سیاست آگاهی‌رسانی و تبلیغی مدونی در کشور وجود ندارد/ ضرورت راه‌اندازی کرسی‌های آزاداندیشی

یک کارشناس مسائل سیاسی، راهکار جلوگیری از تکرار رخدادهای اخیر را دوری از خط قرمزهای بیهوده دانست و گفت: در حوادثی که طی هفته‌های اخیر رخ داد، نیروهای انتظامی و امنیتی تلاش کردند با کمترین هزینه‌ مادی و معنوی، فضای جامعه را کنترل کنند.

زهیر اصفهانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درخصوص اتفاقات و اعتراضات اخیر در کشور اظهار کرد: مهم‌ترین موضوعی که از واکاوی مسائل در دو سه هفته گذشته مشخص می‌شود، این است که پس از گذشت ۴۴ سال از پیروزی انقلاب اسلامی هنوز برنامه مدون و مشخصی در زمینه سیاست‌های تبلیغاتی و رسانه‌ای وجود ندارد.

وی بر لزوم عملکرد آفندی در رخدادهای رسانه‌ای، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی به جای پدافندی تاکید کرد و افزود: در اتفاقاتی که طی سال‌های اخیر رخ داده است، نوعی تعلل در مسائل دیده می‌شود، زیرا پس از آنکه موضوع از زبان رسانه‌های غربی و معاند بیان شد در رسانه‌های داخلی به آن واکنش نشان می‌دهیم.

این کارشناس مسائل سیاسی، استفاده از واژه‌هایی مانند انقلاب زنان و آزادی را هدفمند عنوان کرد و گفت: موضوع قابل تأمل در این جریان استفاده از احساسات هیجانی نوجوانان به ویژه قشر سنی ۱۵ تا ۲۲ سال است، در شعارهای این اعتراضات بر خلاف انتظارات مسائل معیشتی به چشم نمی‌خورد بلکه بیشتر شعارها به سمت مسائل اصل نظام و مواردی از این دست بود.

اطلاع‌رسانی ناکافی در برابر همکاری گسترده رسانه‌های بیگانه

وی با اشاره به تلاش دشمن برای سوءاستفاده از کم‌آگاهی جامعه نسبت به تاریخ معاصر تاکید کرد: همکاری گسترده‌ای بین شبکه‌های رسانه‌ای معاند و بیگانه شکل گرفته است و هر یک از این رسانه‌ها تلاش می‌کنند در یک پازل جداگانه اما با استفاده از تکنیک القای غیرمستقیم به مسائل بپردازند.

اصفهانی، تلاش برخی مسئولان و رسانه‌های داخلی برای اطلاع‌رسانی در این زمینه را در برابر موج تبلیغاتی گسترده دشمن، ناکافی توصیف کرد و گفت: پیش از آنکه دشمن بحرانی را در جامعه شکل دهد، ضروری است سیاست‌گذاران عرصه فرهنگی و تبلیغی جواب‌گوی شبهات و پرسش‌های احتمالی افکار عمومی باشند، درحالی‌که به طور معمول منتظر می‌شوند تا دشمن به مشکلات و مسائل دامن زند و پس از آن در مقام پاسخ‌گویی برآیند.

وی نقش گروه‌های متضاد و مخالف در عقبه خارج‌نشین اعتراضات را قابل توجه عنوان کرد و ادامه داد: در تجمع‌های اعتراضی خارج از کشور افرادی از جناح‌های مختلف سلطنت‌طلب تا تجزیه‌طلب شرکت می‌کنند که این موضوع حتی در پهنه ملی و علقه‌های ناسیونالیستی قابل هضم نیست و نشان می‌دهد که جریان خارج نشین معترض نیز از حدود و کیفیت انتظارات خود آگاه نیست.

ضرورت پذیرش و هم‌صدایی دیدگاه‌های مختلف

این کارشناس مسائل سیاسی، اجرای سیاست جذب حداکثری و دفع حداقلی را برای حل مسائل ایجاد شده راهگشا بیان کرد و یادآور شد: باید پذیرفت که شاید افراد با گرایش‌های فکری، آئینی و فرهنگی مختلفی در کشور ما وجود داشته باشند اما در برهه‌های حساس مانند هشت سال دفاع مقدس، شرکت در مراسم تشییع سردار حاج قاسم سلیمانی یا تهدیدهای نظامی و اقتصادی، همه افراد با همه دیدگاه‌ها در دفاع از مام میهن با همدیگر یک صدا و یک هدف هستند.

