آخرین وضعیت زلزله خوی/ شمار مصدومان به ۴۹۰ رسید

روز چهارشنبه، (سیزدهم مهرماه) در ساعت‌ ۳ و ۵۱ دقیقه، زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۵.۴ ریشتر در عمق‌ ۱۰ کیلومتری زمین، در حوالی «خوی» در استان‌ آذربایجان غربی، اتفاق افتاد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مهدی ولیپور، رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر اظهار کرد: ساعت ۰۳:۵۱ بامداد روز جاری چهارشنبه ۱۳ مهر ماه، زمین لرزه‌ای ۵.۴ ریشتری در محدوده شهرستان خوی رخ داد. هفت روستا از توابع شهرستان خوی متأثر از زمین لرزه بودند.

وی ادامه داد: بر اساس گزارش‌هایی که همکاران ما و تیم‌های امدادی داشتند زمین لرزه موجب ترک خوردگی حدود ۲۰۰ منزل شده است.

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر اظهار کرد: تعدادی از هموطنان نیز در پی وقوع این زمین لرزه و هنگام خروج از منازل دچار مصدومیت‌هایی شدند که همکاران اورژانس و عوامل امدادی ما این موارد را پوشش دادند. همچنین ۱۲ تیم جمعیت هلال احمر در منطقه مستقر است.

آماده‌سازی اماکن عمومی برای اسکان اضطراری

ولیپور با بیان اینکه اماکن عمومی برای اسکان اضطراری افرادی که نیاز به حضور خارج از منازل دارند آماده شده است، گفت: امکانات ما در منطقه است و در اماکن عمومی روستاها آمادگی لازم برقرار شده است. چادرهایی هم مستقر خواهند شد تا اگر نیاز باشد از آن‌ها استفاده کنیم.

مرتضی مرادی‌پور معاون عملیات سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر با بیان اینکه پس از وقوع زمین لرزه برخی منازل خالی از سکنه تخریب شدند، گفت: پس از وقوع این زمین لرزه شاهد قطعی برق، نشت گاز و آب بودیم که اقداماتی برای پاسخگویی به حادثه انجام شد و ارتباط ویدئو کنفرانسی با استان آذربایجان غربی برقرار کردیم. وضعیت قرمز به خوی و سلماس اعلام شد و برای برپایی اردوگاهی با ۵٠ دستگاه چادر در شهر دیزج آمادگی ایجاد شد.

معاون عملیات سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر با بیان اینکه ۱۲ تیم عملیاتی شامل ۶۸ نفر در مناطق متأثر از زمین لرزه در آماده باش هستند گفت: ارزیابی میدانی از ۵٣ شهر و روستا در استان آذربایجان غربی صورت گرفته است. همچنین با توجه به ارزیابی مناطق متأثر در استان آذربایجان شرقی این محدوده بدون صدمات جانی و خسارات مالی بوده است.

تخریب منازل مسکونی

محمدحسن نامی، رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با اشاره به وقوع زمین لرزه ۵.۴ ریشتری در آذربایجان غربی، حوالی خوی اظهار کرد: این زمین لرزه تا کنون حدود ۳۰ پس‌لرزه نیز داشته است.

رئیس سازمان مدیریت بحران با اشاره به پس لرزه‌های رخ داده بعد از وقوع این زمین لرزه اظهار کرد: پس از وقوع زلزله بلافاصله با دستور آقای استاندار تمامی دستگاه‌های خدمات‌رسان در شمال و مرکز استان به حالت آماده‌باش در آمدند و عملیات ارزیابی توسط همکاران بخشداری، دهیاران و هلال احمر صورت گرفت که ترک‌هایی جزئی در برخی واحدهای روستایی گزارش شد.

به گفته رئیس سازمان مدیریت بحران، ۲۵ خانه نیز بین ۵۰ تا ۱۰۰ درصد تخریب شدند.

وی گفت: برق شهر نیز بلافاصله با تلاش همکاران اداره برق وصل شد.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در ادامه از اعلام آماده‌باش به دستگاه‌های امدادی و خدماتی سطح کشور خبر داد و گفت: لازم است که هوشیاری خود را برای آمادگی بیشتر در برابر این دسته از حوادث حفظ کنند. در واقع همواره لازم است که مردم عزیز برای مقابله با حوادث طبیعی آمادگی لازم را داشته باشند. همچنین در راستای خدمت رسانی هر چه سریع‌تر، به تمامی دستگاه‌های امدادی و خدماتی در مناطق تحت تأثیر زلزله اعلام کردیم که تا ۲۴ ساعت آینده در آماده‌باش کامل باشند و تمهیدات لازم را در این خصوص اتخاذ کنند.

