۲۵ درصد روستاهای کشور تحت پوشش خدمات ایمنی است

معاون امور دهیاری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور با بیان اینکه حدود ۹ هزار روستا، معادل ۲۵ درصد روستاهای کشور، تحت پوشش خدمات ایمنی است، گفت: در حال حاضر ۹۳۸ پایگاه آتش‌نشانی روستایی در سراسر کشور در حال فعالیت و خدمت‌رسانی است.

به گزارش ایمنا، علی قربانی با اشاره به اینکه اکنون ۹۳۸ پایگاه آتش نشانی روستایی در سراسر کشور در حال فعالیت و خدمت‌رسانی است، افزود: افزایش سطح پوشش خدمات ایمنی در روستاها از وظایف معاونت امور دهیاری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور است و در حال حاضر حدود ۹ هزار روستا، معادل ۲۵ درصد روستاهای کشور، تحت پوشش این خدمات است و افزایش تعداد این پایگاه‌ها، تأمین ماشین آلات و تجهیزات مورد نیاز و آموزش کارکنان آنها در دستور کار این سازمان قرار دارد.

وی ادامه داد: به دلیل بروز حوادث طبیعی همچون زمین لرزه و سیل در کشور و آسیب پذیر بودن اغلب روستاها در اینگونه حوادث، ضرورت دارد پوشش حمایتی و خدماتی مناسب و مطمئنی برای مقابله با حوادث و بحران‌های طبیعی در روستاها تهیه شود.

معاون امور دهیاری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور اضافه کرد: به همین منظور ایجاد پایگاه‌هایی در مراکز دهستان‌های کشور برای تجمیع ادوات، تجهیزات امدادی و بهره‌گیری از ظرفیت دهیاری‌ها به منظور امدادرسانی به موقع و سریع به آسیب‌دیدگان به‌ویژه در ساعات و روزهای اولیه بروز حادثه تا رسیدن نیروها و واحدهای امدادی در دستور کار قرار گرفته است.

وی افزود: این پایگاه‌ها با بهره‌گیری از ظرفیت موجود و تجمیع امکانات و تجهیزات امدادی، بستر و امکان مناسبی برای ارائه خدمات مطلوب و سریع در مواقع بروز حوادث طبیعی و کاهش خسارات و تلفات ناشی از آنهاست.

قربانی با بیان اینکه راه‌اندازی پایگاه آتش‌نشانی در روستاها خدمتی است که تا پیش از تأسیس نهاد دهیاری‌ها در روستاها ارائه نمی‌شد، خاطر نشان کرد: برای کمک به تأمین نیروی انسانی در پایگاه‌های آتش‌نشانی با همکاری ستاد کل نیروهای مسلح و موافقت مقام معظم رهبری مجوز جذب نیروهای وظیفه برای به‌کارگیری در این پایگاه‌ها روستایی دریافت شده است.

قربانی ادامه داد: شیوه‌نامه جذب و بکارگیری نیروهای وظیفه در پایگاه‌های آتش‌نشانی روستایی برای سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ که شامل شرایط عمومی و اختصاصی متقاضیان، وظایف نیروهای امریه، نحوه جذب و وضعیت اداری و کارکنان آنها است به معاونان امور عمرانی استانداری‌ها ابلاغ شده است که متقاضیان برای کسب اطلاع از مفاد این شیوه‌نامه می‌توانند به دهیاری‌های دارای پایگاه آتش نشانی مراجعه کنند.

وی تصریح کرد: با احداث، جذب و تجهیز پایگاه‌های آتش نشانی در روستاها گام مهمی در افزایش ایمنی و مقابله با حوادث و سوانح غیرمترقبه و بلایای طبیعی برداشته شده و به منظور دسترسی به حداقل استانداردهای لازم برای ارائه خدمات آتش‌نشانی و ایمنی در روستاها با برنامه‌ریزی انجام شده تعداد پایگاه‌های آتش نشانی در مناطق روستایی به مرور در حال افزایش است.

معاون امور دهیاری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها ادامه داد: در مواقع بروز حوادث آتش‌سوزی، ارائه خدمات ایمنی به موقع و سریع به حادثه دیدگان احتمالی از اهمیت بسیار خاصی برخوردار است و ضرورت دارد تمام پایگاه‌های آتش‌نشانی روستایی بر اساس شیوه‌نامه ابلاغی توسط این معاونت، نسبت به اداره این پایگاه‌ها و ارائه خدمات مطلوب اقدام کنند.

منبع: ایرنا

کد خبر 609281

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.