امشب کهکشان M31 را رصد کنید

کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان گفت: کهکشان M31 یکشنبه _دهم مهرماه_ از ساعت ۱۸:۳۲ (بالای افق شمال شرقی) تا ۰۴:۴۹ (بالای افق شمال غربی ) در آسمان حضور دارد.

فاطمه فخرایی‌فرد در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: کهکشان بزرگ و زیبای آندرومدا، یک کهکشان مارپیچی است که در فاصله حدوداً ۲.۵ میلیون سال نوری از ما قرار گرفته است و همسایه کیهانی ما محسوب می‌شود. کهکشان آندرومدا با داشتن پهنایی به اندازه ۲۰۰ هزار سال نوری بیش از دو برابر کهکشان راه شیری است. اولین بار آندرومدا (M31) توسط یک منجم ایرانی به نام عبدالرحمن صوفی رازی رصد شده است.

وی افزود: کهکشان M31 یکشنبه _دهم مهرماه_ از ساعت ۱۸:۳۲ (بالای افق شمال شرقی) تا ۰۴:۴۹ (بالای افق شمال غربی) در آسمان حضور دارد. قدر اندرومدا ۳.۴ است که در آسمان تاریک به صورت یک جرم کم فروغ با چشم قابل رصد است. کهکشان آندرومدا با سرعت ۴۰۰ هزار کیلومتر بر ساعت به کهکشان راه شیری نزدیک می‌شود؛ بنابراین در نهایت در چهار میلیارد سال دیگر با کهکشان ما ادغام می‌شود و به یک کهکشان تبدیل می‌شود.

این کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان اضافه کرد: مسیه ۳۲ (که با عنوان NGC 221 نیز شناخته می‌شود) یک کهکشان بیضوی کوتوله (از قمرهای کهکشانی کهکشان آندرومدا) در فاصله حدوداً ۲.۶۵ میلیون سال نوری در صورت فلکی آندرومدا است. M32 یک کهکشان اقماری متعلق به کهکشان معروف آندرومدا (M31) است که توسط لی‌جنتل در سال ۱۷۴۹ کشف شد. مسیه ۳۲ همانند بسیاری از کهکشان‌های بیضوی به طور عمده حاوی ستاره‌های پیر کم‌نور قرمز و زرد و تقریباً بدون غبار یا گاز است. دیدن این کهکشان با میل ۴۰ درجه ۵۱ دقیقه قوسی شمالی از نیم‌کره شمالی آسان‌تر است و از عرض‌های جغرافیایی بیشتر از ۲۹ درجه جنوبی قابل مشاهده نیست.

وی تصریح کرد: این جرم از موقعیت رصدخانه لارستان هنگام غروب ساعت ۱۸:۳۳ در موقعیتی ۲۵ درجه بالاتر از افق شمال شرقی شما قابل مشاهده خواهد بود. ساعت ۲۳:۵۰، ۷۶ درجه بالاتر از افق شمالی به بالاترین نقطه خود در آسمان می‌رسد و تا سپیده‌دم حدود ساعت ۰۴:۴۸ در موقعیتی ۲۹ درجه بالاتر از افق شمال غربی غیرقابل رصد می‌شود. M32 با قدر ۹.۰ کاملاً ضعیف است و مطمئناً با چشم غیرمسلح قابل مشاهده نیست، اما می‌توان آن را از طریق یک دوربین دو چشمی یا یک تلسکوپ مشاهده کرد.

کد خبر 609028

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.