برنامه ویژه آموزش‌وپرورش برای شناسایی و درمان «کودکان بیش‌فعال»

رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی، نحوه ارائه خدمات سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی به دانش‌آموزان دارای نقص توجه و بیش‌فعالی را تشریح کرد و گفت: دانش‌آموزان بیش‌فعال، دانش‌آموزان عادی هستند که ممکن است در دقت و توجه، مشکلاتی داشته باشند و باید مداخلات تخصصی برایشان انجام شود.

به گزارش ایمنا، حمید طریفی‌حسینی اظهار کرد: آیین‌نامه‌ای برای کودکان بیش‌فعال در دست تهیه است که مشخص می‌کند دانش‌آموز دارای نقص توجه و بیش‌فعال چه ویژگی‌ها و شرایطی باید داشته باشد و براساس آن تشخیص داده شود.

وی افزود: در واقع ملاک‌ها و معیارهای غربالگری و تشخیص را احصا و ابزارها را مشخص می‌کنیم. پس از آن باید همکاران را آموزش دهیم تا بتوانند این تست‌ها و مداخلات تخصصی لازم را انجام دهند.

رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی با بیان اینکه برنامه ما این است که از آبان‌ماه بتوانیم این دانش‌آموزان را همانند دانش‌آموزان اختلال یادگیری در مراکز ویژه اختلال یادگیری تحت درمان و آموزش قرار دهیم، گفت: پیش‌بینی می‌شود آمار دانش‌آموزان دارای نقص توجه و بیش‌فعالی، به اندازه دانش‌آموزان دارای اختلال یادگیری باشد.

وی با اشاره به اینکه، دانش‌آموزان بیش فعال، دانش‌آموزان عادی هستند که ممکن است در دقت و توجه، مشکلاتی داشته باشند و باید مداخلات تخصصی برایشان انجام شود، ادامه داد: در واقع لازم است معلم، خانواده و دانش‌آموزان، آموزش‌های لازم را در این زمینه دریافت کنند.

طریفی‌حسینی تاکید کرد: این دانش‌آموزان هیچ تفاوتی با بچه‌های عادی به لحاظ آموزش نخواهند داشت. بچه‌های مبتلا به اختلال یادگیری سر کلاس عادی می‌نشینند و برخی روزها به مرکز یادگیری مراجعه می‌کنند. یکی دو جلسه در هفته با آنها کار می‌شود و اگر نیاز به دارودرمانی هم داشته باشند نیز به روانپزشک ارجاع داده می‌شوند، دارو مصرف می‌کنند و فعالیت‌های توانبخشی آنها انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه پوشش کودکان بیش‌فعال برای نخستین بار انجام خواهد شد، تصریح کرد: دو سال پیش شورای سازمان، تصویب کرده بود که دو گروه دانش‌آموزان دارای نقص توجه و بیش‌فعالی و دانش‌آموزان دارای اختلال گفتار و زبان، به هفت گروه تحت پوشش سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی افزوده شود، اما سازوکار ارائه خدمت به آنها تاکنون فراهم نشده بود.

رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی خاطرنشان کرد: کودکان دارای اختلال گفتار و زبان در مدارس عادی تحصیل می‌کنند اما دانش‌آموزان دارای لکنت، درک کلامی ضعیف یا مشکلات زبانی دارند که یک یا یکی دو جلسه در هفته در مراکز اختلال یادگیری ما حضور می‌یابند. قرار است مراکز اختلال را ارتقا و به مراکز جامع تبدیل کنیم که دارای دپارتمان‌های مختلفی باشند و این گروه‌ها ذیل آنها قرار بگیرند و خدمات دریافت کنند.

منبع: ایسنا

کد خبر 609200

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.