جیمزوب امواج فروسرخ اجرام آسمانی را آشکارسازی می‌کند

یک پژوهشگر علوم فضایی گفت: یکی از فعالیت‌های اصلی تلسکوپ فضایی جیمزوب آشکارسازی امواج فروسرخ ناشی از اجرام آسمانی است؛ درواقع این تلسکوپ فضایی می‌تواند سوژه‌ها را در قالبی نشان‌دهد که چشم انسان هیچ‌گاه قادر به مشاهده آن نبوده است.

عمران مرادی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به نحوه عملکرد و تصویربرداری تلسکوپ فضایی جیمزوب، اظهار کرد: برای بررسی نحوه تصویربرداری تلسکوپ فضایی جیمزوب باید فرض کرد که در اتاقی قرار گرفته‌ایم. هنگامی که در اتاقی متشکل از اجسام و اشیا مختلف قرار گرفته باشیم، می‌توان وسایل موجود در اتاق را با چشم مشاهده کرد، اما در صورتی که از دوربینی فروسرخ استفاده کنیم و تصاویری از اتاق مورد نظر بگیریم، متوجه جزئیات بیشتری می‌شویم.

این پژوهشگر علوم فضایی ادامه داد: با استفاده از دوربین فروسرخ، ممکن است بخشی از اتاق تیره‌تر و یا روشن‌تر باشد؛ درواقع طیف‌هایی از امواج الکترومغناطیس وجود دارد که چشم انسان نمی‌تواند آن‌ها را مشاهده کند.

وی تاکید کرد: چشم انسان تنها بخشی از امواج الکترومغناطیس را مشاهده می‌کند که تحت عنوان امواج مرئی شناخته می‌شود، اما امواج فروسرخ که اطلاعات بسیار زیادی در اختیار انسان‌ها می‌گذارند و در اطراف ما نیز بسیار وجود دارد، با چشم غیرمسلح قابل مشاهده نیست.

مرادی در رابطه با فعالیت تلسکوپ فضایی جیمزوب گفت: یکی از فعالیت‌های اصلی تلسکوپ فضایی جیمزوب آشکارسازی امواج فروسرخ ناشی از اجرام آسمانی است؛ درواقع این تلسکوپ فضایی می‌تواند سوژه‌ها را در قالبی نشان‌دهد که چشم انسان هیچ‌گاه قادر به مشاهده آن نبوده است.

وی افزود: جیمزوب با استفاده از ابزار بسیار حساس فروسرخی نسبت به کوچک‌ترین تغییرات دمایی حساسیت نشان می‌دهد و می‌تواند از آن‌ها تصویربرداری کند که دانشمندان از همین طریق اطلاعات بسیاری از اجرام کیهان به‌دست می‌آورند.

کد خبر 610057

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.