کارنامه پرافتخار جمهوری اسلامی ایران در ارتقای جایگاه زنان

رئیس اندیشکده «زن و خانواده» با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران به معنای واقعی برای زنان آزادی ایجاد کرده است، گفت: انقلاب اسلامی ایران کارنامه پرافتخاری در حوزه ارتقای جایگاه زن و خانواده دارد.

مینو اصلانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با تشریح ارتقای جایگاه زن در جمهوری اسلامی اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران کارنامه پرافتخاری در ارتقای جایگاه زن و خانواده دارد که این ارتقای جایگاه در تمام مجامع بین‌المللی بسیار قابل دفاع و از رشد، توسعه و گسترش فوق‌العاده برخوردار است و به‌اندازه‌ای این رشد چشمگیر است که دشمنان کشور آن را برنمی‌تابند.

مؤلفه‌های ارتقای جایگاه زنان در جمهوری اسلامی ایران

وی افزود: قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، بیش از ۶۰ درصد زنان در کشورمان بی‌سواد بودند اما امروز شاهد هستیم بیش از ۶۰ درصد جمعیت دانشجویان دانشگاه به‌ویژه تحصیلات تکمیلی را دختران و زنان تشکیل می‌دهند؛ این میزان رشد و ارتقای جایگاه زنان در کشورمان مثال‌زدنی است زیرا کشورهای دیگر که ادعای ارتقای جایگاه زنان را دارند، برخلاف کشورمان که در عرض ۴۰ سال این جایگاه را به دست آورد، در مدت‌زمانی طولانی و با چالش‌های فراوان آن را به دست آوردند.

رئیس اندیشکده زن و خانواده تصریح می‌کند: یکی دیگر از مؤلفه‌های ارتقای جایگاه زنان در جمهوری اسلامی ایران، تعداد بالای نویسندگان زن است. قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ایران تعداد نویسنده‌های زن به ۵۰۰ نفر هم نمی‌رسید اما اکنون این تعداد به بیش از ۱۲ هزار نفر می‌رسد که در تراز ملی و بین‌المللی فعالیت می‌کنند.

وی افزود: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران تعداد اعضای هیئت علمی زن در دانشگاه‌ها افزایش صددرصدی داشته است و موارد مشابه دیگر که نشان می‌دهد جمهوری اسلامی ایران طی ۴۳ سال عمر خود جایگاه ویژه‌ای را برای زنان کشور فراهم آورده است.

اصلانی اضافه کرد: بیش از ۲۰۰ قانون در مجلس شورای اسلامی و قوه مقننه برای حفاظت از زن و خانواده تنظیم و تبیین شده است؛ حمایت از زنان سرپرست خانوار، بیمه زنان سرپرست خانوار و زنان خانه‌دار و تشکیل ستاد ملی حمایت از خانواده نمونه‌های مشابه دیگر از اقدامات جمهوری اسلامی ایران برای ارتقای جایگاه زنان در کشور است.

هویت مادری در جمهوری اسلامی ایران به‌درستی حفظ‌شده است

وی گفت: از موارد ارتقای جایگاه زنان در جمهوری اسلامی ایران، حفظ کرامت و حرمت زن در جامعه است که در کنار این دو مقوله حفظ هویت مادری زن را به‌طور جدd دنبال می‌کند. متأسفانه در کشورهای دیگر این مقوله‌ها نادیده گرفته شده است؛ به‌طوری که بسیاری از اندیشمندان آن نسبت به خدشه‌دار، تخریب و از بین رفتن هویت مادری در جامعه ابراز نگرانی شدید می‌کنند. به عنان مثال کشور آمریکا کلمه مادر را از اسناد رسمی خود حذف کرده است.

رئیس اندیشکده زن و خانواده اظهار کرد: «جوانا فرانسیس»، متفکر و روزنامه‌نگار آمریکایی می‌گوید: «ما زنان هویت خودمان را از دست داده‌ایم و مادر بودن دیگر یک رؤیا است و به همین خاطر دچار افسردگی شده‌ایم.» یا «وندی شلیت» در کتاب دختران به عفاف روی می‌آورند، می‌گوید: «دختران آمریکایی جنبش‌هایی را جهت جایگزین کردن پوشش مناسب به‌جای پوشش نامناسب و بدن‌نما تشکیل می‌دهند؛ درواقع دختران آمریکایی به دنبال عفاف هستند.» همه این موارد نشان می‌دهد جایگاه و هویت زن در کشورهای غربی رو به انحطاط است.

وضع قوانین در حوزه زنان و خانواده نمونه بارز ارتقای جایگاه زن در جمهوری اسلامی

وی افزود: خوشبختانه در کشور ما قوانین خوبی در حوزه زنان و خانواده وضع شده و در حال اجرا است که همه این قوانین توانسته است در ارتقای جایگاه زن پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران نقش مؤثری ایفا کند، در کنار آن زنان در کشور ما از ابزارهای حقوقی بالایی برخوردار هستند که نمونه آن در موضوع طلاق استو قبل از طلاق شرکت در جلسات مشاوره برای آنان الزامی شده است.

اصلانی تصریح کرد: نمونه دیگر حفظ و ارتقای جایگاه و کرامت زن در جمهوری اسلامی ایران، احداث پارک‌ها و بوستان‌های ویژه بانوان است؛ اختصاص دادن این فضاها به زنان، باعث شده است محیطی امن و اختصاصی برای ورزش و وقت‌گذرانی بانوان ایجاد شود.هر هیئت خارجی در ایران حضور پیدا و از بوستان‌های ویژه بانوان بازدید می‌کند، از دیدن چنین فضای امنی برای گذراندن وقت و ورزش بانوان کشورمان تحت تأثیر قرار می‌گیرد و همه آن‌ها در پایان به این موضوع اذعان دارند که جمهوری اسلامی ایران به میزان بالایی توانسته است جایگاه و کرامت زن را حفظ کند و ارتقا دهد.

