ماه در وضعیت حضیض مداری قرار می‌گیرد

کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان گفت: ممکن است تصور کنید ماه به هنگام طلوع و غروب بسیار بزرگ‌تر و نزدیک‌تر است که درواقع چنین نیست و این خطای دید است که ماه هنگام نزدیک شدن به افق بسیار بزرگ‌تر از آنچه که واقعاً هست به نظر می‌رسد.

فاطمه فخرایی‌فرد در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: سه‌شنبه _دوازدهم مهر_ ماه ساعت ۲۰:۰۳ در موقعیت صورت فلکی جدی به نزدیک‌ترین نقطه در مدار چرخش خود به دور زمین خواهد رسید و کمی بزرگ‌تر از زمان‌های دیگر به نظر می‌رسد. فاصله ماه از زمین متفاوت است زیرا مدار آن کاملاً دایره‌ای نیست و کمی بیضی شکل است. وقتی ماه ماهانه این مسیر بیضوی را در اطراف زمین طی می‌کند، فاصله آن ۱۴ درصد بین ۳۵۶۵۰۰ کیلومتر در حضیض (نزدیک‌ترین فاصله به زمین) و ۴۰۶۷۰۰ کیلومتر در اوج (دورترین فاصله از زمین) تغییر می‌کند. اندازه زاویه‌ای آن نیز با همان فاکتور بین ۲۹.۴ دقیقه قوسی و ۳۳.۵ دقیقه قوسی متغیر است. اگرچه در عمل تشخیص این مسئله دشوار است زیرا فازهای ماه همزمان تغییر می‌کنند، اما تأثیر زیادی در رؤیت هلال دارد.

وی افزود: ممکن است تصور کنید ماه به هنگام طلوع و غروب بسیار بزرگ‌تر و نزدیک‌تر است که در واقع چنین نیست و این خطای دید است که ماه هنگام نزدیک شدن به افق بسیار بزرگ‌تر از آنچه که واقعاً هست به نظر می‌رسد. این مسئله «توهم‌ماه» نامیده می‌شود و چیزی بیش از یک خطای دید نیست. هر عکسی نشان می‌دهد که ماه دقیقاً همان اندازه است، صرف نظر از اینکه در افق ظاهر شود یا مستقیماً بالای سر باشد.

این کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان اضافه کرد: این نوع خطای دید در مورد خورشید و صورت‌های فلکی هم وجود دارد. دلیل این خطای دید هنوز به طور کامل مشخص نیست، اما از آن‌جایی که ماه هنگامی که نزدیک به افق است در میان ساختمان‌ها و درختان دیده می‌شود مقایسه اندازه آن با این المان‌های زمینی آن را به چشم ما بزرگ‌تر نمایان کند تا وقتی که ماه بر فراز آسمان است و مغز ما معیار مقایسه اندازه دیگری برای آن به کار می‌برد. امشب ماه ۹ روزه از ساعت ۱۷:۳۶ قابل رصد است و تا ساعت ۰۰:۴۵ بامداد در آسمان حضور دارد.

کد خبر 609609

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.