همه چیز درباره فوتبال حبابی + تاریخچه، قوانین، تجهیزات ورزشی و مزایا

فوتبال حبابی یا زورب بال یکی از جدیدترین ورزش های تفریحی سرتاسر جهان است که در ایران نیز وجود دارد. آگاهی در مورد تاریخچه، قوانین، تجهیزات، داوران و مزایا برای طرفداران لازم و ضروری است.

به گزارش ایمنا، فوتبال حبابی یک بازی ترکیبی از زوربینگ، کشتی سومو و فوتبال است که از سال ۲۰۱۲ توجه افراد زیادی را از سرتاسر جهان به خود جلب کرد. هرساله مسابقات فوتبال حبابی در شهرهای مختلف برگزار می‌شود بنابراین نمی‌توان این بازی را تنها محدود به تفریح و سرگرمی دانست.

فوتبال حبابی چیست؟

فوتبال حبابی شبیه به فوتبال معمولی است اما باید در این فوتبال داخل یک حباب بزرگ قرار بگیرید. این پوشش محافظتی، در بالا تنه بازیکن قرار می‌گیرد. فوتبال حبابی به فوتبال زورب (حباب) یا زوربال هم مشهور است. این ورزش به صورت گروهی انجام می‌شود. در مسابقات فوتبال حبابی بازیکنان تلاش می‌کنند طبق قوانین آن رشته، توپ را وارد دروازه حریف کند و برنده شود. این بازی هم می‌تواند در فضاهای سرپوشیده و هم در فضاهای باز برگزار شود.

همه چیز درباره فوتبال حبابی + تاریخچه، قوانین، تجهیزات ورزشی و مزایا

محدوده سنی فوتبال حبابی

فوتبال حبابی محدودیت سنی ندارد و همه افراد می‌توانند یک تجربه جذاب، مفرح و هیجان‌انگیز را برای خود رقم بزنند.

تاریخچه فوتبال حبابی

یوهان گلدن و هنریک الوستاد اهل نروژ بودند که برای نخستین بار مبدع بازی فوتبال حبابی در سال ۲۰۱۱ در کشور نروژ شدند. فوتبال حبابی در اواسط سال ۲۰۱۲ به کشورهای آسیایی ژاپن، تایوان، چین، تایلند و مالزی آمد و به عنوان یکی از پرطرفدارترین رشته تفریحی لقب گرفت. امروزه این ورزش در بسیاری از کشورها به صورت حرفه‌ای پیگیری می‌شود.

تاریخچه فوتبال حبابی در ایران

تاریخچه فوتبال حبابی در کشور ما به مرداد ۱۳۹۴ بر می‌گردد که کمیته فوتبال حبابی جهت سازماندهی و حرفه‌ای سازی این رشته تشکیل شد.

قوانین بازی فوتبال حبابی

هر تیم ۵ بازیکن اصلی و ۳ بازیکن ذخیره دارد. این بازی دارای دو نیمه ۷ دقیقه‌ای است. افرادی که قد حداقل ۱۵۰ و حداکثر ۱۹۸ سانتی متر دارند، مجاز به شرکت در این بازی هستند و افرادی که وزن کمتر از ۹۸ کیلوگرم دارند، می‌توانند در این رشته شرکت کنند. افرادی که دارای سابقه قلبی، مفصلی، تنفسی و صرع دارند، نمی‌توانند در این بازی شرکت کنند. کف زمین فوتبال حبابی می‌تواند از جنس پارکت، کفپوش و چمن طبیعی یا مصنوعی باشد. البته توصیه می‌شود از بازی کردن روی برف، زمین‌های سنگی و ماسه پرهیز کنید چراکه خطرناک بوده و می‌تواند آسیب‌های جدی وارد کند. بازی با سوت داور آغاز می‌شود به طوری که بازیکنان به صورت خطی روی لبه منطقه گل تیم خود قرار می‌گیرند و بازی را شروع می‌کنند. توجه کنید که در هنگام ضربه زدن به بازیکن مقابل از پا استفاده نکنید. علاوه بر این ضربه زدن از پشت هم خطا است. اگر بازیکنی با پا به بازیکن مقابل خود ضربه‌ای وارد کند داور او را طبق قوانین به مدت ۲ دقیقه از زمین بازی اخراج می‌کند و در صورت تکرار دوباره باید تا پایان، مسابقه را از روی نیمکت دنبال کند. در این بازی آفساید و محدودیت تعویض وجود ندارد. گفتنی است که زدن تکل در این بازی ممنوع است و در صورت انجام آن با ضربه آزاد غیرمستقیم جریمه می‌شود. در فوتبال حبابی استفاده از هرگونه زیورآلات ممنوع است.

داوران فوتبال حبابی

تیم داوری که در فوتبال حبابی حضور دارند، سه نفر هستند که به عنوان سرداور، داور دوم و سوم در این مسابقه به قضاوت می‌پردازند.

مزایای فوتبال حبابی

  • بهبود عملکرد سیستم تنفسی
  • بهبود عملکرد قلب و سیستم گردش خون
  • بهبود تعادل بدن
  • افزایش ترشح هورمون آدرنالین ناشی از هیجان مثبت بازی
  • تقویت عضلات ران، ساق پا، سرشانه، بازو، سینه، شکم و پهلو
  • افزایش سرعت عملکرد سیستم عصبی
  • ارتقا عملکرد مغز
  • بهبود کارایی متابولیکی بدن

فوتبال حبابی در تهران

فوتبال حبابی یکی از ورزش‌های جدیدی است که در شهرهای مختلف به ویژه تهران علاقه مندان زیادی پیدا کرده است. شما می‌توانید فوتبال حبابی را در مناطق ولنجک، فرمانیه، شمال تهران، بام لند چیتگر، اکسیر، برج میلاد، باشگاه انقلاب، تجریش و جردن تجربه کنید.

تجهیزات ورزشی فوتبال حبابی

از جمله تجهیزات ورزشی فوتبال حبابی می‌توان به حباب، زمین بازی، توپ، کفش و لباس اشاره کرد.

ویژگی حباب فوتبال حبابی

حباب یکی از اصلی ترین تجهیزاتی است که در فوتبال حباب ی وجود دارد که معمولاً از جنس پلاستیک است. این حباب در سه سایز ۱۲۰، ۱۵۰ و ۱۱۰ سانتی متری ساخته می‌شود. ضخامت لایه حباب بین هفت دهم تا یک میلی متر است.

همه چیز درباره فوتبال حبابی + تاریخچه، قوانین، تجهیزات ورزشی و مزایا

توپ فوتبال حبابی

توپی فوتبال حبابی همان توپ فوتبال معمولی است.

در فوتبال حبابی چه لباس و کفشی بپوشیم؟

در این رشته ورزشی مانند فوتبال معمولی باید از لباس و شورت ورزشی متحدالشکل همراه با جوراب ساق دار یک رنگ استفاده کرد. هیچ بازیکنی نباید از لباس‌های رکابی و بدون آستین استفاده کند. برای فوتبال حبابی از کفش‌های مخصوص پیاده روی استفاده کنید. استفاده از کفش‌های میخ دار فوتبالی ممنوع است.

کد خبر 610025

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.