کام آتش‌نشانان کرج همچنان تلخ است...

امسال روز آتش‌نشان در حالی پشت سر گذاشته شد که آتش‌نشانان کرج، همچنان در انتظار تصویب تمام بندهای لایحه‌ بهبود اوضاع معیشتی و شغلی خود هستند؛ آن‌ها تاکید دارند که از سال گذشته تاکنون، مدیریت شهری کرج به وعده‌های خود پایبند نبوده‌ و هیچ گام مثبتی برای بهبود وضعیت معیشتی آن‌ها برنداشته‌ است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، آتش‌نشان بودن شغلی پرزحمت، سخت و زیان‌آور است که علاوه بر بعضی آیتم‌های جسمانی و روحی، علاقه فرد را می‌طلبد؛ لذا اکثر آتش‌نشانان با عشق و علاقه وارد این شغل سخت می‌شوند و صابون تمام خطرها را به تن می‌زنند، اما گاهی نابرابری‌ها در برخورداری از حقوق و مزایا، مشکلاتی برای آنان به وجود می‌آورد که انگیزه‌شان را در انجام فعالیت و مأموریت‌ها کم‌رنگ می‌کند.

آتش‌نشانان کرج طی ادوار گذشته چندین مرتبه با تشکیل تجمعاتی مقابل ساختمان شورای اسلامی شهر یا شهرداری کرج، خواستار احقاق حق و حقوق خود و رفع تبعیض‌ها بودند و از مدیریت شهری خواستار تحقق حقوقی همچون حق حریق، اضافه کاری و رعایت عدالت شدند؛ سال گذشته به دنبال اعتراض جمعی از کارکنان این سازمان در شورای اسلامی شهر کرج، مصطفی سعیدی‌سیرایی، شهردار وقت کرج در چهل‌ویکمین صحن علنی شورا با بیان اینکه در این دوره از مدیریت شهری اهتمام ویژه‌ای برای رفع مشکلات آتش‌نشانان وجود دارد، زیرا آن‌ها برای حفظ ایمنی و آرامش شهروندان از جان خود می‌گذرند، اظهار کرده بود: تلاش داریم در چهارچوب قانون و با استفاده از امکانات موجود، مشکلات آتش‌نشانان رفع شود.

مریم قهرمانی‌صارم، عضو شورای اسلامی شهر کرج نیز سال گذشته گفته بود برای معیشت آتش‌نشانان علاوه بر لزوم اجرای قوانین کشوری، باید مدیریت شهری نیز تعاملات زیادی با سازمان شهرداری‌ها داشته باشد و از وزارت کشور مصوبات و اجازه اجرای بعضی قوانین را بگیرد تا بتوان در مسکن و معیشت نیروهای آتش‌نشان ورود پیدا کرد؛ این در حالی است که به گفته کارکنان سازمان آتش‌نشان کرج، از سال گذشته تاکنون مسئولان مدیریت شهری به وعده‌های خود عمل نکرده‌اند و تاکنون گام مثبتی برای بهبود وضعیت معیشتی آن‌ها برنداشته‌اند.

منوچهر غفاری، سرپرست وقت شهرداری کرج نیز امسال در آستانه روز آتش‌نشان، تاکید کرده بود که مجموعه مدیریت شهری اهتمام ویژه‌ای برای حمایت از آتش‌نشانان دارد و بخشی از تلاش‌های صورت گرفته در قالب تصویب لایحه ارتقای معیشت آتش‌نشانان به ثمر نشسته است، زیرا آنها نمونه بارز قهرمانان بی ادعا هستند که در زمان وقوع حوادث، با ایثار و ازخودگذشتگی بالاترین خطرات را به جان می‌خرند تا کمترین آسیب به همشهریانی که به هر دلیل دچار خسارت شده‌اند، وارد شود.

پیش از این نیز در پی تجمعات آتش‌نشانان، مجموعه مدیریت شهری وعده رفع مشکلات در چهارچوب قانونی را داده بود و حالا مصوبه شهرداری کرج مبنی بر ارتقای معیشت آتش‌نشانان در انتظار تأیید شورا و کمیته انطباق است تا به مرحله اجرا برسد.

تصویب ۴ بند از لایحه ارتقای معیشت آتش‌نشانان

علی قاسمپور، رئیس شورای اسلامی شهر کرج اظهار می‌کند: مجموعه مدیریت شهری در این دوره اهتمام ویژه‌ای برای حمایت از آتش‌نشانان دارد و بخشی از تلاش‌های صورت گرفته در قالب تصویب لایحه ارتقای معیشت آتش‌نشانان به ثمر نشسته است که امیدواریم با حمایت شورای ششم این روند ادامه داشته باشد.

