پیشرفت ۸۵ درصدی سایت خانواده دهکده زاینده‌رود/ ویلایی در حریم رودخانه نداریم

مدیرعامل سازمان عمران زاینده‌رود گفت: فضای سایت خانواده که بر روی دریاچه سد زاینده‌رود ایجاد شده است، ۵.۵ هکتار وسعت دارد و تاکنون ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مسعود منتظری امروز _شنبه نهم مهرماه_ در غرفه سازمان عمران زاینده‌رود در نمایشگاه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: سازمان عمران زاینده‌رود سال ۶۷ در اصفهان ایجاد شد و سیاست استانداری اصفهان بر این بود که از حاشیه دریاچه زاینده‌رود برای حوزه گردشگری فضایی ایجاد کند تا ارگان‌های دولتی، بخش خصوصی و نیز مردم عادی حداکثر استفاده را از این ظرفیت ببرند.

وی با بیان اینکه سازمان عمران زاینده‌رود با محوریت استانداری ایجاد شده است، ادامه داد: این سازمان یک شورا، هیئت مدیره و بخش اجرایی دارد و رئیس شورای سازمان شخص استاندار و اعضای شورا مدیرکل منابع طبیعی، مدیرعامل آب منطقه‌ای، مدیرکل ارشاد، معاون عمرانی استانداری و نماینده وزارت کشور هستند.

مدیرعامل سازمان عمران زاینده‌رود تصریح کرد: زمانی که مجموعه سازمان تأسیس شد، برای اینکه مشکلات قانونی ایجاد نشود، به استناد ذیل ماده ۸۴ وزارت کشور سازمان عمران را به شهرداری چادگان نسبت دادند و این موضوع باعث شد از اعتبارات دولتی برای آغاز به‌کار سازمان استفاده کنند کما اینکه استفاده‌ای از این اعتبارات صورت نگرفت.

وی اضافه کرد: در سازمان عمران زاینده‌رود پنج نفر عضو هیئت مدیره هستند که شهردار جایگاه حقوقی دارد و چهار نفر دیگر را شخص استاندار انتخاب و به شورای سازمان معرفی می‌کند، به‌طور معمول احکام برای اعضا دو ساله و چهار ساله است، از این رو هیئت مدیره یک نفر از بین خود یا خارج از سازمان به عنوان مدیرعامل معرفی می‌کند و با حکم استاندار مدیرعامل منصوب می‌شود.

منتظری ادامه داد: حوزه فعالیت سازمان عمران زاینده‌رود تنها در چادگان بود، اما با اصلاحات اساسنامه‌ای فعالیت سازمان از سراب تا پایاب که تالاب گاوخونی است، ادامه پیدا کرد تا سازمان بر اساس اهداف و شرح وظایف اقداماتی در حوزه گردشگری سرمایه‌گذاری کند.

وجود ۱۷۵۰ ویلا در فاز اول دهکده فرهنگی تفریحی

وی اضافه کرد: در فاز اول دهکده فرهنگی تفریحی شهر چادگان حدود ۱۷۵۰ ویلا مستقر است که از این تعداد ۵۰ درصد مربوط به ارگان‌های دولتی و ۵۰ درصد مربوط به بخش خصوصی است؛ ارگان‌های دولتی ویلاها را در اختیار نیروهای خود قرار می‌دهند و بخش خصوصی هم ویلاهای در اختیار خود را دارد که در چارچوب و ضوابط سازمان عمران زاینده‌رود است.

مدیرعامل سازمان عمران زاینده‌رود گفت: از هزینه شارژ خدماتی که به مجموعه ویلاها ارائه می‌شود، می‌توانیم درآمد کسب کنیم، اما درآمد دیگر سرمایه‌گذاری‌هایی است که در حوزه توسعه ویلاها انجام می‌دهیم.

