یک بام و دو هوای احداث خیابانی در خمینی‌شهر

وزیر و مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با احداث خیابان با عرض ۲۰ متر در خمینی‌شهر موافقت کردند، اما معاونان میراث فرهنگی برخلاف نظر مدیرکل نظر می‌دهند و احداث این خیابان که به گفته مدیران شهری ضروری است را دچار مشکل کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، هسته اولیه شهرستان خمینی‌شهر اصفهان از سه روستای تاریخی ورنوسفادران، فروشان و خوزان تشکیل و در دوران پهلوی از پیوستن به یکدیگر تبدیل به یک شهر شده است. این شهر هر روز توسعه بیشتری یافت و اکنون شهروندان بسیاری را در خود جای داده است و گاهی ترافیک شهر به بزرگ‌ترین معضل تبدیل می‌شود، در راستای رفع این مشکل مدیریت شهری در نظر دارد تا با احداث خیابان بار ترافیکی شهر را کنترل و عبور و مرور شهروندان را تسهیل کند، در این بین مشکلاتی بر سر راه احداث این خیابان وجود دارد و نهادهایی از جمله میراث در تقابل با شهرداری موانعی را ایجاد کرده است.

با این که مجوز تعریض ۲۰ متر از خیابان بخشدار از سوی معاونت امور مجلس، حقوقی و استان‌ها در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی صادر شده است، اما همچنان مخالفت‌هایی وجود دارد و اجرای این طرح دچار مشکل شده است.

اکنون اجرای «طرح خیابان بخشداری خمینی‌شهر» که به نظر برخی مسئولان و کارشناسان امر بافت تاریخی و بناهای ارزشمند و تاریخی آن محدود را از بین می‌برد، به نظر مسئولان شهری خمینی‌شهر به کاهش حجم ترافیک شهر کمک خواهد کرد، لذا می‌طلبد سال‌ها مناقشه بین وزارت راه و شهرسازی، وزارت میراث فرهنگی و مدیریت شهری و مسئولان محلی به نتیجه‌ای مؤثر برسد تا معضل ترافیک شهر رفع و علاوه‌بر آن بافت تاریخی این محدود نیز دچار آسیب نشود.

میراث فرهنگی و شهرداری برای احداث خیابان به نتیجه قطعی نرسیدند

مرتضی سالمی، عضو شورای اسلامی شهر خمینی‌شهر در خصوص احداث خیابانی در به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: حدود ۳۰ سال پیش برای خیابان بخشداری طرحی در نظر گرفته شد، اما این اقدام به تعویق افتاده و اکنون گره بزرگی در مرکز شهر ایجاد شده است، به واسطه اینکه در مرکز شهر خیابان بوعلی و در ادامه آن خیابان ولی‌عصر وجود دارد و هر دو به میدان امام منتهی می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: دو خیابان بوعلی و ولی‌عصر به دلیل عرض کم که حدود ۱۴ متر است و پاسخگوی ترافیک شهر نیست و هر دو خیابان یک‌طرفه بوده و نیاز است که خیابانی در کنار این دو خیابان جانمایی شود تا بار ترافیک شهر را کم و مسیر برگشت را تأمین کند، از این‌رو خیابانی در گذشته تحت عنوان خیابان بخشداری پیش‌بینی شده بود.

عضو شورای اسلامی شهر خمینی‌شهر تصریح می‌کند: به واسطه مکاتبات انجام شده، میراث فرهنگی این طرح را جزو مناطق میراثی می‌داند. درست است که در این خیابان چند نقطه میراثی وجود دارد، اما شهرداری آن‌ها را اصلاح، مرمت و حفظ کرده است همچنین منازلی که قرار است برای احداث این خیابان تخریب شود میراثی نبوده و جزو منازل قدیمی ۵۰ ساله است.

وی خاطرنشان می‌کند: در این راستا شائبه‌هایی به وجود آمده که این منطقه بافت تاریخی و میراثی بوده و باعث توقف در روند احداث خیابان شده، همچنین موانع و اختلاف نظرهایی بین میراث فرهنگی و شهرداری به وجود آمده است و برای عرض خیابان و احداث آن به نتیجه قطعی نرسیدند.

سالمی می‌گوید: معتقد هستم که شاید عرض ۲۰ متر برای احداث این خیابان نیاز نباشد، این خیابان از الزامات و نیازهای ضروری شهر است، اما می‌توان این خیابان را با عرض ۱۴ متر ایجاد و مشکل ترافیک شهر را رفع کرد.

وی اضافه می‌کند: در گذشته خیابان‌هایی در بافت تاریخی احداث شده است که بهتر بود احداث نمی‌شد، زیرا به بافت تاریخی آسیب زده است، اما جانمایی خیابانی که اکنون در خصوص آن بحث شده در بافت قدیمی است نه بافت تاریخی و میراثی، این در حالی است که تنها دو نقطه مشخص از جمله حمام و مسجد میراثی در آن وجود دارد که در طرح خیابان قرار نمی‌گیرد و مشکلی برای آنها به وجود نمی‌آید.

احداث نشدن خیابان نارضایتی مردم را در پی داشته است

محمدعلی شریعت، عضو شورای اسلامی خمینی‌شهر در دوره‌های چهارم و پنجم در خصوص احداث خیابانی با عرض ۲۰ متر این شهر به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: سال ۷۶ طرح جامع برای یکی از خیابان‌های خمینی‌شهر با عرض ۲۰ متر تعیین شد، شهرداری با همین روند طی ۲۰ سال گذشته و در راستای طرح جامع حدود ۳۰ درصد از منازل را انتقال مالکیت داده است.

