رویکرد سیاسی آژانس بین المللی انرژی اتمی

یک عضو پیشین تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای، ریشه اصلی اختلافات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با ایران را مسئله جوهری و تعارض پارادایمی دانست و گفت: این تعارض به هیچ عنوان حل نخواهد شد مگر در شکل بازدارندگی که تاکنون تلاش کردیم در این مسیر پیش برویم.

ابوالفضل ظهره‌وند در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در خصوص مسائل ایران با آژانس انرژی اتمی اظهار کرد: مشکلات آژانس با کشور ما را می‌توان در ادامه مسئله غرب و آمریکا دانست زیرا وظیفه ذاتی آژانس رسیدگی به مسائل فنی و حقوقی اعضا است اما سال‌ها است که در زمین آمریکا بازی و به عنوان ابزار این کشور برای دستیابی به اهداف خود عمل می‌کند.

وی با اشاره به اینکه مسئله ایران با آژانس نقطه پایانی ندارد، افزود: مسئولان آژانس بارها اعلام کرده‌اند که برای اینکه مسئله ایران را پایان یافته تلقی کنند باید متقاعد شوند، این موضوع بارها تکرار شده و همچنان قابل تکرار است و هیچ کشوری نخواهد توانست به این ادبیات پاسخ دهد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل ریشه اصلی اختلافات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با ایران را مسئله جوهری و تعارض پارادایمی دانست و گفت: این تعارض به هیچ عنوان حل نخواهد شد مگر در شکل بازدارندگی که تاکنون تلاش کردیم در این مسیر پیش برویم یا در شکل فروپاشی و تسلیم عمل کنیم.

وی با تاکید بر پایبندی دائم ایران به مسئله پادمان یادآور شد: موضوع پادمان که از سوی ایران مطرح شده، همان قوانین و مقررات اساسنامه‌ای آژانس و همچنین مأموریت‌های این نهاد است اما آنها در مقابل پروتکل الحاقی را مطرح می‌کنند که این مقوله هیچ‌گاه پایانی ندارد و در چهارچوب آن می‌توانند هر زمان و هر مکانی که به فعالیتی مشکوک شدند، خواستار انجام بازرسی از آن منطقه شوند.

ظهره‌وند با انتقاد از تعریف پروتکل الحاقی برای کشورهای فاقد بمب هسته‌ای تصریح کرد: کشورهای دارای بمب هسته‌ای هیچ‌گاه مورد بازرسی و نظارت قرار نمی‌گیرد و این تبعیض برخاسته از روح ان‌پی‌تی و ذات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است زیرا کشور ما برای فعالیت صلح‌آمیز با مشکل روبه‌رو است در حالی که برخی کشورها در حال ساخت بمب هسته‌ای تاکتیکی هستند و این آپارتاید هسته‌ای نه تنها برای ما بلکه برای همه کشورها مشکل‌ساز شده است.

وی سهم ایران از کل فعالیت‌های هسته‌ای در جهان را کمتر از حدود نیم درصد دانست و گفت: بیش از ۳۰ درصد بازرسی‌ها از کشور ما انجام می‌شود به همین دلیل معتقدم برجام یک توافق نیست بلکه پروژه براندازی است زیرا به محض اینکه این توافق نتواند خواسته‌های آمریکایی‌ها را تأمین کند همواره با مشکل کنونی روبه‌رو است.

بازی کنترل ایران در قالب توافق هسته‌ای

این کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به اینکه در چهارچوب دیپلماسی هسته‌ای همواره آمادگی خود را برای مذاکره اعلام کرده است، ادامه داد: نفس مذاکره به این معنا نیست که مثل دوره قبل منافع مالی را به باد دهیم زیرا هدف غرب نه تنها محدود کردن ظرفیت هسته‌ای ایران است بلکه توانمندی‌های موشکی، هنجاری، ژئوپولتیکی و منطقه‌ای را نشانه گرفته است و تلاش می‌کند که از این طریق ایران را کنترل کند.

وی درباره مسئله کنونی آژانس انرژی اتمی با فعالیت‌های هسته‌ای ایران خاطرنشان کرد: پروژه غرب در پرونده هسته‌ای ما روشن است و باید بسیار هوشمند باشیم تا بازی‌های گذشته را انجام ندهیم از جمله ابهام مطرح شده درباره منشأ بقایای ذرات یافت شده اورانیوم در سه سایت هسته‌ای قدیمی در شرایطی که مقامات رژیم صهیونیستی، ادعای وجود جاسوس و انجام فعالیت‌های خرابکاری در سایت‌های هسته‌ای ما را مطرح می‌کند.

ظهره‌وند هدف آژانس انرژی اتمی از ایرادات مطرح شده درباره پرونده هسته‌ای را ادامه دور باطل صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها دانست و گفت: کشور ما در چهارچوب پادمان و بازرسی‌ها فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای خود را ادامه می‌دهد، سایت‌های هسته‌ای فعال نیز مشخص و بازرسی پادمانی در جریان است زیرا دوربین‌هایی که در چهارچوب پادمان کار نظارتی خود را انجام می‌دهند.