وی با تاکید بر اینکه نباید سعی کنیم افراد را به بهانه اختلاف سلیقه از خودمان دور سازیم، گفت: این اشتباه باعث می‌شود که دشمن از اختلاف سلیقه‌ها بیشترین بهره‌برداری را برای تفرقه انجام دهد، بنابراین همان‌گونه‌که رهبر معظم انقلاب بر راه‌اندازی کرسی‌های آزاداندیشی تاکید داشتند، باید باب گفت‌وگو در کشور بیش از پیش باز شود.

اصفهانی، یکی از مشکلات کنونی جامعه را ضعف گفتمان معرفی کرد و افزود: کارشناسان علوم ارتباطات بر این باورند که هر گاه خرد گفت‌وگو در یک جامعه بارور شود، مردم به پیروزی و سعادت می‌رسند، این در حالی است که ظرفیت گفت‌وگو در جامعه ما هنوز پخته و بارور نشده و لازم است که این ظرفیت را در همه افراد، جناح‌ها، گروه‌ها و باورهای مختلف افزایش دهیم تا به دور از هرگونه اهانت بتوانیم حرف منتقد را بشنویم.

کنترل اتفاقات با حداقل هزینه‌های مادی و معنوی

وی راهکار جلوگیری از تکرار چنین رخدادهایی را دوری از خط قرمزهای بیهوده معرفی کرد و گفت: برخی افراد در هنگام انتقاد ظرفیت بسیار پایینی از خود نشان می‌دهند؛ با وجود این در اتفاقاتی که به تازگی رخ داد نیروهای انتظامی و امنیتی تلاش کردند با کمترین هزینه‌های مادی و معنوی وارده به معترضان، فضای جامعه را کنترل کنند.

اصفهانی با اشاره به احتمال قربانی شدن افراد در چنین فتنه‌هایی خاطرنشان کرد: یکی از اقدامات بجا و قابل تقدیر دولت جدید، پس گرفتن شکایت از رسانه‌ها بود، اکنون نیز لازم است با تقویت این رویکرد و دادن میدان‌عمل به نسل جوان، پویا و آینده‌دار کشور اجازه ندهیم که فریب رسانه‌های استکبار را بخورند و به راه کج کشیده شوند.

وی نقش رسانه ملی در جلوگیری از تکرار چنین وقایعی را بسیار قابل توجه دانست و اظهار کرد: تغییر مرجع خبری و کسب اخبار از طریق رسانه‌های خارج از کشور، آفت بسیار بدی است زیرا آن‌ها با استفاده از تکنیک‌های مختلف تبلیغاتی مانند اقناع فریب، مردم ما را دچار تفرقه و سردرگمی کرده‌اند و به همین دلیل رسانه ملی اکنون باید نقش خود را در زمینه اعتمادسازی انجام دهد.

این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به لزوم تدوین دکترین مشخص در زمینه سیاست‌های تبلیغاتی و رسانه‌ای گفت: این راهکار باعث می‌شود که در هنگام بحران و فتنه، رسانه‌های داخلی دچار خودسانسوری بیهوده نشوند و اخبار و اطلاعات را به موقع و سریع در اختیار مردم کشورمان قرار دهند، بنابراین مهم‌ترین مرجع تدوین چنین دستورالعمل‌هایی، شورایعالی انقلاب فرهنگی است که به ویژه در مسائل فرهنگ و ارتباطات می‌تواند نقش بسزایی در این زمینه از خود نشان دهد.

وی یادآور شد: مسئولان قوای سه‌گانه با همراهی شورای عالی انقلاب فرهنگی و نهادهای تأثیرگذار امنیتی و انتظامی با هماهنگی و تدبیر به روز لازم است که سیاست‌ها و اصولی را تدوین کنند تا در اتفاقات و در مسائلی که جامعه با هجمه تبلیغاتی دشمن و پروپاگاندای سیاسی و اجتماعی روبه‌رو می‌شود، دچار تفرقه و تزلزل چند وجهی اظهار نظر آرا و اندیشه‌ها و آسیب به اتحاد و امنیت کشور نشود.

کد خبر 609888

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.