وی با بیان اینکه در طرح تفصیلی سال ۸۲ نیز عرض ۲۰ متر برای احداث این خیابان تصویب شد و شورای عالی شهرسازی و وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و ارگان‌های مربوطه این طرح را تأیید کردند، ادامه می‌دهد: سال ۹۶ در طرح جامع مصوبه شورای عالی شهرسازی تهران، وزیر وقت و کارشناسان میراث فرهنگی دوباره این طرح را تصویب کردند و شهرداری بر اساس همان اقدامات منازل مردم را انتقال مالکیت داد.

عضو شورای اسلامی خمینی‌شهر در دوره‌های چهارم و پنجم تصریح می‌کند: بر اساس طرح مصوب و تعلل در اجرای آن نارضایتی‌هایی برای مردم به وجود آمده است، زیرا مالکیت ملک‌های شهروندان توسط شهرداری گرفته شده است و در تصمیم‌گیری‌های جدید عنوان می‌کنند، عرض خیابان باید ۱۲ متر باشد؛ از این‌رو مردم بدبین و بی‌اعتماد شدند.

وی با اشاره به نارضایتی‌های شهروندان خمینی‌شهر در خصوص وضعیت کنونی، اضافه می‌کند: معاونان میراث فرهنگی و معاون عمرانی استانداری بازدید میدانی از این قسمت داشتند و مشاهده کردند که تنها دو اثر تاریخی، یکی حمام و دیگری مسجد در این قسمت وجود دارد، از این‌رو مقرر شد حفظ این دو اثر تاریخی برعهده شهرداری باشد و خیابانی با عرض ۲۰ متر احداث شود، زیرا سایر ساختمان‌ها از آهن، آجر و بلوک است و چیزی به عنوان میراث وجود ندارد.

پورشریعت می‌گوید: مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در مصاحبه‌ای اعلام کرد، نظر ما احداث خیابان ۲۰ متری است و شهرداری باید این مصوبه را به کمیسیون ماده ۵ ارجاع دهد، این در حالی است که زمانی که مصوبه به کمیسیون ماده ۵ ارجاع داده شد، معاونان میراث فرهنگی برخلاف نظر مدیرکل نظر دادند، بنابراین وزیر، مدیرکل میراث فرهنگی و معاون عمرانی استانداری موافق احداث خیابان هستند، اما در زیرمجموعه کار را قفل کردند و اجازه پیشروی نمی‌دهند.

وی ادامه می‌دهد: وزیر میراث فرهنگی نیز گفته است چنین رفتاری با شهروندان و اسیر کردن آن‌ها صحیح نیست و بهتر است این کوچه آزاد شود، چرا که آثار تاریخی در این نقطه وجود ندارد، اما مشخص نیست چه موضوعی وجود دارد که اجازه نمی‌دهند اقدامات لازم انجام شود.

عضو سابق شورای اسلامی شهر خمینی‌شهر می‌افزاید: در این نقطه از خمینی‌شهر امامزاده، گلستان شهدا و مسجد وجود دارد و روزهای آخر هفته به ویژه روزهای پنجشنبه با ترافیک شدید و نارضایتی شهروندان مواجه هستیم و احداث این خیابان می‌تواند مؤثر واقع شود.

خیابان بخشداری باید احداث شود

وی اضافه می‌کند: بنا به اعلام شهردار خمینی‌شهر تاکنون ۳۰ درصد از منازل این منطقه واگذار یا تخریب شده است، در صورتی که با استناد به نامه شورای عالی شهرسازی باید منازلی که مورد توافق قرار گرفته است توسط شهرداری تخریب شود، اما به استناد طرح جامع سال ۷۶، طرح تفصیلی سال ۸۹ و طرح جامع سال ۹۶ املاکی از شهروندان خریداری شده است و اکنون باید این گره باز و خیابان بخشداری احداث شود.

پورشریعت تصریح می‌کند: امیدواریم افراد تصمیم‌گیرنده تابع قانون باشند تا این بی‌اعتمادی که میان شهروندان به وجود آمده است، از بین برود و تعهداتی که وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از گذشته ایجاد کرده است، اجرایی شود؛ این‌گونه نمی‌شود که هر دولت یا مدیر جدیدی منصوب شد تعهدات قبلی را از بین ببرد.

وی اظهار می‌کند: در حال حاضر شورای اسلامی شهر و شهرداری با این طرح موافقت کرده است و مدیران و کارشناسان قبلی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در طرح جامع برای احداث خیابان موافقت کردند، اما مدیران فعلی عنوان می‌کنند نظریه‌های مسئولان دوره قبل را قبول ندارند.

عضو سابق شورای اسلامی شهر خمینی‌شهر می‌گوید: استنادها بر اساس ابلاغ محدوده بافت تاریخی است، اما با توجه به اقدامات کارشناسی و طرح جامع سال ۹۶ شهرداری مکلف شده است خیابان با عرض ۲۰ متر احداث کند، این در حالی است که پس از آن که شهرداری اقدامات لازم را آغاز کرده است، ایرادهایی به این طرح وارد کردند و دوگانگی‌های به وجود آمده سبب نارضایتی مردم شده است.

وی با بیان اینکه این خیابان در خمینی‌شهر از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، می‌گوید: در حال حاضر این منطقه با شلوغی و ترافیک شدید، عبور دسته‌ها و هیئت‌های عزاداری و نبود دسترسی تعدادی از محلات قدیمی به مرکز شهر مواجه است.

کد خبر 610407

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.