وی با بیان اینکه چهار بند از لایحه ارتقای معیشت آتش‌نشانان به تصویب رسیده و در کمیته انطباق فرمانداری نیز مورد تأیید قرار گرفته است، اظهار امیدواری کرد: شورای ششم بتواند بخش از زحمات آتش‌نشانان کرجی را جبران کند.

رئیس شورای اسلامی شهر کرج با بیان اینکه آتش‌نشانان شجاعانه، مقتدرانه و ایثارگرانه دل به خطر می‌زنند تا جان و مال مردم آسیب نبیند، می‌افزاید: نام آتش‌نشان با فرهنگ ایثار و شهادت گره خورده؛ جنس کار آتش‌نشانان ایثار، شجاعت و از خودگذشتگی است و بی‌شک تا زمانی که به مردم خدمت می‌کنند، سربلند خواهند بود.

وی با بیان اینکه معضل دیگری که برای ارائه خدمات کارکنان آتش‌نشانی وجود دارد، کمبود تجهیزات کافی و به‌روز است، ادامه می‌دهد: در این راستا به‌روزرسانی امکانات و تجهیزات سازمان آتش‌نشانی ضروری است، باید امکانات و تجهیزات نیروهای آتش‌نشان به گونه‌ای باشد که آن‌ها در زمان حوادث و در طول خدمت با کمترین خطر مواجه شوند.

کام آتش‌نشانان کرج همچنان تلخ است..

قاسمپور خاطرنشان می‌کند: شورای اسلامی شهر کرج آمادگی لازم برای دریافت لوایحی در این خصوص را دارد تا بتواند حمایت خود را از نیروهای ایثارگر آتش‌نشان افزایش دهد.

رفع مشکلات آتش‌نشانان در فضای تعامل

محمد یساولی، سرپرست سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کرج با بیان اینکه فداکاری‌ها و جانفشانی‌های آتش‌نشانان همواره مورد سپاس و تکریم مردم است، اظهار می‌کند: رفع دغدغه آتش‌نشانان در اولویت کاری سازمان قرار دارد و بدون شک در فضای تعامل و گفت‌وگو بستر لازم برای احقاق حق آنها فراهم می‌شود.

وی با بیان اینکه تلاش و ازخودگذشتگی آتش‌نشانان بر کسی پوشیده نیست و تا حد امکان برای بهبود شرایط کاری آن‌ها تلاش خواهیم کرد، می‌افزاید: مشکلات همکاران آتش‌نشانی به یک‌باره ایجاد نشده است، لذا امکان رفع مشکلاتشان در زمان کوتاه وجود ندارد.

سرپرست سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کرج خاطرنشان می‌کند: درحال‌حاضر ۵۶۸ نیروی عملیاتی در ۳۲ ایستگاه آتش‌نشانی به شهروندان خدمات‌رسانی می‌کنند، البته این سازمان به صد خودروی آتش‌نشانی سبک، نیمه‌سنگین و سنگین مجهز است و در صورت اضافه شدن سه دستگاه خودروی جدید، آتش‌نشانی کرج در این حوزه به استانداردهای کشوری می‌رسد.

وی با بیان اینکه بخشی از خودروهای آتش‌نشانی کرج در آستانه استهلاک قرار دارد، تاکید می‌گوید: حدود ۴۰ درصد از خودروهای آتش‌نشانی عمری حدود ۱۵ سال دارد و باید اورهال شود، همچنین برای رسیدن به استانداردهای کشوری باید سه ایستگاه جدید به ایستگاه‌های موجود اضافه شود.

یساولی ادامه می‌دهد: تا سال ۱۴۰۴ حدود ۴۰ درصد از نیروهای آتش‌نشانی کرج بازنشسته می‌شوند و باید از اکنون برای جایگزین کردن نیروهای جدید اقدام شود، در غیر این صورت با کاهش نیروی انسانی و افت کیفیت خدمات مواجه خواهیم شد؛ البته آموزش هر نیرویی که جذب این سازمان می‌شود، حدود یک سال و نیم زمان نیاز دارد و به همین دلیل باید به‌طورجدی به فکر جذب نیروهای جدید باشیم.

وی با بیان اینکه طبق استانداردهای کشوری به ازای هر ۲۵۰۰ نفر باید یک آتش نشان، به ازای هر ۱۷ هزار و ۵۰۰ نفر یک خودروی عملیاتی و در هر ۱۵۰ متر یک شیر هیدرانت وجود داشته باشد، خاطرنشان می‌کند: تاکنون ۵۳ شیر هیدرانت در مناطق مختلف شهر نصب شده است و به دنبال اضافه کردن شیرهای جدید هستیم تا در صورت وقوع حوادث، سرعت خدمات رسانی بالا برود.

کد خبر 609687

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.