مشکلات آب فلات مرکزی روی میز رئیس‌جمهور/ لزوم همراهی دولت، مجلس و نخبگان

استاندار اصفهان گفت: لازم است همراهی و هماهنگی دولت و مجلس، نخبگان، وزارت نیرو، فعالان محیط زیست و بخش کشاورزی به صورت مستمر ادامه پیدا کند تا در دوره کوتاهی شاهد رفع مشکلات حوضه آبریز زاینده‌رود باشیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سیدرضا مرتضوی امروز _پنجشنبه چهاردهم مهرماه_ در اجلاس مدیریت منابع فلات مرکزی، اظهار کرد: زاینده‌رود و مسائل آب حوضه آبریز به حیات یک تمدن گره خورده است.

وی با بیان اینکه استمرار این تمدن در منطقه مرکزی ایران اسلامی به جریان آب در حوضه زاینده‌رود بستگی دارد، گفت: حفظ آثار تاریخی و تمدنی، عرصه تولید و کشاورزی، شرایط فرهنگی و اجتماعی و حیات تمام مردم منطقه در گرو جاری شدن آب در بستر زاینده‌رود است.

استاندار اصفهان تصریح کرد: از مدت‌ها قبل در دوره‌های مختلف، استانداران اصفهان تمام همت خود را برای رفع مسائل آب در حوضه زاینده‌رود و فلات مرکزی به کار گرفته‌اند، در این دوره نیز استانداری و همه مسئولان دستگاه‌های اجرایی استان این موضوع را در اولویت فعالیت‌های خود قرار دادند.

وی با اشاره به حضور رئیس‌جمهور در اصفهان، خاطرنشان کرد: رئیس‌جمهور در سفری که به اصفهان داشت تاکید کرد، وزارت نیرو نظرات نخبگان، کارشناسان و دانشگاهیان را در امور حقوقی و چالش‌های پیرامون زاینده‌رود اخذ کند. در این راستا قرار شد در جلسه‌ای مشکلات، مسائل و آثار و پیامدهایی که به این حوزه تمدنی وارد شده مورد بحث و بررسی قرار گیرد و سپس در قالب گزارشی به صورت مفصل و فنی تقدیم رئیس‌جمهور شود.

وی تاکید کرد: با توجه به اینکه آثار اصلی خشکی زاینده‌رود و فلات مرکزی متوجه استان اصفهان است، بنا بر آن شد که در ابتدا جلسات با مشارکت شهرداری، آب منطقه‌ای و اتاق بازرگانی تشکیل شود.

استاندار اصفهان گفت: پیش از این با تشکیل قرارگاه آب استان، بسته‌ای جامع از راهکارهای رفع مسائل و مشکلات آب با محوریت وزارت نیرو تعریف کردیم، در نشست امروز نیز با برگزاری پنل‌های تخصصی پیرامون مباحث حقوقی و مشکلات تأمین و پشتیبانی، موضوعات مهندسی، فرونشست و چالش‌های پیش روی خشکسالی سعی در ارزیابی و جمع‌آوری نظرات کارشناسان داریم تا نظرات نهایی برای رئیس‌جمهور ارسال شود.

وی خاطرنشان کرد: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده باید وزیر نیرو در برنامه امروز حضور می‌داشت، اما بنا بر دلایلی، میزبان نماینده وزیر نیرو و مسئول حوزه آبریز زاینده‌رود، بودیم.

مرتضوی افزود: موضوع زاینده‌رود و آب فلات مرکزی یک مسئله ملی و روی میز رئیس‌جمهور است و پیگیری‌های وزارت نیرو و هماهنگی بین مسئولان این امید را زنده کرده است که مشکلات آب در فلات مرکزی به زودی رفع شود.

وی تصریح کرد: احقاق حقوق مردم اصفهان و توجه به مسائل کشاورزی جزو اولویت‌های امروز است، به نظر می‌رسد راهکارهایی که در این حوزه تعریف شده است، می‌تواند منجر به نتیجه مطلوب برای کشور شود.

استاندار اصفهان خاطرنشان کرد: رفع مسائل مرتبط با زاینده‌رود، حرکت جامع و حمایت نخبگانی در سطح استان را می‌طلبد، در این راستا ضروری است بسته راهکارهای رفع مشکلات این حوضه در یک نظام ارزیابی مورد سنجش قرار گیرد، همچنین قرارگاه آب باید شاخص‌های دقیقی را برای این موضوع تعریف و گزارشی از روند اجرایی ارائه کند.

وی اظهار کرد: همراهی و هماهنگی همه اعم از دولت و مجلس، نخبگان، پشتیبانی تام وزارت نیرو، فعالان محیط زیست و کشاورزی به صورت مستمر باید ادامه پیدا کند تا در دوره کوتاهی شاهد رفع مشکلات باشیم.

مرتضوی گفت: در اجلاسیه‌های بعدی بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، استان‌های ذی‌نفع را نیز دعوت خواهیم کرد تا شرایط برای رفع مشکلات آب و فلات مرکزی بهتر انجام شود.

کد خبر 610071

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.