انتقال آب از کوهرنگ الزامی است/ برداشت ۵۰۰ میلیون مترمکعب آب غیرمجاز در بالادست

رئیس حوضه آبریز زاینده‌رود گفت: سد زاینده‌رود امسال شرایط مناسبی ندارد. بی انضباطی در برداشت‌های بالادست، جان سد را گرفته است. آب این سد بیش از این نباید تخلیه شود در غیر اینصورت با ترک و شکست پایداری سد زاینده‌رود مواجه خواهیم شد. بنابراین انتقال آب از کوهرنگ الزامی است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علیرضا الماسوندی امروز_ پنجشنبه چهاردهم مهرماه_ در اجلاس مدیریت منابع آب فلات مرکزی ایران، اظهار کرد: حکمرانی خوب آب به عنوان یک رویکرد با هدف توسعه پایدار یا مؤلفه‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی و زیست‌محیطی در دنیا مطرح شده است. در دهه گذشته بسیاری از طرح‌های حوزه آب و محیط زیست در کشور اجرایی نشد و اکنون با تنش آبی در ۸۳ شهر کشور مواجه هستیم.

وی افزود: براساس تاکید رئیس جمهور بر حل مسئله اصفهان، گروهی از افراد که سابقه مطالعه جامع در حوزه آب داشتند تشکیل شد. براین اساس مطالعات پیشین جمع‌آوری شد و در نهایت ۱۲ اقدام برای حوضه آبریز زاینده‌رود تدوین شد.

تاکید ویژه رئیس جمهور بر رسیدگی به مسئله زاینده‌رود

رئیس حوضه آبریز زاینده‌رود گفت: در تاریخ بیست و هفتم مردادماه گزارش جامعی در این حوزه به رئیس جمهور ارائه شد و ایشان تاکید کردند تا اقدامات لازم حتماً انجام شود. امروز بسته‌های کاری همه حوزه‌های مرتبط با مسئله آب تدوین شده و زمان‌بندی انجام کارها به همه وزارتخانه‌های مرتبط ابلاغ شده است.

الماسوندی اضافه کرد: در بخش منابع و مصارف ۱.۲ میلیارد متر مکعب آب در بخش کشاورزی، ۱‌۱ میلیارد متر مکعب آب زیرزمینی مجاز و ۳۴۷ میلیون متر مکعب آب زیرزمینی غیرمجاز و ۲۳۰ میلیون متر مکعب چاه‌های دارای پروانه و غیرمجاز آب مصرف می‌کنند.

برداشت غیر مجاز در بالادست سد زاینده‌رود

وی تصریح کرد: پمپاژ سیار مصرف زیادی دارد و ایستگاه‌های پمپاژ مجاز که حق اشتراک و پروانه بهره‌برداری دارند باید نزدیک به ۱۰۰ میلیون متر مکعب برداشت کنند اما براساس آخرین نتایج ۶۰۰ میلیون متر مکعب آب در منطقه پلاسجان مصرف می‌شود.

رئیس حوضه آبریز زاینده‌رود گفت: فرونشست اصفهان می‌تواند به فروچاله تبدیل شود، در سخنان رئیس جمهور در سفر استانی نیز به این مسئله اشاره شد که زندگی و حیات مردم به آن گره خورده است. حقوق حقابه‌بران در فقه ما تقدم دارد، همه ما باید پاسخگوی این گناهان و کم‌کاری‌ها پاسخگو باشیم.

زمان گفتاردرمانی گذشته و امروز زمان اقدام رسیده است

الماسوندی اضافه کرد: در بخش کشاورزی ۲‌۷ میلیارد متر مکعب مصرف داریم اما این میزان بارش نداریم بنابراین این آب از ذخیره استاتیک منابع آب زیرزمینی و اعماق بیش از ۲۰۰ متر تأمین می‌شود. زمان گفتاردرمانی گذشته و امروز زمان اقدام رسیده است.