مصدومان زمین لرزه خوی به ۴۹۰ نفر رسید

حبیب زاده، رئیس فوریت‌های پزشکی خوی افزود: زمین لرزه ۵.۴ ریشتری صبح ۱۳ مهرماه و پس لرزه‌های متعدد موجب مصدومیت ۴۹۰ نفر شد که از این تعداد ۱۰۰ نفر بستری هستند.

وی گفت: خوشبختانه مورد فوتی گزارش نشده و مصدومانی که جراحات جزئی داشتند سرپایی مداوا و مرخص شدند.

وضعیت شبکه‌های تلفن همراه در مناطق زلزله‌زده

همراه اول اعلام کرده است که آسیبی به شبکه اپراتور اول تلفن‌همراه کشور وارد نشده و هم‌اکنون بدون هیچ‌گونه قطعی و به شکل نرمال در حال سرویس‌دهی به تمامی مشترکان خود در این استان است.

همچنین اعلام شده که دقایقی پس از وقوع زلزله که در عمق ۱۰ کیلومتری زمین گزارش شده است، کارشناسان فنی همراه اول ضمن بررسی وضعیت شبکه این اپراتور در مناطق زلزله‌زده از سرویس‌دهی مناسب شبکه اطمینان حاصل کردند.

این اپراتور اعلام آمادگی کرده همچون گذشته، از طریق رومینگ ملی پذیرای مشترکان سایر اپراتورها در این مناطق باشد.

پایداری شبکه ایرانسل در حوالی «خوی»

اپراتور دوم تلفن همراه هم اعلام کرده که شبکه ایرانسل کاملاً پایدار و در حال خدمت‌رسانی به مشترکان است.

ایرانسل تاکید کرده که با رصد ۱۰۰ درصدی شبکه به صورت ۲۴ ساعته، همواره در حالت آماده‌باش قرار دارد تا در صورت بروز و مشاهده کوچک‌ترین اختلال، آن را برطرف کرده و بهترین و با کیفیت‌ترین خدمات را به مشترکان خود ارائه دهد و آمادگی دارد تا درصورت درخواست اپراتورهای دیگر از طریق رومینگ ملی، میزبان مشترکان آن‌ها نیز باشد.

زمین لرزه خوی در آذربایجان شرقی خسارتی نداشت

محمدباقر هنربر، مدیرکل مدیریت بحران آذربایجان شرقی گفت: اکیپ‌های بازرسی و عملیاتی از نخستین دقایق وقوع زمین لرزه در شهرستان خوی، در شهرستان‌های مرند، شبستر و جلفا در آذربایجان شرقی نیز فعال شدند.

وی اضافه کرد: طبق گزارش‌هایی که از اورژانس و جمعیت هلال احمر شهرستان‌های آذربایجان شرقی گرفته‌ایم، خوشبختانه زمین لرزه هیچ گونه خسارت جانی و مالی در آنها بر جا نگذاشته است.

وی ادامه داد: اکیپ‌های بازرسی را در نخستین دقایق وقوع زمین لرزه به مناطق حاشیه نشین تبریز از قبیل ایده لو نیز اعزام کردیم که خوشبختانه تاکنون گزارشی از خسارت در این مناطق نیز دریافت نکرده‌ایم.

مدیرکل مدیریت بحران آذربایجان شرقی اظهار کرد: البته مردم تبریز و شهرستان‌های نزدیک به کانون زمین لرزه به دلیل وحشت ناشی از وقوع آن خانه‌های خود را ترک کردند.

خسارت منازل مسکونی خوی بر اثر زلزله از ۱۰ تا ۵۰ درصد است

حجت رستمی، رئیس جمعیت هلال احمر خوی با بیان اینکه حدود ۲۰۰ منزل مسکونی بر اثر زمین لرزه ۵.۴ ریشتری بامداد امروز دچار خسارت شدند، افزود: بیشتر خسارت منازل مسکونی در این زمین لرزه، ترک دیوار بوده است.

وی اضافه کرد: ۱۲ تیم ارزیابی برای بررسی کامل وضعیت منطقه زلزله در شهرها و روستاهای مختلف این شهرستان حضور یافته و بررسی‌های خود را برای برآورد دقیق میزان خسارت و آسیب دیدگی منازل مسکونی و دیگر اماکن آغاز کرده‌اند.

کد خبر 609924

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.