وی با اشاره به فاز دوم دهکده تفریحی زاینده‌رود، گفت: بعضی مسائل حقوقی از جمله ادعای برخی مبنی بر اینکه زمین برای آن‌ها است در فاز دوم دهکده وجود دارد که در حال رفع مشکلات هستیم تا فاز دو هم مانند فاز یک راه‌اندازی شود، این در حالی است که منابع طبیعی زمین‌های فاز دوم را واگذار و با سازمان عمران زاینده‌رود قرارداد بسته است از این رو سازمان به عنوان شخص ثالث در پرونده ورود کرده است.

منتظری خاطرنشان کرد: معتقدیم همان‌گونه که دهکده نزدیک شهر چادگان ایجاد شده و در سه حوزه ذینفع است، یکی اینکه صدور پروانه‌های ساختمانی داخل دهکده را شهرداری چادگان انجام می‌دهد که عوارض و درآمدی از این بخش به چادگان می‌رسد، همچنین بر اساس اساسنامه سالانه ۱۰ درصد از سود سازمان به حساب شهرداری چادگان واریز می‌شود و از طرفی اشتغالی در حوزه گردشگری ایجاد کرده است، از این رو سازمان عمران زاینده‌رود به صورت مستقیم و غیرمستقیم در راستای نگهداری ویلاهای بخش خصوصی یا دولتی ایجاد کرده است.

بهره‌برداری از فاز دوم دهکده زمینه اشتغال مضاعف را ایجاد می‌کند

وی با بیان اینکه اگر فاز دوم به بهره‌برداری برسد، زمینه اشتغال مضاعف ایجاد می‌کند، ادامه داد: در حال حاضر دغدغه مسئولان نظام اشتغال است از این رو در دهکده زاینده‌رود با ایجاد اشتغال سبز و بدون آلایندگی می‌توان به خوبی عمل کرد تا مردم آن منطقه بیشتر از این مجموعه گردشگری بهره‌مند شوند.

مدیرعامل سازمان عمران زاینده‌رود تصریح کرد: در فاز اول نزدیک به ۲۴۳ نفر به صورت مستقیم اشتغال پیدا کردند و در کنار آن نیروهای پیمانکار برای نگهداری فضای سبز و خدمات شهری و تعدادی برای صاحبان ویلاها و ارگان‌ها و مالکان خصوصی اشتغال ایجاد کردند.

فاضلابی به دریاچه زاینده‌رود یا چاه‌های جذبی ریخته نمی‌شود

وی گفت: تصفیه آب آشامیدنی توسط دهکده عمران زاینده‌رود انجام می‌شود، همچنین بخشی از آب شهر چادگان توسط تصفیه‌خانه دهکده انجام می‌شود، جز معدود مجموعه‌های گردشگری است که تصفیه‌خانه فاضلاب دارد یعنی هیچ‌گونه فاضلابی از مجموعه‌های دهکده فرهنگی تفریحی زاینده‌رود به دریاچه و یا حاشیه دریاچه به عنوان چاه جذبی نمی‌ریزد و تمام فاضلاب را تصفیه و در فضای سبز استفاده می‌کنیم که از ویژگی‌های سازمان عمران زاینده‌رود است.

منتظری گفت: یکی از ظرفیت‌های گردشگری اصفهان رودخانه زاینده‌رود است، اما اینگونه نیست که حوزه‌های گردشگری منوط به رودخانه زاینده‌رود باشد؛ در حوزه‌های میراثی و گردشگری جاذبه‌های دیگری وجود دارد و این در حالی است که به خوبی نتوانستیم از کویر در حوزه‌های گردشگری استفاده کنیم.

وی اظهار کرد: اگر حوزه‌هایی در شرق برای سرمایه‌گذاری آمادگی داشته باشند، سازمان عمران زاینده‌رود به عنوان بازوی اجرایی استانداری در حوزه گردشگری می‌تواند به سرمایه‌گذاران در احیای خانه‌های سنتی، قدیمی و بوم‌گردی در روستاها کمک کند، چرا که از سیاست‌های تکلیفی هیئت مدیره است که در شرق اصفهان و در این مسیر ورود کنیم و گردشگری و اشتغال‌آفرینی در این حوزه را احیا کنیم.

