ایجاد محدودیت در فضای مجازی منطقی است؟/ارائه الگویی برای بیان نقطه نظرات دانشجویان

«فضای فیلترینگ و ایجاد محدودیت همیشه اقدام منطقی نیست، اما زمانی که مدیریت زیرساخت یک پیام‌رسان مانند تلگرام، اینستاگرام و توئیتر در اختیار ما نیست دشمنان می‌توانند این بستر را به زنجیره ارتباطی قوی برای آشوب طلبان تبدیل کنند.»

به گزارش خبرنگار ایمنا، طی هفته‌های گذشته یکی از هم‌وطنان بنا به دلایلی که کماکان در حال بررسی است جان خود را از دست داد و در پی آن اعتراضاتی در کشور برپا شد. از این رو گروه‌هایی در سطح کشور اعتراضات خود را به خیابان‌ها کشاندند؛ عده‌ای با برنامه ریزی قبلی این اعتراضات را به آشوب تبدیل کردند و رسانه‌های معاند نیز به آن دامن زدند.

در برخی از دانشگاه‌های مختلف سطح کشور اعتراضاتی از جانب دانشجویان مطرح شد، اما این اعتراضات در بسترهای مختلف صورت گرفت و برخی با بیان شعارهای هنجارشکنانه نظام جمهوری اسلامی ایران و مقدسات را هدف قرار دادند. از این رو برای بررسی ابعاد اعتراضات در بستر دانشگاه‌ها با اصغر عالمیان، عضو هیئت علمی گروه حقوق عمومی دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان به گفت‌وگو پرداختیم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

اعتراض دانشجویان باید در چه بستری بیان شود؟

معتقدم اکثر دانشجویان نسبت به کشور و جامعه احساس مسئولیت می‌کنند، اما هنوز نتوانستیم الگوی روشن و مشخصی برای بیان نقطه نظرات، پیشنهادها، انتقادها و اعتراض دانشجویان ارائه کنیم.

دوازدهم آبانماه ۱۳۷۲ مقام معظم رهبری در دیدار جمعی از دانش‌آموزان و دانشجویان فرمودند: «خدا لعنت کند آن دست‌هایی را که تلاش کرده‌اند و می‌کنند که قشر جوان و دانشگاه ما را غیر سیاسی کنند.» از این رو اگر دانشجو نتواند در عرصه سیاسی کشور اظهار نظر کند به یک جامعه مرده تبدیل خواهیم شد.

شهید بهشتی در تعبیری می‌گوید: «دانشجو باید برای همیشه در مقابل دردهای جامعه حساس بماند». هنوز نتوانستیم یک الگو که بتواند برای جامعه مدل‌سازی کند و به یک نماد پیشتاز برای جامعه تبدیل شود را پیاده‌سازی کنیم تا اگر جامعه قصد اعتراض داشت بداند الگوی دانشگاه چیست.

بعد از فوت خانم امینی که ناراحت کننده و جانکاه بود، از مجامع مختلف تصمیم‌گیر دانشگاه درخواست کردم جلسه و تریبون آزادی برگزار شود تا دانشجویان نقطه نظرات خود را نسبت به این حادثه و پدیده‌های بعد از آن بیان کنند، اما برخی نسبت به این موضوع واهمه داشتند.

انقلاب، جنگ و دفاع مقدس را جوانان مدیریت کردند و اکنون تحولات فناوری را جوانان به وجود آوردند، اما همچنان برخی می‌خواهند در فرآیندهای اجتماعی و سیاسی جوانان کنار باشند؛ عده‌ای بر صندلی‌ها و مناصب تکیه زدند و به جوانان میدان نمی‌دهند.

جوانان و دانشجویان باید صحبت کنند حتی اگر با تندی مطالب خود را بیان کنند اقتضای جوانی آن‌ها است وگرنه دانشجویان و جوانان به کشور علاقمند هستند. ما نیز از حادثه‌ای که برای خانم امینی به وجود آمد متأثر هستیم، اما نباید اجازه دهیم دشمن فوت این خانم را ابزاری برای آشوب در کشور قرار دهد.