وی تصریح کرد: براساس دستور وزیر نیرو، در ایستگاه‌های پمپاژ ثابت در مسیر زاینده‌رود کنتور فعال نصب می‌شود تا براساس سهم برداشت بتوانند آب برداشت کرده و بیش از آن برداشت انجام نشود. این کار تا دو ماه آینده انجام خواهد داشت و هیچیک از این ایستگاه‌ها نمی‌توانند برداشت غیرمجاز داشته باشند.

آب‌فروشی در بالادست زاینده‌رود

رئیس حوضه آبریز زاینده‌رود گفت: در مسیر بالادست سد زاینده‌رود آب‌فروشی در حال انجام است که منجر شده آب رهاسازی شده از سد زاینده‌رود به مصرف شرب مردم اصفهان نرسد. باید از این بی‌نظمی جلوگیری شود و به هیچ عنوان مسامحه در این خصوص پذیرفته نیست. بهترین راهکار برای تغذیه مصنوعی آبخوان، جلوگیری از برداشت آب است، بنابراین در بستن چاه‌های غیرمجاز هیچ تسامحی انجام نمی‌شود.

الماسوندی اضافه کرد: ظرفیت طرح انتقال آب از دریا به ۴۰۰ میلیون متر مکعب در سال افزایش یافت. براساس بخشنامه‌ای که صادر شده، صنایع باید حتماً از پساب استفاده کنند و چاه‌های مجاز و غیرمجاز صنایع نیز تعطیل می‌شود.

آب به صورت حجمی در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد

وی خاطرنشان کرد: علاوه بر همه اقداماتی که در حال انجام است، موضوع تأمین آب نیز باید با جدیت پیگیری شود. نمی‌توان در غرب و شرق اصفهان آب را حراج کرد. آب باید مستقیماً و به صورت حجمی به دست سرمایه‌گذاران و کشاورزان برسد. اگر می‌خواهیم اصلاح الگوی کشت داشته باشیم باید کشت گلخانه‌ای با تأمین آب پایدار گسترش یابد.

رئیس حوضه آبریز زاینده‌رود گفت: تأمین آب شروع شده است. مطالعات خطوط انتقال نیازمند زمان چندانی نیست بنابراین برای اجرای این طرح‌ها معطل مطالعات نخواهیم شد. انتقال بین حوضه‌ای فقط برای تأمین آب شرب انجام می‌شود. اگر سرعت برداشت آب زیرزمینی کاهش نیابد نرخ فرونشست به صورت تصاعدی افزایش می‌یابد.

انتقال آب از کوهرنگ الزامی است

الماسوندی اضافه کرد: سد زاینده‌رود امسال شرایط مناسبی ندارد. بی‌انضباطی در برداشت‌های بالادست، جان سد را گرفته است. آب این سد بیش از این نباید تخلیه شود در غیر این صورت با ترک و شکست پایداری سد زاینده‌رود مواجه خواهیم شد. بنابراین انتقال آب از کوهرنگ الزامی است.

وی تصریح کرد: اگر با همین روند پیش رویم در دی‌ماه مخزن سد زاینده‌رود کمتر از ۷۷ میلیون متر مکعب خواهد رسید و با بحران مواجه می‌شویم. اصلاح قوانین و مقررات الزامی است. برنامه هفتم توسعه با نگاه ویژه به بخش کشاورزی و محیط زیست تدوین شد.

رئیس حوضه آبریز زاینده‌رود خاطرنشان کرد: قوانین نظام کیفیت آب باید اصلاح شود. همه نقاط آلاینده کننده باید به تصفیه‌خانه مجهز شود و آب را بازگردانی کنند. امروز به شرکت نفت آبادان آب شیرین رایگان تعلق می‌گیرد و در مقابل با بحران آب مواجهیم. باید برنامه هفتم را جدی بگیریم.

کد خبر 610217

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.