مدیرعامل سازمان عمران زاینده‌رود گفت: باید در تمام زمینه‌های گردشگری به‌روز باشیم تا حرفی برای گفتن داشته باشیم، زمانی که مقام معظم رهبری سفری به استان اصفهان داشتند این ایراد را به سازمان عمران زاینده‌رود گرفتند که مکان و فضایی برای مردم غنی در نظر گرفته شده است، از این رو زمانی که مجموعه استانداری و هیئت مدیره روی کار آمدند به این سمت‌وسو رفتیم که فضایی برای اقشار کم درآمد و متوسط به پایین ایجاد کنیم و این دغدغه رهبری را با ایجاد سایت خانواده مرتفع کنیم.

سایت خانواده ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد

وی ادامه داد: فضای سایت خانواده در فاز اول نزدیک به ۵.۵ هکتار است که مجموعه‌ای با چشم‌انداز زیبایی بر روی دریاچه سد زاینده‌رود در نظر گرفته شده است که دارای فضای سبز و ۵۰ سکو و کلبه چوبی فراهم‌کردیم که دارای سرویس‌های بهداشتی، آشپزخانه‌های بزرگ، مسجد، وسایل بازی و در کنار آن دسترسی به مراکز تفریحی دهکده است تا سرویس‌دهی در مجموعه سایت خانواده به نحو مطلوب صورت بگیرد.

منتظری اضافه کرد: مجموعه سایت خانواده نزدیک به ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تلاش می‌کنیم ساخت کلبه‌ها تکمیل شود تا در سه ماه آینده شاهد افتتاح این مجموعه باشیم، در کنار این مجموعه ۱۵.۵ هکتار فضای خدماتی بیشتر در فاز دوم با همین سیاست‌گذاری طراحی کردیم.

وی گفت: در حوزه‌های گردشگری فرصت‌های سرمایه‌گذاری داریم و سیاست ما این است که طبق سیاست‌گذاری مقام معظم رهبری در راستای مجموعه‌های فرهنگی و تحکیم خانواده شورای سازمان و اعضای هیئت مدیره حرکت کنند. پیش‌تر فضایی ایجاد شده بود که خانواده‌ها در مجموعه دهکده اقامت داشتند و تنها از فضای سبز و پیاده‌روی استفاده می‌کردند این در حالی است که اکنون برنامه مطالعاتی انجام می‌دهیم تا طبقات مختلف از کودک، نوجوان، جوان و سالمند و بزرگسال از برنامه‌های در نظر گرفته شده استفاده کنند.

مدیرعامل سازمان عمران زاینده‌رود اضافه کرد: فضاهایی را برای مراکز تفریحی پیش‌بینی کردیم که به بهره‌برداری رسیده است و یک سری مراکز و برای مجموعه‌هایی در حوزه‌های گردشگری سرمایه‌گذار جذب شده است، به طور مثال کارتینگ و مجموعه‌های راپل و قایقرانی و فضای ورزشی و فوتبال حباب و شهربازی سرپوشیده و سرباز تعبیه شده است.

وی ادامه داد: در حال ایجاد باغ گیاه‌شناسی هستیم تا دانشگاهیان و آموزش و پرورش از آن استفاده کنند همچنین سیاستگذاری وجود دارد که برای سالن اجلاس را با ردیف اعتباری که هیئت مدیره پیش‌بینی کرده مناقصه برگزار کنیم تا شرکت‌ها پای کار بیایند و بستری فراهم کنیم تا با توجه به وجود ویلاهای ارگان‌های دولتی، سمینارهای سطح کشور یا استان در این منطقه برگزار شود.

