۱۰ مهر ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۴
خلبانی که تکه‌تکه شد

دهم مهرماه سالروز شهادت یکی از عقابان تیزپرواز کشورمان است که بعثی‌های عراقی او را به طرز فجیعی شکنجه دادند و برای تضعیف روحیه خلبانان ایرانی از لحظات شکنجه او فیلم‌برداری کردند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سی‌ویکم شهریورماه سال ۵۹ سالروز آغاز رسمی جنگ است؛ اما جنگ برای خلبانان نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی زودتر شروع شده بود. خلبانان تیزپرواز و جوانان برومند این نیرو در روزهای اول جنگ نیز با اجرای عملیات‌های متعدد و مختلف ضرب شست محکمی به دشمن نشان دادند.

یکی از این خلبانان شجاع، سرگرد همایون شوقی بود که صبح روز دهم مهرماه سال ۱۳۵۹ به همراه کمک خود، ستوان یکم جواد عزیزی‌مقدم عازم یک مأموریت شد، مأموریتی که ناتمام ماند.

سرگرد همایون شوقی در دی‌ماه سال ۱۳۲۴ در اهواز به دنیا آمد پس از پایان تحصیلات در یکم اسفندماه سال ۱۳۴۳ وارد نیروی هوایی شد و پس از طی دوره پیشرفته پرواز در آمریکا به ایران بازگشت و به‌عنوان خلبان اف ۵ انتخاب شد.

با ورود فانتوم به نیروی هوایی ایشان در اوایل دهه ۵۰ برای پرواز با اف ۴ انتخاب و در نهایت به پایگاه ششم شکاری منتقل شد.

با شروع جنگ با توجه به تبحری که در هدایت عقاب آهنین بال خود داشت، بعد از عملیات کمان ۹۹ در تمام ۱۰ روز اول جنگ پرواز کرد و ضربات جبران‌ناپذیری را به دشمن وارد کرد.

صبح روز دهم مهرماه سال ۱۳۵۹ یک فروند به خلبانی سرگرد همایون شوقی و کمک ستوان‌یکم جواد عزیزی‌مقدم به قصد بمباران بصره به پرواز در آمد.

سرگرد شوقی در حالی که با حداقل ارتفاع ممکن پرواز می‌کرد از مرز گذشته و روی هدف کمی ارتفاع گرفت، اما پس از رهاسازی نخستین بمب مورد اصابت ضد هوایی قرار گرفت.

هر دو خلبان موفق به اجکت شدند، اما سرگرد شوقی در حالی که دارای جراحاتی نیز بود به اسارت بعثی‌ها در آمد و توسط آنها به طرز فجیعی به شهادت رسید. سنگدلان بعثی از لحظات شکنجه این خلبان قهرمان فیلم‌برداری کردند. این فیلم در گردان‌های ۶۱ و ۳۲ و ۸۱ پایگاه‌های ششم، سوم و هشتم شکاری پخش شد؛ کسانی که هنوز آن روز را به‌خاطر دارند از این فیلم به‌عنوان بدترین فیلم تاریخ زندگی خود یاد می‌کنند.

در این فیلم شکنجه و سلاخی این خلبان به نمایش در آمد تا بعثی‌ها با پخش آن روحیه دیگر خلبانان ایرانی را سست کنند، اما این خیال باطلی بود.

عراق در سوم تیرماه سال ۱۳۷۰ با تحویل وسایل و تصاویر پیکر این شهید به ایران به این جنایت هولناک اعتراف کردند.

کد خبر 609115

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.