جمهوری اسلامی ایران به معنای واقعی آزادی برای زنان ایجاد کرده است

وی تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران به معنای واقعی برای زنان آزادی ایجاد کرده است. ضمن اینکه در اسلام زن از جایگاه بالایی برخوردار بوده است و در حوزه‌های مختلفی همچون انتخاب همسر، مسکن و نوع زندگی آزاد بوده است، حتی زن در اسلام در انتخاب شغل هم آزاد است و این آزادی زنان در انتخاب شغل مربوط به دوره کنونی نیست بلکه از زمان‌های گذشته تاکنون وجود داشته است؛ در صورتی که در کشورهای غربی این آزادی در انتخاب همسر، مسکن، شغل و زندگی عمری کمتر از ۲۰۰ سال دارد و تا قبل از این دوران زنان از لحاظ آزادی‌های مدنی، اجتماعی و حقوقی در دوران تاریک و خفقان به سر می‌بردند.

رئیس اندیشکده زن و خانواده تصریح کرد: این آزادی‌های مدنی، سیاسی، حقوقی و فردی همواره برای زنان مسلمان و ایرانی فراهم بوده است اما کشورهای غربی چون این آزادی‌ها را برای زنان نداشته‌اند، در این برهه از زمان در حال عقده‌گشایی هستند.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران به تبعیت بینش عمیق الهی اسلام برای زنان حق و آزادی‌های فراوانی را ایجاد کرده است اما مفهوم آزادی بر اساس آنچه فطرت انسان و عقلانیت حکم می‌کند با آنچه غربی‌ها از آزادی تعریف کرده‌اند، متفاوت است. عقلانیت آزادی را به معنای حضور فعال اجتماعی و مؤثر زن تعریف می‌کند اما غرب آزادی را حضور بی‌بندوبارانه زن برای سود بیشتر تعریف می‌کند تا جایی که برای تبلیغ غذای سگ از بدن نیمه عریان زن استفاده و این قبیل کارها را آزادی زن تلقی می‌کند.

اصلانی ادامه داد: هیچ عقل سلیمی حضور عریان زن در جامعه را به عنوان آزادی نمی‌پذیرد. در جمهوری اسلامی ایران نیز تمام حقوقی که به لحاظ عقلانی و آزادی‌های اجتماعی، برای زن متصور است، وجود دارد. زنان در جمهوری اسلامی ایران با آرامش، در امنیت کامل و به‌تنهایی سفر می‌کنند، به‌راحتی همسر و نوع زندگی خود را انتخاب می‌کنند و این موارد آزادی‌هایی است که مبتنی بر عقلانیت، فطرت و حق یک انسان است، اما غرب به دلیل تعبیر سخیفی که از آزادی دارد، می‌خواهد این نوع آزادی زنان را به تمام دنیا تحمیل کند. امروز دنیا این نوع حاکمیت استعماری را نمی‌پذیرد که به نام آزادی، بی‌بندوباری، از بین بردن هویت و تحقیر زن باشد.

حجاب یک بحث اجتماعی جهانی است

وی ادامه داد: امروز حجاب یک بحث اجتماعی جهانی است، جهان به دنبال این است که به روشی از بحران و لجن‌زار بی‌بندوباری بیرون بکشد که راه آن به‌طورقطع پوشش مناسب است. واهمه غرب و استکبار این است که فرهنگ پوشش مناسب، کشورها را در بر بگیرد و تجارت آنان از بدن نیمه عریان و عریان زن از بین برود، به همین خاطر است که کشوری همچون فرانسه که ادعای آزادی در آن به تعبیری گوش فلک را کر کرده است، از ورود دانشجویان محجبه خودداری می‌کند و خدمات اجتماعی و سلامتی به زنان محجبه کشور خود را کاهش می‌دهد.

رئیس اندیشکده زن و خانواده اضافه کرد: متأسفانه ما نتوانسته‌ایم به‌خوبی جایگاه بالایی که جمهوری اسلامی ایران برای زنان فراهم کرده است را برای جامعه به‌ویژه نسل جوان تبیین کنیم. این دستاوردها و اقدامات در حوزه ارتقای جایگاه زنان در جمهوری اسلامی ایران در کتاب‌های درسی به‌درستی انعکاس داده نشده و در هیچ کجای سرفصل‌های آموزشی مدارس و دانشگاه‌ها این مباحث لحاظ نشده است.

وی ادامه داد: در کنار نقص در سرفصل‌های آموزشی، رسانه‌های کشور به‌درستی به ارتقای جایگاه زنان توسط جمهوری اسلامی ایران نپرداخته‌اند و حتی این مفاهیم در کرسی‌های آزاداندیشی که مورد تأکید مقام معظم رهبری است نیز آورده نشده است.

اصلانی گفت: قوانینی که در حوزه زن و خانواده در جمهوری اسلامی ایران وضع شده است، به اندازه‌ای در حفظ و ارتقای جایگاه و آزادی زن مطلوب و راهبردی است که قابلیت مترقی شدن آن در سطح جهانی برای حوزه زنان وجود دارد اما متأسفانه متولیان امر از این امر غفلت کرده‌اند و در پایه‌ای‌ترین سطح که همان انتقال و تبیین مفاهیم است، این قوانین توقف کرده است.

کد خبر 610427

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.