منتظری افزود: سازمان عمران زاینده‌رود تنها به مجموعه دهکده نگاه نکرده است، سیاست ما این است که اولویت حوزه گردشگری را به روستاها و شهرهای مجاور گسترش دهیم و در حال حاضر نیز تفاهمی با فرمانداری داشتیم که دهیاران روستاها همکاری داشته باشند و فضاهایی را به سازمان عمران زاینده‌رود معرفی کنند و سازمان نیز سرمایه گذاری کند و بتواند بوم‌گردی را در سطح روستاها و شهرهای مجاور توسعه دهد. چرا که این پتانسیل در کل منطقه شهرستان چادگان وجود دارد.

هتل مجموعه دهکده جز فرصت‌های سرمایه گذاری است

به گفته وی، هتل مجموعه دهکده را جز فرصت‌های سرمایه گذاری اعلام کردیم و سیاست سازمان عمران زاینده‌رود این است که از بخش خصوصی در زمینه‌های توسعه، آموزشی و فرهنگی مجموعه استفاده کند.

منتظری خاطرنشان کرد: بعد از دستور ریاست جمهوری که دریاچه‌ها و دریاها باید در اختیار عموم مردم باشد، سازمان عمران زاینده‌رود ورود افراد غیر از مالک و ارگان دولتی با ثبت در ورودی هیچ ممنوعیتی نداریم و دسترسی به مجموعه‌های دهکده فرهنگی تفریحی آزاد است

هیچ ویلایی در حریم زاینده‌رود وجود ندارد

وی اضافه کرد: سیاست‌گذاری در هیئت مدیره انجام شد که یک سری از ویلاهای سازمان را بتوانیم با قیمت‌های مناسب در اختیار مراجعه کنندگان و افرادی که در سامانه www.ioz.ir ثبت می‌کنند در اختیار قرار دهیم. در کنار کد ۲۰۷۳ که آب منطقه‌ای اعلام کرده است که باید حریم دریاچه آزاد شود، سازمان عمران زاینده رود با توجه به اینکه مدیرعامل آب منطقه‌ای از اعضای شورای سازمان است، یکی از سیاست‌های سازمان این است که پایبند به ضوابط و مقررات حکمیت باشد همه موارد حفظ شده است و هیچ ویلایی در حریم زاینده رود وجود ندارد و نیاز به آزادسازی نیست.

مدیرعامل سازمان عمران زاینده‌رود گفت: زمین‌هایی در حریم ما وجود دارد و می‌توانیم برای آن هزینه کنیم بیرون از آن مجموعه‌ها که زمین‌های منابع طبیعی و مستثنیات است اجازه ورود نداریم اما در کنار آن همکاری برای احیای فضای سبز داریم از سال گذشته نزدیک به ۹۲ درصد از فضای سبز تحت آبیاری تحت فشار قرار گرفته است و از تصفیه فاضلاب برگشت داریم برای فضای سبز و مدیریت منابع آب را مدیریت کردیم، اما با محدودیت‌هایی که داریم نمی‌توانیم توسعه فضای سبز داشته باشیم.

دهکده زاینده رود به فضای سبز زنده است

وی با بیان اینکه مدیریت هزینه در سازمان عمران زاینده رود انجام دادیم، تصریح کرد: دهکده زاینده رود به فضای سبز زنده است به همین دلیل دو دستور کار مدنظر قرار گرفت یکی اینکه از گونه‌های مقاوم به کم آبی و سازگار با منطقه استفاده کنیم و نیز خود ما تولید کننده باشیم، از این رو نزدیک به یکسال است که تولیدکننده و مصرف کننده هستیم که رقم قابل توجهی از هزینه‌ها را کاهش دادیم تا این هزینه را در حوزه ابیاری‌های نوین برای مدیریت آب در مجموعه دهکده استفاده کنیم.

منتظری ادامه داد: در سفر استاندار اصفهان به شهر چادگان، احداث نیروگاه خورشیدی دو مگاواتی برای دهکده به تصویب رسید، همچنین برای اولین بار در دهکده زاینده رود تفکیک زباله از مبدا در دستور کار قرار گرفت تا زباله از مبدا تفکیک و حجم زباله کاهش یابد.

کد خبر 608982

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.