وی افزود: ادعای کشف ذرات اورانیوم غنی شده از سوی کشورهایی که دارای تعداد زیادی کلاهک هسته‌ای هستند، سیاستی برای ضربه زدن به استقلال ما است، بنابراین باید افکار عمومی را روشن کنیم که ایرادات آژانس به پرونده هسته‌ای سیاسی است زیرا وظیفه اصلی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی کمک‌های علمی، فنی و تکنولوژی به کشورهای عضو است و در صورت نیاز می‌تواند از آژانس خارج شود.

دیپلماسی رفع ابهامات و ایجاد شفافیت

این کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به تلاش‌های ایران برای دستیابی به انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای گفت: فعالیت‌های هسته‌ای ما با ورود قاچاقی برخی قطعات مورد نیاز و مهندسی معکوس آنها در داخل کشور آغاز شد، ممکن است برخی از این قطعات نیز آلوده باشد اما غربی‌ها در اظهارنظرهای خود بارها اعلام کرده‌اند که تا زمان تلاش ما برای خودکفایی در این مسیر آرامش نخواهند داشت.

وی سیاست بازی گربه با کاموا را راهکار دشمنان برای سرگرم کردن ایران به مذاکرات هسته‌ای دانست و ادامه داد: نوع دیپلماسی که تاکنون در پرونده هسته‌ای تجربه کردیم مثل بازی گربه با یک گلوله کاموا بود، در حالی که دیپلماسی به معنای رفع ابهامات و ایجاد شفافیت است و باید امکان فضاسازی و عرصه بازی شیطنت‌آمیز را از طرف مقابل گرفت.

ظهره‌وند ایستادگی دولت در برابر زیاده‌خواهی غرب در پرونده هسته‌ای و مطرح کردن مطالبات خود را گام مثبتی برای خروج پرونده هسته‌ای از بیراهه مذاکرات قبل دانست و تصریح کرد: ادامه این بازی در تله سیاسی غرب نتیجه خوبی نداشت و اکنون در کنار رویکرد جدیدی که دولت در پیش گرفته است باید افکار عمومی را توجیه کنیم که بدانند فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ما آنقدر شفاف است که می‌توانیم به جای دوربین‌های آژانس در چهارچوب پروتکل الحاقی، دوربین‌های رسانه ملی را در سایت‌ها نصب کنیم تا مردم این فعالیت‌ها را مشاهده کنند.

وی نظارت بر فعالیت‌های هسته‌ای را بهانه غرب برای نفوذ به سایت‌های نظامی، فعالیت‌های پهپادی و سایت‌های موشکی کشور دانست و گفت: دشمنان با پوشش‌های مختلف تلاش می‌کنند مکان سایت‌های جدید هسته‌ای را کشف کنند و مردم باید از پشت پرده ابهامات مذاکرات هسته‌ای آگاه شوند.

خطر ظرفیت‌های نرم‌افزاری و اراده هسته‌ای ایران

این کارشناس مسائل بین‌الملل با تاکید بر اینکه هدف فعالیت صلح‌آمیز هسته‌ای ایران تولید بمب نیست، اظهار کرد: مرز فعالیت صلح‌آمیز با تولید بمب تنها به اندازه یک اراده است، مانند تکنولوژی ساختن چاقو که هر کشوری آن‌را در اختیار داشته باشد می‌تواند از آن بهره‌برداری کند البته غرب از این موضوع آگاه است که ایران به دنبال بمب هسته‌ای نیست زیرا اگر بتوانیم دو بمب هسته‌ای بسازیم، آنها پنج هزار بمب از پیش آماده دارند که می‌توانند از آن بر ضد ما استفاده کنند.

وی ویژگی جمهوری اسلامی را تفکر انقلاب دانست و افزود: این تفکر آنها را در سوریه و یمن و دیگر مناطق دنیا دچار مشکل کرده است بنابراین ظرفیت ما نه در تولید سخت‌افزار بلکه در حوزه نرم‌افزار است اما کشورهایی که ایران را به بمب هسته‌ای تهدید می‌کنند نگران ایجاد اراده‌ای هسته‌ای در کشور هستند که به خودی خود بازدارندگی ایجاد خواهد کرد.

ظهره‌وند هدف اصلی دشمنان از ایجاد پیچیدگی در پرونده هسته‌ای دانست و گفت: ادبیاتی که در این زمینه به کار می‌برند این است که باید ایران یک غروب هسته‌ای داشته باشد نه طلوع هسته‌ای زیرا تأیید فعالیت صلح‌آمیز هسته‌ای آغاز راه است و ایجاد هم‌جوشی هسته‌ای امکان مدیریت بالای این تکنولوژی و استفاده از آن برای فعالیت‌های جدید را می‌دهد.

وی یادآور شد: در صورتی که کشوری نتواند فعالیت صلح‌آمیز هسته‌ای را در تمام درجه‌ها انجام دهد، نمی‌تواند به هم‌جوشی برسد به عبارت دیگر دست‌یابی به فناوری ساخت موشک اسکات، مقدمه تولید موشک ماهواره‌بر خواهد بود به همین دلیل غربی‌ها با فروش بمب به هسته‌ای به ایران مخالف نیستند اما خواستار توقف دست‌یابی ما به فناوری هسته‌ای هستند.

کد خبر 609726

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.