اوکراین، جبهه جنگ نیابتی غرب و روسیه

یک کارشناس روابط بین‌الملل با اشاره به احتمال بالای استفاده روسیه از بمب هسته‌ای بر ضد اوکراین گفت: اظهارات هسته‌ای روس‌ها از نوع تاکتیکی و هدف آن ایجاد بازدارندگی در طرف مقابل است.

علی امیدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص پیوستن چهار منطقه اوکراین به روسیه اظهار کرد: روسیه انتظار داشت که جنگ اوکراین مانند جریان کریمه و اوستیا بسیار زود و با پیروزی به نفع این کشور پایان یابد.

وی اهداف روسیه برای پیشروی در اوکراین را همچنان غیرقابل پیش‌بینی دانست و افزود: تردیدی وجود ندارد که برنامه آنها جدا کردن مناطق شرقی، جنوب شرقی و حتی ادسا و محروم کردن دسترسی اوکراین به آب‌های آزاد بود تا یک اوکراین کوچک، مهار شده، خنثی و بی‌طرف ایجاد شود.

این کارشناس روابط بین‌الملل دلیل طولانی شدن درگیری دو طرف را حس ناسیونالیستی مردم اوکراین و حمایت‌های همه جانبه غرب از این کشور دانست و گفت: ناتو در کنار فرستادن اسلحه به اوکراین، با اعزام نیروهایی تحت عنوان مشاور، فرستادن پهپاد و همچنین ارائه اطلاعات عملیاتی از تجمع نیروهای روسی، از اوکراین حمایت می‌کند.

اظهارات هسته‌ای روس‌ها از نوع تاکتیکی

امیدی جنگ کنونی اوکراین را نبرد نیابتی روسیه با ناتو بیان کرد و ادامه داد: در ماه‌های اخیر ضربه‌های سنگینی به روسیه وارد شد که برای مقابله با آنها مقامات روسیه به فراخوان نیروهای رزرو در داخل کشور اقدام کردند که مهاجرت گروه‌هایی از جوانان به کشورهای همسایه به ویژه گرجستان را به دنبال داشت.

این کارشناس روابط بین‌الملل دومین اقدام پوتین برای جبران ضربات اخیر را تهدید هسته‌ای اوکراین دانست و یادآور شد: بمب‌ها و راکت‌های هسته‌ای به دو دسته تاکتیکی و استراتژیک تقسیم می‌شود؛ بمب‌های تاکتیکی یک منطقه و شهری را خراب می‌کنند در حالی که نوع استراتژیک آنها یک کشور را به نابود می‌کشد.

وی با اشاره به اینکه اظهارات هسته‌ای روس‌ها از نوع تاکتیکی است، ادامه داد: هدف روسیه از این تهدید ایجاد بازدارندگی در طرف مقابل بوده است و تذکر این موضوع که در صورت گذشتن از خط قرمزها با مسئله حمله هسته‌ای روبه‌رو خواهید شد.

استفاده از سلاح هسته‌ای برای دفاع از تمامیت ارضی

امیدی احتمال استفاده از بمب هسته‌ای بر ضد اوکراین را در این درگیری زیاد ارزیابی کرد و گفت: در صورتی که روسیه به این نتیجه برسد که در جبهه نبرد کاری از پیش نخواهد برد، به طور قطع این تهدید را عملی خواهد کرد.

وی درباره برگزاری رفراندم در چهار منطقه مربوط به اوکراین و پیوستن این مناطق به روسیه اظهار کرد: در قانون اساسی و دکترین دفاعی روسیه سلاح‌های هسته‌ای برای دفاع مشروع از تمامیت ارضی و کیان دولت روسیه مورد استفاده قرار می‌گیرد به همین دلیل تا زمانی که سربازان روس در اوکراین نبرد می‌کنند، استفاده از بمب هسته‌ای در اوکراین نامعقول بود.

این کارشناس روابط بین‌الملل یادآور شد: راهکار روسیه برای توجیه قانونی استفاده از سلاح‌های تاکتیکی هسته‌ای در اوکراین این بود که مناطقی از اوکراین را به خاک خود الحاق کند به همین دلیل شاهد تحولات اخیر و الحاق مناطقی به روسیه هستیم.

وی مشروعیت حقوقی این الحاق را موضوعی قابل بحث دانست و گفت: در حقوق بین‌الملل، اصلی به نام جدایی‌طلبی جبرانی وجود دارد که شرایط چهار منطقه جدا شده از اوکراین باید در مباحث جداگانه مورد بررسی قرار گیرد.

آرای اکثریت در مناطق الحاقی

امیدی درباره رضایت مردم مناطق الحاقی از پیوستن به روسیه افزود: اکثر مردم این مناطق روس‌تبار هستند و جمعیت اوکراینی‌های منطقه نیز با آغاز جنگ به کشورهای همجوار اروپای شرقی مهاجرت کرده‌اند.

وی با اشاره به خروج پنج میلیون نفر از اوکراین در آغاز جنگ با روسیه تصریح کرد: این مهاجران نگران هدف قرار گرفتن نیروهای روس بودند، بنابراین با توجه به باقی ماندن روس‌تبارها در این چهار منطقه به نظر می‌رسد که رفراندوم انجام شده است و آرای جمع‌آوری شده نظر اکثریت مردم بوده است.

این کارشناس روابط بین‌الملل با اشاره به چشم‌انداز درگیری غرب و روسیه در جنگ اوکراین افزود: اصطلاحی در روابط بین‌الملل به نام تعارضات و درگیری‌های فیریز شده وجود دارد که نه تنها جنگ روسیه و اوکراین بلکه بسیاری از درگیری‌ها در قلمروی شوروی سابق شامل آن می‌شود.

وی پیش‌بینی کرد جنگ روسیه و اوکراین تبدیل به یک درگیری فیریز شده خواهد شد و گفت: درگیری‌های غرب با روسیه ادامه پیدا می‌کند اما به نظر می‌رسد که پوتین به همین چهار منطقه اکتفا کند و پس از آزادسازی کامل منطقه کنتست که هنوز یک‌سوم آن آزاد نشده است، پیشروی خود را متوقف می‌کند و موضوع به شکل درگیری فیریز شده ادامه خواهد یافت.

کد خبر 608979

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.