معتقدم فضای عمومی دانشگاه‌ها باید فضای گفتمان، گفت‌وگو و تبادل نظر باشد؛ کارشناسان مربوطه حتی پلیس و کارشناسان رسانه باید در این زمینه صحبت کنند تا مدل‌های جنگ روانی که طی هفته‌های اخیر در کشور به وجود آمده تشریح شود.

با توجه به کلیپ‌هایی که در فضای مجازی منتشر شده آیا در دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان اعتراضاتی صورت گرفته است؟

خوشبختانه باتوجه به ارتباط صمیمانه‌ای که بین بدنه دانشجویی و مسئولان دانشگاه وجود دارد اعتراضاتی در یک بستر سالم صورت گرفت و جمعی حدود ۱۵۰ نفره اعتراضاتی داشتند، اما شعارهای ساختارشکن و فضای رادیکالی در دانشگاه به وجود نیامد. در بستری مسالمت‌آمیز شاهد اعتراضاتی مبنی بر اینکه باید نسبت به موضوعات اخیر رسیدگی صورت پذیرد، بودیم.

ارتباط دانشجویان با مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان سیستماتیک و بسته نیست بلکه با تشکل‌ها، کانون‌ها، نشریات و دانشجویان تعامل و ارتباط خوبی وجود دارد. از سال گذشته به صورت هفته‌ای کانون تعامل دانشجو در دانشگاه برگزار می‌شود و موضوعات مختلف را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

اصل ۲۷ قانون اساسی به تشکیل تجمعات بدون حمل سلاح اشاره دارد به نظر شما تا چه اندازه این اصل رعایت می‌شود؟

اصطلاحاً گفته می‌شود اجرای هریک از ظرفیت‌های اصول قانون اساسی در تمام دنیا نیاز به زمان دارد این در حالی است که برخی برای اجرایی شدن هر اصل با تمام ظرفیت را زمانی ۲۵ ساله عنوان می‌کنند. اصل ۲۷ قانون اساسی به آزادانه بودن هر نوع اجتماع و راهپیمایی بدون حمل سلاح به شرط آنکه مخل به مبانی اسلام نباشد، اشاره کرده است.

دانشگاه کارخانه جامعه‌سازی است در زبان عرب به دانشگاه‌ها، جامعه می‌گویند زیرا جامعه از چشمه دانشگاه می‌جوشد و به بطن محیط اجتماع سیر پیدا می‌کند. ما در محیط جامعه و دانشگاه باید مدل اجرایی اصل ۲۷ قانون اساسی را به صورت دقیق اجرا کنیم و واهمه‌ای از اجتماع دانشجویان و راحت صحبت کردن آنها نداشته باشیم. باید بین دانشجویان گفتمان ایجاد شود چرا که باعث رشد دانشجویان می‌شود زیرا آن‌ها مدیران آینده کشور هستند.

می‌توانیم مدلی بر اساس اصل ۲۷ قانون اساسی در کشور تشکیل دهیم به شرط آنکه فضای آزاد را باور داشته باشیم و از صحبت کردن و انتقادات دانشجویان هراسی نداشته باشیم؛ این در حالی است که اگر دانشجو بخواهد دست به توهین و هتک حرمت بزند (چون توهین در قوانین کیفری جرم است) باید با آن برخورد شود.

باید با ایجاد فضای گفتمان و تبادل نظر سالم به دانشجویان در همه موضوعات اقتصادی، فرهنگی، سیاسی، امنیتی و سیاست خارجه فضا بدهیم؛ اگر به دانشجویان فضا داده شود دشمن نمی‌تواند موج‌سواری رسانه‌ای از فضای عمومی دانشجویان داشته باشد زیرا آن زمان آن‌ها می‌دانند حق و باطل کدام است. مشکل این است که باور نداریم می‌توان فضای استاندارد گفتمان آزاد طراحی و اجرا کرد.

نظر شما درباره اظهار نظرهای افراد سرشناس در خصوص اعتراضات اخیر چیست؟

در پروژه آشوب‌های اخیر رهبر معظم انقلاب فرمودند: «این اتفاقات طراحی و مهندسی شده بود» که دقیقاً صحبت‌های ایشان درست و به موقع مطرح شد.

