که در پارک‌ها به ۷۵ درصد و محیط خارج به ۱۰ درصد می‌رسد.

کد خبر 610530

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.