عوارض جانبی مصرف داروهای مسکن چیست؟

استفاده بیش از حد از داروهای مسکن باعث بروز مشکلات گوارشی، بیماری‌های قلبی‌عروقی و سردرد می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، درد از علائم هشداردهنده بدن است. افراد به منظور تسکین درد از داروهای مسکن استفاده می‌کنند؛ متخصصان معتقدند که استفاده بیش از حد از داروهای مسکن ممکن است عوارض جانبی به همراه داشته باشد.

زمانی که درد ادامه‌دار باشد، نباید به صورت خودسرانه بیش از سه روز متوالی از مسکن‌های بدون نسخه استفاده کرد. مسکن‌های بدون نسخه برای دردهای خفیف یا نیمه حاد مجاز هستند، این داروها اگر در حد اعتدال و به صورت موقت مصرف شوند، مشکلی برای افراد سالم ایجاد نخواهند کرد. با این حال، افراد باید علاوه بر تعداد روزهای مصرف مسکن، توجه داشته باشند که از بالاترین میزان مجاز مصرف فراتر نروند، در غیر این صورت امکان بروز عوارض جانبی وجود دارد.

در ادامه به بررسی تعدادی از عوارض جانبی ناشی از مصرف بیش از حد داروهای مسکن می‌پردازیم:

بروز مشکلات گوارشی

شایع‌ترین عوارض جانبی مصرف داروهای مسکن ضدالتهاب مانند ASA، دیکلوفناک، ایبوپروفن و ناپروکسن بروز مشکلات گوارشی است. مصرف بیش از حد این داروها ممکن است باعث ایجاد ورم معده شود یا خطر خونریزی معده را تا چهار برابر افزایش دهد که علائم آن وجود خون در مدفوع یا استفراغ است. در چنین مواقعی پزشک مصرف همزمان مسکن و داروهای محافظ معده را توصیه می‌کند.

بروز بیماری‌های قلبی عروقی

مصرف بیش از حد داروهای مسکن مانند دیکلوفناک در طولانی مدت خطر بروز بیماری‌های قلبی عروقی را افزایش می‌دهد. افرادی که در معرض ابتلاء به این نوع بیماری‌ها قرار دارند، باید در انتخاب نوع مسکن با احتیاط عمل کنند. برای نمونه، افرادی که از قرص‌های کاهنده فشار خون استفاده می‌کنند، باید با پزشک معالج خود مشورت کنند تا دارویی مصرف کنند که با کاهش‌دهنده‌های فشار خون سازگار باشد. همچنین، در مواردی مانند بیماری‌های کلیوی یا مشکلات کبدی مصرف بعضی از داروها ممنوع است. بنابراین افرادی که به بیماری خاصی مبتلا هستند باید برای مصرف مسکن‌ها حتماً با پزشک معالج خود مشورت کنند.

سردرد

مصرف مسکن‌ها در بلندمدت ممکن است باعث بروز سردرد شود، بنابراین افرادی که برای مدت طولانی از این مسکن‌ها استفاده می‌کنند، باید از چنین عوارضی آگاهی داشته باشند. توصیه می‌شود که به منظور پیشگیری از خطر بروز عوارض جانبی، داروهای مسکن را بیش از حد استفاده نکنید.

کد خبر 610198

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.