باید توجه داشت در مدل‌های مدیریت فضاهای هیجان زده، صاحبان تریبون از هر طیف و جناح باید عاقلانه‌تر صحبت کنند.

افراد سرشناس طرفدار و تریبون دارند از این رو نباید جامعه را به سمت دو قطبی‌سازی اجتماعی سوق دهیم زیرا دو قطبی‌سازی اجتماعی از دو قطبی‌سازی سیاسی بسیار خطرناک‌تر است چرا که با این اقدام جامعه و مردم را در مقابل یکدیگر قرار می‌دهیم که بدترین نوع آسیب به جمهوریت است.

یکی از این آسیب‌ها بهم خوردن نظام اتحاد است؛ اگر نظام اتحاد و وحدت لایحه‌های اجتماعی دچار آسیب شود وضعیت بد و نابسامانی به وجود خواهد آمد.

وقتی افراد سرشناس مواضعی در این زمینه داشتند نباید آن‌ها را با تندی مورد قضاوت قرار دهیم؛ این‌گونه برخوردها به صلاح نیست؛ مدل مدیریت بحران در فضاهای هیجانی باید عاقلانه باشد. همان‌گونه که امام علی (ع) فرمودند در زمان فتنه مانند بچه شتر باش زیرا نه کمرت آنقدر سفت و محکم است که بار بر روی آن بگذارند و نه آنقدر ضعیف هستی که از تو شیر بدوشند بنابراین باید با احتیاط قدم برداشت و فضا را تحلیل و سپس درباره آن اظهارنظر کرد.

آیا ایجاد محدودیت در فضای مجازی را شیوه صحیحی می‌دانید؟

فضای فیلترینگ و ایجاد محدودیت همیشه اقدام منطقی نیست، اما زمانی که مدیریت زیرساخت یک پیام‌رسان مانند تلگرام، اینستاگرام و توئیتر در اختیار ما نیست دشمنان می‌توانند این بستر را به زنجیره ارتباطی قوی برای آشوب طلبان تبدیل کنند. این تجربه را در ماجرای ۲۵ آبان ۹۸ شاهد بودیم که نرم افزار راهنما (ویز) تمام نقاط حساس و گلوگاه‌های حساس کلان شهرها را در اختیار آشوب طلبان قرار می‌داد.

متأسفانه در بستر فضای مجازی داخلی به حدی قدرت پیدا نکردیم که بتوانیم این موضوع را مدیریت کنیم از این‌رو فضای مجازی و پیام رسان‌های خارجی می‌توانند آشوب گسترده‌ای را در شهرهای کشور ایجاد کنند.

در فضای ناامن سازی و آشوب اگر قدرت زیرساخت‌های پیام رسان قوی باشد و بتوانیم بر آن‌ها غلبه کنیم فیلترینگ اقدام نادرست و اشتباهی است، اما اگر زیرساخت مناسب وجود نداشته باشد دستگاه‌های امنیتی راهی جز فیلترینگ ندارند.

راهکار این است که زیرساخت‌ها را تقویت و برای آن‌های سرمایه‌گذاری کنیم؛ زمانی که قرار است دشمن از ابزار اطلاع‌رسانی به عنوان ابزار جنگی و آشوب استفاده کند کشور راه‌حلی جز آموزش سواد رسانه‌ای به مردم و فراهم کردن زیر ساخت‌های لازم در این زمینه وجود ندارد.

نظر شما در خصوص قطعی اینترنت و زیان‌هایی که به کسب و کارها وارد می‌شود، چیست؟

زیان وارده به کسب و کارهای اینترنتی باید طی فرآیندی توسط وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات جبران شود، اما باید گفت اگر کسب و کارها زیان ببینند و زیان آن‌ها جبران شود بهتر است یا اینکه ایران مانند برخی از کشورهایی که سال هاست درگیر جنگ هستند و امنیت در آن نیست تبدیل شود؟ آن زمان دیگر هیچ فضایی برای کسب‌وکار نیست و بنیاد کسب‌وکار برداشته می‌شود.

کد خبر 610000

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.