با این روش‌ها از شر دندان درد خلاص شوید

دلایل دندان درد می‌تواند متنوع باشد که حتماً برای پیدا کردن علت این درد باید از یک دندانپزشک کمک بگیرید.

بارها دیده شده که افراد در ساعاتی از شب و حتی بامداد با شکایت از دندان درد به مراکز دندانپزشکی شبانه روزی مراجعه می‌کنند. دلایل دندان درد می‌تواند متنوع باشد که حتماً برای پیدا کردن علت این درد باید از یک دندانپزشک کمک بگیرید. اما اگر بنابر هر دلیلی امکان مراجعه به مراکز دندانپزشکی را ندارید می‌توانید با روش‌های زیر به صورت موقت از شر دندان درد خلاص شوید.

مصرف مسکن‌های بدون نسخه

یکی از سریع‌ترین روش‌ها برای درمان دندان درد، مصرف مسکن‌های بدون نسخه مانند استامینوفن، ژلوفن، ایبوپروفن و … است. این مسکن‌ها مثل آب روی آتش عمل می‌کنند و به زودی دندان درد شما را کاهش می‌دهند. البته این روش درمان در صورتی پیشنهاد می‌شود که به دندانپزشک دسترسی ندارید و تکرار استفاده از این مسکن‌ها بدون تجویز پزشک به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.

از ژل دندان درد استفاده کنید

ژل های دندان درد حاوی موادی هستند که در مسکن‌های خوراکی وجود دارد. یکی از رایج‌ترین ژل ها برای تسکین دندان درد، قطره دنتول است که با بی حس کردن دهان و دندان منجر به تسکین موقتی دندان درد می‌شود.

شستشوی دهان با آب نمک

غرغره کردن آب نمک با آب ولرم دو مزیت دارد که عبارتند از:

  • به از بین رفتن باکتری‌های بد دهان و دندان کمک می‌کند.
  • التهاب لثه را کاهش می‌دهد.

همین دو مزیت منجر به تسکین دندان درد می‌شود. توصیه می‌شود که هر دو ساعت یکبار دهان خود را با آب نمک ولرم شستشو دهید.

با این روش‌ها از شر دندان درد خلاص شوید

از کمپرس یخ استفاده کنید

کمپرس یخ را روی بخشی از گونه که احساس درد دندانی دارید به مدت ۵ دقیقه قرار دهید؛ این کار باعث کاهش درد دندانی تا رسیدن به مراکز دندانپزشکی می‌کند.

چای نعناع بنوشید

نوشیدن هر نوع چای ای اعم از چای نعناع به دلیل خاصیت آرام بخشی که دارند می‌توانند منجر به تسکین دندان درد شوند. برای درمان دندان درد با چای نعناع بهتر است اجازه دهید چای سرد شود و آن را بنوشید یا در داخل دهان بچرخانید و سپس آن را قورت دهید.

شایان ذکر است که نوشیدن چای نعناع برای زنانی که در ایام بارداری دچار دندان درد شده‌اند می‌تواند مناسب باشد.

میخک معجزه می‌کند!

از گذشته‌های بسیار دور از گیاه میخک به عنوان یک روش گیاهی به منظور تسکین درد و آرام بخشی استفاده می‌شد. حتی اکنون نیز بسیاری از داروهای گیاهی و مسکن‌ها نیز حاوی میخک هستند.

علاوه بر خود میخک می‌توانید از روغن آن نیز به منظور تسکین دندان درد استفاده کنید. به این ترتیب که این روغن را به لثه دندانی که احساس درد دارید بزنید؛ در عرض چند دقیقه شاهد تسکین درد به طرز معجزه آسایی خواهید بود.

عصاره وانیل

وانیل نوعی ضد التهاب طبیعی است که در تسکین دندان درد نیز می‌تواند موثر باشد. برای این منظور مقداری از عصاره وانیل را به روی دندان و لثه‌ای که درد می‌کند بزنید و کمی مالش دهید.

سیر یک آنتی بیوتیک طبیعی است

علاوه بر اینکه از سیر برای خوش طعم کردن غذاها استفاده می‌شود این ماده خاصیت درمانی بسیاری نیز دارد. در واقع سیر به عنوان یک آنتی بیوتیک قوی و طبیعی شناخته می‌شود. برای درمان دندان درد با سیر، آن را له کنید و سپس آن را روی دندانی که درد می‌کند قرار دهید.

با این روش‌ها از شر دندان درد خلاص شوید

پیاز

یک تکه پیاز خام را روی دندانی که درد می‌کند قرار دهید پس از چند دقیقه دندان درد شما به طرز چشمگیری کاهش پیدا می‌کند. پیاز به دلیل خاصیت ضد میکروبی که دارد در کنترل و تسکین درد بسیار موثر است. بسیاری بر این باورند که پیاز از بسیاری از داروها و مسکن‌ها نیز قوی‌تر است و برای درمان آبسه و مشکلات دندانی بسیار موثر است.

اگر با این روش‌ها موفق به تسکین دندان درد نشدیم چه کنیم؟

در اکثر مواقع این روش‌ها می‌توانند شما را حداقل برای ساعاتی از شر دندان درد خلاص کنند. اما در برخی شرایط شدت دندان درد چنان شدید است که هیچکدام از این روش‌ها موثر نیستند یا خیلی زود تاثیر خود را از دست می‌دهند. در این صورت تنها راه حل شما مراجعه به مراکز دندانپزشکی است.

خوشبختانه برخی از مراکز دندانپزشکی به عنوان مرکز دندانپزشکی ۲۴ ساعته و شبانه روزی فعالیت می‌کنند و برای تسکین دندان درد در هر ساعت از شبانه روز می‌توانید به این مراکز مراجعه کنید. اگر کودک و فرزند دلبند شما هم دچار دندان درد شده است می‌توانید به متخصص دندانپزشکی کودکان که در این مراکز فعالیت دارند مراجعه کنید.

شایان ذکر است که خدمات مراکز دندانپزشکی شبانه روزی تنها محدود به خدمات درمانی نمی‌شود بلکه در این مراکز کلیه خدمات دندانپزشکی اعم از ارتودنسی، ایمپلنت، کامپوزیت، جرم گیری و … با قیمتی مناسب ارائه می‌شود.

کد خبر 609764

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.