استمرار رویکرد جدید حمل‌ونقل در اروپا

شیوع بیماری کووید-۱۹ روش حمل‌ونقل را در اغلب شهرهای اروپا متحول کرد و تبعات مثبت آن، برنامه‌ریزان را به تلاش برای تداوم شیوه جدید تردد سوق داده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، در پی انتشار ویروس کرونا زیرساخت‌های حمل‌ونقل شهری با هدف کاهش انتشار بیماری میان مردم تغییرات زیادی را تجربه کرد و مسیرهای پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری بیشماری جای محل تردد وسایل نقلیه موتوری را گرفت. تبعات مثبت شیوه‌های جدید عبور و مرور به حدی زیاد بود، که بسیاری از مردم پس از مهار نسبی بیماری کووید -۱۹ همچنان مایل به رفت و آمد از طریق دوچرخه‌های خود یا پیاده‌روی بودند و همین امر، مدیران را به تأمل برای استمرار تغییرات به وجود آمده سوق داده است.

برنامه‌ریزان در سراسر شهرهای جهان و به‌ویژه در اروپا، طی حدود سه سال گذشته بیش از پیش برای بهبود حمل‌ونقل کوشیده‌اند و نوآوری‌های بسیاری را در این زمینه ارائه داده‌اند. ترویج تردد از طریق میکروموبیلیتی‌ها و گسترش جایگزین کردن خودروهای الکتریکی به جای وسایل نقلیه موتوری از مهم‌ترین اقدامات انجام شده در چند سال گذشته به‌شمار می‌رود که تداوم آن در اولویت بسیاری از مدیران اروپایی قرار گرفته است. البته مدیران نقاط مختلف قاره به شیوه‌های متفاوتی در تلاش هستند تردد سبز را در شهرهای خود گسترش دهند و به آن‌ها استمرار ببخشند.

به عنوان مثال، در اسپانیا مدیران شهرهای مختلف "استراتژی پایداری زیست‌محیطی ۳۶۰" را در مادرید پیاده کرده‌اند و در نظر دارند از این طریق، انتشار کربن ناشی از حمل‌ونقل را به حداقل برسانند و به‌واسطه آن، آلودگی هوا و تغییرات اقلیمی را کاهش دهند. امروزه بیش از ۸۰ درصد رفت و آمدهای شهر از طریق خودروهای موتوری و تنها ۱.۹ درصد از طریق وسایل نقلیه هیبریدی و الکتریکی انجام می‌شود که البته مدیران از تلاش برای تغییر قابل توجه این اعداد تا چند سال آینده خبر داده‌اند.

استمرار رویکرد جدید حمل‌ونقل در اروپا

در این راستا، قرار است بیش از ۲۰۰ نوآوری برای تشویق مردم به تردد از طریق وسایل نقلیه عمومی پیاده شود، ضمن این‌که بهبود زیرساخت‌های حمل‌ونقل نیز به ترویج پویایی فعال منجر خواهد شد و در نهایت، تحقق هدف کاهش کربن مدیران امکان‌پذیر می‌شود.

برنامه‌ریزان مادرید ادعا کرده‌اند که از تکنولوژی برای بهبود حمل‌ونقل عمومی بهره خواهند گرفت و به واسطه آن نه‌تنها به کاهش انتشار گازهای آلاینده کمک خواهند کرد، بلکه کاهش ترافیک خودرویی و سوانح خیابانی را برای پایتخت اسپانیا به ارمغان خواهند آورد.

تاکنون ۶۰ کیلومتر مسیر مخصوص عبور و مرور اتوبوس‌های عمومی در مادرید ساخته شده است که برنامه‌ریزان از ایجاد ۲۵۰ کیلومتر مسیر جدید تا سال ۲۰۳۰ برای اتوبوس‌ها خبر داده و مدعی شده‌اند تا چند سال آینده، استفاده از وسایل نقلیه عمومی در روزهای خاصی از هفته برای عموم مردم رایگان خواهد شد به این امید که افراد بیشتری به سمت تردد از طریق این خودروهای سبز روی بیاورند.

آیا پایان تردد از طریق خودروهای شخصی نزدیک است؟

امروزه مزایای حمل‌ونقل پایدار بیش از گذشته برای مردم و مدیران آشکار است و همین امر باعث شده است برنامه‌ریزان همواره در تلاش برای ارائه نوآوری‌هایی جهت ترغیب مردم به تردد سبز هستند. با این حال، بسیاری از مدیران در شهرهای مختلف اروپا با وجود توافق برای کاهش استفاده از خودروهای شخصی، پایان عبور و مرور از طریق آن‌ها را امری غیرممکن می‌دانند چرا که بسیاری از مردم، دست‌کم در مواقع ضروری، ناچار به رفت و آمد از طریق وسایل نقلیه شخصی خود هستند و به هیچ نحوی نمی‌توانند استفاده از آن‌ها را پایان بدهند.

استمرار رویکرد جدید حمل‌ونقل در اروپا

با این حال، اغلب مدیران در تلاش هستند به گرایش مردم به تردد سبز که از زمان شیوع بیماری کووید -۱۹ شدت یافت، تداوم ببخشند و مزایای استفاده از آن‌ها را برای مردم آشکارتر کنند تا شهرنشینان به انتخاب خود، تنها برای امور ضروری از خودروهای شخصی بهره بگیرند. در واقع، مدیران اروپایی در تلاش هستند که مردم را به صورت خودجوش به تردد از طریق دوچرخه سوق دهند و به آن‌ها بفهمانند که چنانچه مسیری نسبتاً کوتاه را سپری می‌کنید و در معرض تابش نور شدید خورشید نیستید و بار بزرگی را نیز حمل نمی‌کنید، دوچرخه می‌تواند بهترین و سالم‌ترین گزینه برای تردد شما باشد.

بدیهی است که گرایش شهروندان به تردد سبز به مؤلفه‌های مختلفی مانند نیاز افراد، وضعیت جسمی آن‌ها، آب‌وهوا، بار قابل حمل و حتی زیرساخت‌های تردد بستگی دارد.

آینده تردد سبز در اروپا

شیوع بیماری کووید -۱۹ به پیدایش الگوهای جدیدی برای همکاری بخش‌های عمومی و خصوصی منجر شده است و بودجه‌های اختصاص یافته برای حمل‌ونقل شهری را تحت تأثیر قرار داده است. در این راستا، تکنولوژی و نوآوری نقش مهمی ایفا می‌کند که البته به ادعای بسیاری از مدیران، نوآوری بسیار فراتر از تکنولوژی عمل کرده است، چراکه بهره‌گیری از آن مستلزم شفافیت اهداف، تقویت رابطه مشتریان با بخش‌های عمومی و انعطاف‌پذیری از طریق فرآیند در حال اجرا است.

بدون شک، حامیان و مشتریان نوآوری به منظور بهره‌گیری از آن باید به همکاری با یکدیگر بپردازند که نتیجه این همکاری می‌تواند تبعات مثبت بسیاری بر تردد سبز شهری به جا بگذارد. علاوه بر این، دسترسی گسترده به راه‌حل‌های مربوط به مشکلات تردد می‌تواند به مدیران شهری در حل چالش‌هایی نظیر ترافیک، بهبود کیفیت هوا و تردد پایدار اثربخش باشد.

استمرار رویکرد جدید حمل‌ونقل در اروپا

کد خبر 609099

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.