عوارضی که پس از ابتلا به کرونا رخ می‌دهد، چیست؟

عوارضی که پس از بیماری کرونا رخ می‌دهد شامل خستگی، مشکلات عصبی و روانی، بیماری‌های قلبی، ذات‌الریه، مشکلات گوارشی، راش پوستی، سندرم دیسترس تنفسی حاد، تنگی نفس و بدن درد می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، عفونت کووید -۱۹ که به عنوان یک مشکل تنفسی شروع می‌شود، اندام‌های اصلی بدن مانند قلب، کلیه، ریه‌ها و حتی معده را تحت تاثیر قرار می‌دهد. برخی افراد تا هفته‌ها، ماه‌ها یا حتی سال‌ها پس از بهبود یافتن از بیماری کووید -۱۹ درگیر علائم مربوط به آن می‌شوند؛ در این صورت فرد دچار کرونای طولانی مدت شده است. در ادامه به بررسی عوارضی می‌پردازیم که پس از عفونت کرونا رخ می‌دهد:

خستگی

معمولاً افرادی که به بیماری کووید -۱۹ مبتلا می‎‌شوند برای یک دوره طولانی دچار خستگی می‌شوند، به طوری که این افراد قادر به انجام کارهای روزمره خود نیستند. سازمان جهانی بهداشت (WHO) خستگی را یکی از اصلی‌ترین عوارض سلامتی پس از عفونت کووید -۱۹ در نظر گرفته است.

مشکلات عصبی و روانی

تاثیر کووید -۱۹ بر سلامت عصبی و روانی بدن کمتر مورد ارزیابی قرار گرفته است. با این وجود علائم عصبی و روانی ناشی از این بیماری شامل سردرد، اختلال توجه، آنوسمی و مه مغزی می‌شود. ممکن است به دلیل آگاهی کمتر افراد نسبت به این علائم، این عوارض برای مدت طولانی‌تری باقی بماند.

بیماری‌های قلبی

از زمان آغاز همه‌گیری کرونا، موارد ابتلا به بیماری‌های قلبی و مرگ‌ومیر ناشی از آن افزایش یافته است. سلول‌های قلب دارای گیرنده‌های آنزیم تبدیل‌کننده آنژیوتانسین هستند که ورود ویروس را تسهیل می‌کند. این اتفاق باعث می‌شود قلب بستر مناسبی برای رشد ویروس باشد و عملکرد آن را مختل کند. افرادی که از بیماری کووید -۱۹ بهبود پیدا می‌کنند در طول یک‌سال پس از آن در معرض بیماری‌های قلبی-عروقی قرار دارند. معمولاً افراد بهبودیافته از بیماری کووید -۱۹ درگیر مشکلاتی مانند درد قفسه سینه، تنگی نفس و تپش قلب می‌شوند.

ذات‌الریه

ذات‌الریه یکی از عوارض ریوی ناشی از بیماری کووید -۱۹ است که در شدیدترین موارد به سندرم زجر تنفسی حاد تبدیل می‌شود. سپسیس یکی دیگر از عوارض احتمالی بیماری کرونا است که به ریه‌ها و دیگر اندام‌های بدن آسیب دائمی وارد می‌کند. در ذات‌الریه ریه‌ها پر از مایع می‌شوند و توانایی آن‌ها برای دریافت اکسیژن محدود می‌شود. علائم رایج این بیماری شامل تنگی نفس، سرفه و خستگی می‌شود.

مشکلات گوارشی

بیماری کووید -۱۹ باعث بروز مشکلات گوارشی مانند دل درد و از دست دادن اشتها می‌شود. افراد زیادی پس از مبتلا شدن به بیماری کووید -۱۹ مشکلات گوارشی را گزارش کرده‌اند.

راش پوستی

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که بیماری کووید -۱۹ باعث بروز راش پوستی می‏‌شود. انواع رایج بثورات پوستی که در طول بیماری کووید -۱۹ مشاهده می‌شود شامل اگزما در نزدیکی گردن و قفسه سینه، بثورات دهانی، کهیر و پیتریازیس رزه‌آ خواهد بود.

سندرم دیسترس تنفسی حاد (ARDS)

گروهی از محقان پس از بررسی بیش از ۴۰۰ بیمار مبتلا به کرونا به این نتیجه رسیدند که ۴۲ درصد افراد با سندرم دیسترس تنفسی حاد (ARDS) به بیمارستان مراجعه کردند. پیشرفت سندرم ARDS یک تهدید بزرگ برای سلامتی در نظر گرفته می‌شود به طوری که افراد مبتلا به آن نمی‌توانند به راحتی نفس بکشند و ممکن است به دستگاه تنفس مصنوعی نیاز پیدا کنند. ARDS اغلب منجر به نارسایی ریه می‎‌شود.

تنگی نفس

تنگی نفس یکی از علائم بسیار رایج بیماری کووید -۱۹ است، زیرا ویروس کرونا بر قلب و ریه تاثیر قابل‌توجهی می‌گذارد بنابراین افراد دچار مشکلات تنفسی می‌‎شوند. تنگی نفس ناشی از بیماری کووید -۱۹ ممکن است تا حد زیادی فعالیت‌های روزمره افراد را مختل کند.

بدن درد

بیماری کووید -۱۹ باعث بروز بدن‌درد می‌‎‏شود، بسیاری از افراد در طول عفونت و پس از آن دردهای طاقت‌فرسایی را در عضلات و ناحیه مفصلی تجربه می‌کنند. این نوع درد ممکن است بر زندگی روزمره افراد تاثیر قابل‌توجهی داشته باشد.

کد خبر 609997

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.