مزایا و معایب افزودن کلر به آب استخر

یک دکترای شیمی آلی گفت: درصورتی که فرآیند افزودن کلر به استخر انجام نشود، مشکلاتی ایجاد خواهد شد، اما اگر در مصرف کلر افراط شود، مشکلات دیگری روی خواهد داد.

حمیدرضا یوسفی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به ویژگی‌ها و کاربردهای عنصر کلر گفت: عنصر کلر هفدهمین جایگاه از جدول تناوبی را به خود اختصاص داده و دارای عدد اتمی ۱۷ است.

وی افزود: این عنصر در گروه بسیار مهم و حائز اهمیت هالوژن‌ها و در کنار عناصری مانند فلوئور، برم و ید قرار گرفته است. کلر یکی از عناصر مهم گروه هالوژن‌ها به‌شمار می‌رود و دارای قدمت طولانی است.

این دکترای شیمی آلی ادامه داد: عنصر کلر قدمت بسیاری دارد و بحث‌های بسیاری در رابطه با تاریخ پیدایش آن مطرح شده است که در این راستا برخی از افراد به سال‌های ۱۶۰۰ و ۱۷۰۰ اشاره می‌کنند، اما کلر به‌طور رسمی در دهه ۱۸۰۰ میلادی کشف شد.

یوسفی اشاره کرد: عنصر کلر در حالت کلی سمی محسوب می‌شود، اما در صورتی که این عنصر به حالت Cl2 تبدیل شود، می‌تواند در محیط مورد استفاده قرار بگیرد؛ درواقع اگر این عنصر به‌صورت رادیکالی باشد، آسیب‌های بسیاری را به محیط وارد می‌کند.

وی در رابطه با کاربردهای کلر گفت: یکی از کاربردهای مطرح این عنصر که در ایران نیز بسیار شناخته‌شده است، استفاده از آن در استخرها است، زیرا این عنصر خاصیت ضدعفونی‌کننده دارد.

این دکترای شیمی آلی در همین رابطه افزود: استفاده از کلر برای ضدعفونی استخرها موافقان و مخالفانی دارد، اما در صورتی که دُز استفاده از این عنصر کنترل‌شده باشد، استفاده از آن توصیه می‌شود.

وی تصریح کرد: در استخر افراد بسیاری حضور دارند و ممکن است برخی از مردم افراد به بیماری‌های پوستی مبتلا باشند به همین دلیل اگر کلر در استخر وجود نداشته باشد، بیماری‌ها به افراد دیگر منتقل می‌شود.

یوسفی افزود: در صورتی که فرآیند افزودن کلر به استخر انجام نشود، مشکلاتی ایجاد خواهد شد، اما اگر در مصرف کلر نیز افراط شود، مشکلات دیگری روی خواهد داد.

وی اشاره کرد: افزایش کلر موجود در آب استخرها مشکلات بسیاری از جمله سوزش چشم و اختلال در سیستم تنفسی در بر دارد، همچنین این مسئله بر موی سر نیز تأثیر دارد و به همین دلیل باید نظارتی بر افزودن کلر به آب استخرها وجود داشته باشد.

کد خبر 609041

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.