المان‌ها فرهنگ‌ساز است؟

یک دکترای شهرسازی گفت: مسئولیت ما در قبال فضا نسبت به چند دهه گذشته دو چندان شده است، همه شهروندان واجد زمینه فکری هستند، این تغییرات در شهرها موجب شده است که المان از یک عنصر ساده و دم‌دستی تبدیل به یک موضوع بحث‌برانگیز شود.

امیرحسین شبانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: عصر و زمانه ما عصر ارتباطات و اطلاعات به هنگام و به‌روز است، امروزه شبکه‌های اجتماعی جزئی جدایی‌ناپذیر از بستر فعلی شهرهای ما است و به نظام‌های فکری و اجتماعی در شهرها شکل می‌دهد.

وی افزود: المان‌های امروز در شهرها به شکل غیرقابل باوری از نظر سرعت و شتاب انتقال مفاهیم بازتاب‌های گسترده‌ای را نشان می‌دهد.

این دکترای شهرسازی خاطرنشان کرد: طی چند دهه اخیر این حجم از اطلاعات در مورد شهرها، فضاهای شهری، اتفاقات، رویدادها و حوادث در چنین مقیاسی مطرح نبود، اما امروزه دیدن شدن‌ها در فضاهای اجتماعی، مجازی و اشتراک‌گذاری‌ها در سطوح گسترده مطرح است.

شبانی تاکید کرد: مسئولیت ما در قبال فضا نسبت به چند دهه گذشته دو چندان شده است، همه شهروندان واجد زمینه فکری هستند و می‌توانند به واسطه ابزارها و امکاناتی که دارند، دیدگاه‌هایشان را به صورت صریح و گسترده بیان کنند.

وی اضافه کرد: این تغییرات در شهرها موجب شده است که موضوع المان از یک عنصر ساده و دم‌دستی تبدیل به یک موضوع بحث‌برانگیز شود.

این دکترای شهرسازی گفت: چنانچه طراحان و برنامه‌ریزان شهری در خصوص طراحی المان سهل‌انگاری کنند و اقتضائات فرهنگی، اجتماعی و ویژگی‌های شهری که المان در آن تعبیه شده است را در نظر نگیرند، نصب این نشانه‌ها می‌تواند بازخوردهای قابل تأملی داشته باشد.

کد خبر 609171

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.